رویای بازسازی امپراطوری عثمانی فرو ریخت

 کامبیز اعتمادی
حادثه زلزله اخیر درترکیه باعث بروز حوادث جانی و خسارت های مالی گردیده که باعث اندوه و ناراحتی شد و امید است هرچه زودتر این حادثه مدیریت گردد.
دکتر کامبیز اعتمادی در یادداشتی به اقتصادسرامد نوشت: پس از سال 2002 به بعد و با روی کارآمدن حزب عدالت  و توسعه، دولت ترکیه توانست با برنامه ریزی های جدید در سیاست و اقتصاد کلان بر مشکلات اقتصادی فائق آید و با تاسیس سازمان برنامه دولتی ترکیه اقدام به برنامه ریزی های جامع 5 ساله اقتصادی نمود.
کشور ترکیه با نهایت توان سعی در آرامش سیاسی نمود. تهدید براندازی داخلی را با کنترل عواملی چون: فاکتورهای اقتصادی، کنترل شرایط اعتصاب عمومی و همچنین ساختارهای داخلی و سیاسی مدیریت کرد و با نزدیکی به امریکا، پیوستن به ناتو، ایجاد روابط با کشورهای همسایه دور و نزدیک، توسعه کشاورزی، توسعه منابع و ... خود را به 20 کشور صنعتی جهان تبدیل نمود.البته لازم به ذکر است جذب سرمایه گذاران ایرانی که رای خرید مسکن و تجارت از این کشور استفاده نمودند از عوامل دیگری جهت پیشرفت ترکیه محسوب می گردد.
ترکیه پس از دبی، یکی از کشورهایی است که در مسیر حمل و نقل کالاهای ایرانی به اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی نقش مناسبی ایفا کرده است ولی باید درنظرداشت با توجه به میزان حادثه و درگیری دولت وقت ترکیه به نظر نمی رسد با توجه به بنادر فعال ترکیه، خلل بزرگی چون مسدود شدن کانال پاناما برای حمل و نقل دریایی جهان اتفاق بیفتد.از بنادر مهم ترکیه می توان به: هوپا، سامسون، ترابزون و زونگولداک در کنار دریای سیاه، اسکندورن، مرسین و آنتالیا در کنار مدیترانه، ازمیر در کنار دریای اژه، جملیک، استانبول و ازمیت درکنار دریای مرمره اشاره نمود.بنادر کشور ترکیه به سه دسته بنادر دولتی، بنادر شهرداری و بنادر خصوصی تقسیم بندی می گردد که همه بنادر استراتژیک جزو بنادر دولتی هستند. بعضی از بنادر ترکیه علاوه بر امکانات فرود هواپیمای باری و اتصال به راه آهن به عنوان یک فاکتور مهم درخصوص مدیریت حمل ونقل به حساب می آید.
باتوجه به فاکتورهای فوق الذکر و تنوع اقلیم بنادر ترکیه، به نظر نمی رسد که بروز حادثه زلزله باعث بروز حوادث مشابهی مانند انسداد کانال پاناما در جهان به وجود آورد و صرفا این بنادر برای مدتی در حمل و نقل دریایی دچار وقفه خواهند گردید.
عضو کمیته آموزش، مطالعات و تحقیقات انجمن کشتیرانی
 و صنایع وابسته ایران
رویای بازسازی امپراطوری عثمانی فرو ریخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه