عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

«وام ازدواج» گره‌ای از زندگی جوان‌ها را باز نمی‌کند

اقتصاد سرآمد – زهرا ظهروند - ازدواج و تشکیل خانواده که از بدیهی‌ترین نیازهای هر انسانی است، چند سالی است که به مسئله‌ای بغرنج و پیچیده تبدیل شده است که یکی از عوامل ،عدم میل و علاقه جوان‌ها به ازدواج و مشکلات شدید اقتصادی است که هر روز به این چالش‌ها، افزوده می‌شود.
تنها راهی که دولت‌ها برای این نیاز ابتدایی جوان‌ها در نظر گرفته‌اند، وام ازدواج است، وامی که این روزها خیلی مشکلی از مشکلات آن‌ها را حل نمی‌کند، هر چند اگر به موقع و به راحتی داده شود. امسال مثل سال قبل نیز وام ازدواج جوان‌های دختر و پسر زیر 23 و 25 سال بیشتر از سایر جوان‌ها در نظر گرفته می‌شود تا شاید بتوانند جوان‌های با سنین پایین را به ازدواج تشویق کنند، اما نمی‌دانند اگر خیلی از جوان‌های دیگر به خصوص جوان‌های دهه شصتی ازدواج نکرده‌اند، به دلیل مسائل اقتصادی است.
کیومرث سرمدی واله، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: یکی از مباحثی که در جامعه وجود دارد و ما نسبت به آن انتقاد داریم، بحث روند رهاشدگی بازار و معضلات ارز و گرانی‌های بی‌حساب و کتاب و روزانه‌ای است که پیش می‌آید.
وی با اشاره به مبلغ وام ازدواج تصریح کرد: دادن مبلغ  150 یا 200 میلیون تومان برای ازدواج که سهل است، اگر مبلغ بیشتر از این هم مثلاً 250 میلیون تومان برای وام ازدواج در نظر گرفته شود، معتقد هستم گره‌ای از زندگی جوان‌ها را باز نمی‌کند و گرفتاری‌های اصلی اقتصادی این قشر، به قوت خود باقیست.
نماینده اسدآباد افزود: در مجموع بنده معقتد هستم دولت باید یک فکر اساسی برای کنترل قیمت‌ها و تورم و یک کار عملیاتی و انجام شدنی برای این مباحث داشته باشد. دولت در کنار کنترل تورم و قیمت‌ها، بایستی بر کار مدیران بی‌انگیزه‌ای که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند نیز نظارت داشته باشد. بنده معتقد هستم مبلغ 150 میلیون تومان برای وام ازدواج مبلغ بسیار کمی است و به آن صورت مشکلی را حل نمی‌کند.
عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: این مبلغ در کمیسیون تلفیق بودجه در نظر گرفته شده است، اما باید تلاش داشت تا رقم‌ها که به نظر من، شایسته و مطلوب نیست، افزایش پیدا کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وام دختران و پسران مجرد 23 و 25 سال بیشتر از سایرین در نظر گرفته می‌شود، در حالی که اگر سایر مجردها شرایط اقتصادی مناسبی داشته باشند، حتماً زودتر ازدواج می‌کنند، گفت: فلسفه کلی این کار این است که دخترها و پسرها تشویق شوند که در سنین پایین ازدواج کنند، اما واقعیت این است که تا زمانی که مسئله اشتغال و درآمد جوان‌ها را حل نکنیم، تمایل به ازدواج که کم شده، به همین وضع می‌ماند.
سرمدی تصریح کرد: در واقع یکی از علت‌ها این است که این جوانان ازدواج را به تاخیر نیندازند، اما به این معنا نیست که انگیزه را از جوانان سنین بالاتر بگیرند. به طور کلی این مبالغ وام با این شرایط، نمی‌تواند معضلات و موانع ازدواج را حل کند و تنها به عنوان یک مشوق است که به نظر بنده خیلی کم اثر است. ان شاا... در آینده شاهد افزایش بیشتر این مبلغ باشیم تا جوان‌ها هم انگیزه‌ای بیشتری پیدا کنند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به راه‌های رفع موانع ازدواج و در نتیجه افزایش نسل، اظهار کرد: یکی از این راه کارها که مجلس برای افزایش جمعیت در نظر گرفته، قانون حمایت از جمعیت و خانواده است که به تصویب رسیده است. در این قانون یک سری مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که متاسفانه در حال حاضر بانک‌ها و بخشی از بدنه دولت هنوز آن را اجرا نکرده‌اند و از این قانون تمکین نمی‌کنند یا آن را کامل اجرا نکرده‌اند. خیلی از جوان‌ها برای دریافت تسهیلات این قانون اسیر بانک‌ها شده‌اند.
وی گفت: ما قرار است تسهیلاتی برای تشویق به ازدواج و در نتیجه ازدیاد نسل ایجاد کنیم که به نظر بنده صرفاً وام ازدواج و قانون جوانی جمعیت راه گشا نیست. باید بتوانیم بحث تورم، درآمد، اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی، مبارزه با ترک فعل‌ها و اختلاس‌ها را حل کنیم تا بستر آماده شود و وقتی بستر آماده شود، تولید نیز جایگاه منطقی پیدا می‌کند و جوان ما به راحتی کار پیدا می‌کند و همین امر، مشوقی برای ازدواج می‌شود. از این‌رو، با این فضایی که وجود دارد، وام ازدواج مثل مُسکنی است و تاثیری که از آن انتظار داریم را نخواهد داشت.
به گزارش اقتصاد سرآمد، ریس موسسه تحقیقات جمعیت کشور با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن سیاست‌ مانع‌زدایی از ازدواج جوانان و فرزندآوری خانواده‌ها، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون مجرد در کشور داریم که از این میان شش میلیون پسر ۲۰ تا ۴۵ ساله و ۵.۶ میلیون دختر ۱۵ تا ۴۰ ساله «مجرد» هستند که اگر وارد تجرد قطعی شوند، از آن‌جا که طبیعتاً فرزندی ندارند از خود جانشینی باقی نخواهند گذاشت و جمعیت جدید جایگزین نمی‌شود.
«وام ازدواج» گره‌ای از زندگی جوان‌ها را باز نمی‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه