به بهانه سفر گروسی به تهران؛« اقتصادسرآمد» تحلیل می‌کند

آیا ایران به انرژی هسته ای نیاز دارد؟

گروه سیاست کلان – یونس اسماعیلی نژاد - این روزها سخن در باره انرژی هسته ای دوباره اوج گرفته است و همچنان دو گروه در جدل لفظی با هم قرار دارند، یک گروه که برای اصرار حاکمیت بر دستیابی به انرژی هسته ای نقد دارند و به آن حمله می کنند و انرژی هسته ای را مورد نیاز کشور نمی دانند و عده ای که به معنی واقعی کلمه، انرژی هسته ای را حق مسلم مردم شایسته ایران می دانند. در این رابطه نگاهی می اندازیم به کاربردهای انرژی هسته ای تا در تقویت «حق ایران برای داشتن انرژی هسته ای» حقی ادا کرده باشیم:
کاربردهای انرژی هسته ای
انرژی هسته ای سهم مهمی در تأمین بخش قابل توجهی از برق کم کربن جهان دارد؛ علاوه بر این  ایزوتوپ‌های رادیویی، راکتورهای هسته ای گرمایی و راکتورهای نیروگاهی غیر ثابت در چندین بخش از جمله محصولات مصرفی، مواد غذایی و کشاورزی، صنعت، پزشکی و تحقیقات علمی، حمل و نقل و منابع آب و محیط زیست کاربرد دارند.
رادیوایزوتوپ ‌ها
یکی از ایزوتوپ‌های متداول در تشخیص پزشکی ایزوتوپ تکنسیوم (Tc-99m)، ایزوتوپ دختر مولیبدن-99 (Mo-99) است. 
رادیوایزوتوپ Tc-99m حداکثر در80% موارد برای کاربردهای تشخیصی در داخل بدن استفاده می‌شود. در حقیقت از این ایزوتوپ برای بیش از 30 میلیون تست در سال در سراسر جهان استفاده می‌شود. این رادیوایزوتوپ عمدتاً برای بررسی عملکرد تیروئید و همچنین برای تشخیص بیماری‌های اعضای دیگر بدن مانند ریه‌ها، قلب، کبد، مثانه و استخوان استفاده می‌شود.
کاربرد انرژی هسته ای در داروسازی
کاربرد گسترده پرتودرمانی و رادیوایزوتوپ ها در داروسازی به ویژه برای تشخیص(شناسایی) و درمان بیماری‌های مختلف امری رایج است. در کشورهای پیشرفته سالانه حدود یک نفر از هر 50 نفر از پزشکی هسته ای تشخیصی استفاده می‌کند و فراوانی درمان با رادیوایزوتوپ ها حدود یک دهم این موارد است.
کاربرد انرژی هسته ای در کشاورزی
رادیو ایزوتوپ‌ها و تشعشعات مورد استفاده در غذا و کشاورزی به افزایش محصول کمک شایانی می کند. این امر دربهبود سلامت و کاهش گرسنگی در سطح جهان اثر بزرگی دارد. کاهش آفت های کشاورزی از یک سو و تقویت رشد محصول ازسوی دیگر از نتایج این نوع از انرژی هسته ای است. 
کاربرد انرژی هسته ای در محصولات مصرفی
عملکرد بسیاری از محصولات معمول مصرفی به استفاده از مقدار کمی ماده رادیواکتیو بستگی دارد. ردیاب‌های دود سیگار، ساعت‌های مچی و دیواری و غیره همه از ویژگی‌های طبیعی رادیوایزوتوپ ها در طراحی خود استفاده می‌کنند.
کاربرد انرژی هسته ای در غذا
حدود 25−30%25−30% از مواد غذایی برداشت شده در نتیجه فساد ماده غذایی قبل از مصرف از بین می‌روند. استفاده از انرژی هسته ای برای جلوگیری از فاسد شدن غذا و همچنین افزایش ماندگاری مواد غذایی از کاربردهای این انرژی پاک است. 
کاربرد انرژی هسته ای در صنعت
رادیوایزوتوپ ها توسط صنعتگران به عنوان ردیاب برای کنترل جریان و فیلتراسیون مایعات، تشخیص نشتی، سایش موتور و خوردگی تجهیزات فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با افزودن مقدار کمی مواد رادیواکتیو به مواد مورد استفاده در فرآیندهای مختلف می‌توان نرخ اختلاط و جریان طیف وسیعی از مواد از جمله مایعات، پودرها و گازها را مطالعه کرد و نشت را تعیین کرد.
کاربرد انرژی هسته ای در حمل و نقل
انرژی هسته ای برای شناورهایی که باید بدون سوخت گیری برای مدت طولانی در دریا باشند یا برای پیشرانه قدرتمند زیردریایی‌ها مناسب است. همچنین ژنراتورهای حرارتی رادیوایزوتوپ (RTG) در ماموریت‌های فضایی استفاده می‌شوند.
کاربرد انرژی هسته ای در منابع آب و محیط زیست
رادیوایزوتوپ ها نقش مهمی در شناسایی و تجزیه و تحلیل آلاینده‌ها دارند. تکنیک‌های هسته ای برای طیف وسیعی از مشکلات آلودگی از جمله تشکیل دود، آلودگی دی اکسید گوگرد در جو، پراکندگی فاضلاب از طغیان اقیانوس‌ها و نشت سوخت استفاده شده است.
تکنیک‌های هیدرولوژی ایزوتوپ امکان ردیابی و اندازه‌گیری دقیق میزان منابع آب زیرزمینی را فراهم می‌کند. چنین تکنیک‌هایی ابزارهای تحلیلی مهمی در مدیریت و حفاظت از منابع موجود آب و شناسایی منابع جدید را فراهم می‌کنند.
اما انرژی هسته ای برای چه؟
دلیل روشن است. علاوه بر کاربردهایی که انرژی هسته ای دارد و ما به مواردی اشاره کردیم، ملت ها نباید از حقی که دانش و طبیعت در اختیار آن ها قرار گرفته است محروم شوند. معنا ندارد که انرژی هسته ای برای یک کشور مفید ومناسب باشد و برای کشور دیگر نباشد. دلیلی ندارد که یک ملت وابسته به ملت دیگر باشد و خودش حق اندیشیدن، تحقیق و کشف و ساخت نداشته باشد. بنابراین، انرژی هسته ای هم برای کاربردهای مهمش و هم برای احقاق حق ملت ایران لازم است. ضمن این که منابع فسیلی ایران-مانند گاز ونفت- دائمی نیستند و روزی به پایان می رسد و نسل فعلی باید متعهدانه به نسل های آتی فکر کند وبرای آن ها انرژی لازم را تامین کند. 
ایران مانند هر کشور دیگری به انرژی هسته ای نیاز دارد. نیاز جدی و استراتژیک؛ زیرا باید آینده آیندگان خود را تامین کند. بنابراین، اصل سوال که ایا ایران به انرژی هسته ای نیاز دارد، روشن است؛ اما مخالفان این سوال را در قفای سوال دیگر پنهان می کنند و آن این است: آیا ایران به بمب اتم نیاز دارد؟
مخالفان مدعی هستند که تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته ای است! این در حالی است که هدف اصلی ایران این نبوده ونیست؛ بلکه هدف استفاده از انرژی هسته ای به عنوان یک انرژی بسیار قوی و بسیار پایدار و پرکاربرد برای ملت خود است و طبیعی است که باید آن را به دست آورد.
اما بمب اتم نه. بمب اتم برای هیچ کشوری مفید فایده نیست؛ مخصوصا با قدرتی که بمب های کنونی دارند و هر کدام می توانند تمام کره زمین را با خطر تخریب و نابودی زیست محیطی مواجه کنند. یعنی آسیب بمب اتم دیگر به جغرافیای محدود یک کشور یا یک منطقه محدود نمی شود و استفاده کننده از بمب اتم نیز از تخریب آن در امان نخواهد بود. این است که داشتن بمب اتم چندان اهمیتی ندارد. 
پنهان کردن کاربردهای سازنده انرژی هسته ای در پشت تهمت بمب اتم، نمی تواند منطقی باشد و نمی تواند ملت ایران را از حق خود دور کند.  
 آیا ایران به انرژی هسته ای نیاز دارد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه