بازار شب عید شیرینی و شکلات چگونه بود؟

 سیر صعودی و سپس نوسانات ارزی اخیر هزینه های سبد خانواده ها را تا حد قابل توجهی افزایش داده است؛ اتفاقی که باعث شد خیلی از صنایع برخلاف تجربه سال های گذشته و برنامه ریزی هایی که کرده بودند درآمد مناسبی نداشته باشند. صنعت شیرینی و شکلات هم از این مشکلات بی نصیب نماند و بخشی از بازار شب عید خود را از دست داده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، خالقی فعال صنعت شیرینی و شکلات گفت: امسال نه بازار شب عید برای تولیدکنندگان سودی داشت و نه مسئولان برنامه ای برای بهره مندی از تقارن نوروز و ماه مبارک برای صادرات به کشورهای حلال داشتند.
بازاری که می توانست بخاطر تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان حتی گسترده تر هم بشود و به سایر کشورهای اسلامتی توسعه یابد. با این حال، شرایط برای صادرات محصولات چنین صنایعی آنقدر دشوار است که نمی توانند با تولیدات با کیفیت خود سهمی از صنعت حلال کشورهای اسلامی بگیرند. در این رابطه آرمان خالقی معاون توسعه ارتباطات گروه صنایع غذایی شیرین عسل در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:
 در خصوص چالش های صنعت شیرینی و شکلات برایمان بگویید که ۱۴۰۱ برای شما چگونه گذشت؟
صنعت شیرینی و شکلات در سال ۱۴۰۱ و به طور کلی صنایع غذایی با تغییری در قیمت های مواد اولیه اساسی خود در ابتدای سال مواجه شد. بخش شیرینی و شکلات هم از این ماجرا مستثنی نبود؛ چرا که نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای روغن، شکر و امثال آن تغییر و افزایش یافت. البته یارانه آرد مورد استفاده برای صنف شیرینی و شکلات قبلا تغییر یافته بود و چون این اتفاق در گذشته رخ داده بود خیلی به این صنعت فشار نیاورد.
افزایش هزینه های تولید هرچند از روزهای ابتدایی سال دور شد بیشتر در قیمت تمام شده محصول نهایی خود را نشان داد و منتهی به کاهش خرید مردم شد
البته این به این معنا نبود که افزایش هزینه ها مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد نکرد و هر چقدر در طول سال پیش رفتیم اثر افزایش قیمت ها بیشتر خودشان را در محصولات نهایی نشان داد. همچنین هر چقدر گرانی در کشور افزایش یافت و ارزش ریال ما کاهش یافت و بیشتر افت کرد قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرد. این هم مشخصا اثر خود را بر روی تولیدکننده ها و میزان تولیدشان می گذارد.
به عنوان یک فعال صنعت شیرینی و شکلات به نظرتان بیشترین آسیب ناشی از افزایش قیمت ها به چه مجموعه هایی از این صنعت وارد شده است؟
به اعتقاد بنده بیشتر واحدهایی در این زمینه آسیب دیدند که کوچک و متوسط هستند. واحدهایی که تیراژ تولیدشان پایین است و قدرت رقابت اقتصادی شان در بازار پایین تر است بیشتر خسارت دیدند؛ چرا که شرکت های بزرگ در تیراژ بزرگ خرید می کنند و قیمت تمام شده شان را به هر نحوی کاهش می دهند. همچنین مجموعه های بزرگ زنجیره ارزش را تامین و فراهم می کنند و در نهایت کمتر آسیب خواهند دید. بخصوص وقتی سهم بازار کوچک تر می شود کسانی که توان تامین نیاز بازار را ندارند از چرخه خارج می شوند.
متاسفانه در کشور ما چند دوره این اتفاق تجربه شده و چیزی نیست که بگوییم نظریه و عملی این موضوع را دیده ایم. بنابراین فشار تغییرات امسال هم بیشتر به واحدهایی که توان و تیراژ تولیدشان کمتر بود و خیلی هم نام آشنا نبودند آسیب زد. اما در نهایت علی رغم تمام فشارها خیلی از واحدها توانسته اند به هر زحمتی که بوده علی رغم کاهش تیراژ تولید تا پایان سال خودشان را برسانند. اما شرایط بسیار برای خودشان و کارگرهایشان دشوار است.
 ۱۴۰۱ چقدر تورم و افزایش هزینه ها را برای صنعت شیرینی و شکلات شاهد بودید؟ آیا تاکنون بررسی دقیقی در این بخش انجام داده اید؟
خیلی دقیق نمی توان در مورد تورم ۱۴۰۱ اظهار نظری کرد بخصوص که هنوز سال تمام نشده و هنوز وسط بحران ارزی هستیم. بنابراین الان خیلی نمی توان در مورد تورم اظهار نظری کرد. بنابراین ابتدا باید کارنامه سال را ببندیم و بعد درمورد آن صحبت کنیم.
افزایش هزینه های تولید به واسطه نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت۴۰ تا ۵۰ درصدی تولیدات شیرینی و شکلات شده است
اما در نهایت همان سقوط ریال هر چند بیان این کلمه خیلی سخت و تاسف بار است اما افزایش نرخ ارز به همان معنای سقوط ریال است که برای تولید کنندگان چالش زا شده است. سقوط ارزش ریال مشخصا از ابتدای سال تا کنون حداقل نزدیک ۷۰- ۸۰ درصد شده و این بخشی از قیمت تمام شده را برای صنعت در بر می گیرد.تامین کاکائو و یکسری از افزودنی ها را باید از خارج وارد کرد و البته تمام قیمت تمام شده نیستند. اما درصد این هزینه ها در محصولات مختلف متفاوت است. علاوه بر این هزینه ها، افزایش هزینه های انرژی و دستمزد نیز همچون هر سال باعث افزایش هزینه های تولید می شود.
بنابراین افزایش مزد، ارز، انرژی و غیره به عنوان نهاده های تولید هر کدام تاثیر خودشان را بر تولید داشته اند. بنابراین با توجه به فشاری که به بخش تولید آورده اند به همان میزان تولید نزدیک به ۴۰ و ۵۰ درصد افزایش قیمت را به صورت میانگین تجربه کرده است.
 این افزایش قیمت با توجه به اینکه الان اوج فروش محصولات شیرینی و شکلات است چقدر باعث کاهش میزان خرید مردم شده است؟
امسال تقارن ماه مبارک رمضان را با ایام نوروز داریم و معمولا یک سلیقه مصرفی در ماه مبارک داریم که بر هر ماهی که در آن قرار داریم قالب می شود. الان به این دلیل که ماه مبارک در روزهای ابتدایی عید نوروز است مردم به همان نسبت و براساس ذائقه، نوع روزه داری و ضیافتی که دارند با تعطیلات نوروز برخورد می کنند. قاعدتا به همان نسبت با تعطیلات نوروز برخورد می کنند و این تغییر هم داشته ایم؛ ‌ چرا که قدرت خرید مردم کم شده و نوع خرید مردم هم در این تاریخ تغییر می کند.مردم در این تاریخ خیلی دنبال تنقلات نیستند و به دنبال سبد اصلی خانوار هستند. به دنبال خرید برنج، شکر و به طور کلی مواد غذایی خام هستند تا بتوانند نیاز غذایی شان را تامین کنند. بنابراین بیشتر دنبال این ها هستند تا سبد اصلی را فراهم کنند. قاعدتا این مساله در مصرف شیرینی و شکلات تاثیر دارد و خرید کمتر می شود.
از طرفی قیمت آجیل و خشکبار امسال خیلی بالا رفت و دور از دسترس مردم قرار گرفت. فرض کنید کارگری که حدود ۵ میلیون تا ۵ و نیم میلیون تومان درآمد ماهانه دارد بخواهد پسته و بادامی را خریداری کند که حدود یک میلیون تومان قیمت دارد و مشخص است که چنین توانی ندارد.
در بحث شیرینی و شکلات به دلیل اینکه قیمت ها با تنقلاتی همچون آجیل و خشکباری خیلی زیاد است به نظر می رسد تنها مساله ای که می تواند باعث کاهش خرید شود همان تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان است که نوع مصرف مردم را عوض می کند.البته این روزها شاهدیم که حتی خریدهای سازمانی که شرکت های خصوصی و یا دولتی اغلب یک هدیه ای برای کارکنان خود در نظر می گرفتند هم کمتر شده است. بخصوص که مجموعه های دولتی دیگر بودجه ای برای رفاه کارکنان خود ندارند. خریدهای آن ها هم کاهش داشته و در عمل در بازار افت خرید مشهودی را شاهد هستیم. بنابراین به صورت مشخص کاهش فروش را در بخش بزرگی از صنعت غذایی کشور داریم.
مشکلات صادراتی که سر جای خود برقرار است و هر سال به کرات فرصت هایی را از دست می دهیم که تقارن ماه رمضان با عید نوروز یکی از همین فرصت ها بود؛ چرا که کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند کم نیستند و در آن کشورها هم مردم به شیرینی و تنقلات توجه دارند.
بازار شب عید شیرینی و شکلات چگونه بود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه