تردد خودرویی با شناور جزيره ها، اقتصادسرآمد گزارش مي دهد

بنادر و دريا آماده پذيرايي گردشگران دريايي

گروه گردشگري دريايي – فاطمه عباسي راد- سفرهاي نوروزي در پيش است و هزاران خانواده به سمت دريا خواهد رفت تا روح و روان را با دريا بشويد و جان دوباره بگيرد.
اما براي سفر بايد توجه داشت كه دريا، مانند كوه است و كوه مانند دريا. هر دو يك وجه زيبا دارند و يك روي زشت. زشت و زيبا در كوه و دريا از سفر خاطره خوش يا ناخوش مي‌سازند كه اگر توجه به سفر داشته باشيم، جز زيبايي و خاطره‌هاي خوب نخواهيد داشت.
وقتي كوه مي‌رويد، تنها نرويد، وقتي به دريا مي‌رويد، تنها نرويد. تنهايي حس و حال خودش را دارد و يك مكان دنج مي‌خواهد؛ اما كوه و دريا سرشار از هيجان و اتفاق‌هاي پيش‌بيني نشده هستند و جاي مناسبي براي تنهايي نيستند. كنج ساحل يا زير سايه يك تخته سنگ در دامنه كوه، مي‌تواند جاي مناسبي براي تنهايي باشد اما بالاي كوه و دل دريا، جاي تنهايي‌ها نيست؛ بلكه جاي جمع و جنب و جوش، خروش و هيجان است. اين است كه با هم سفر كنيد. هم به دريا هم به كوه تا در مواقع پيش‌بيني نشده، به هم كمك كنيد و البته با هم بودن خاطره ساز است و خاطره‌سازي كنيد.
خطرهايي هست در دريا كه اگر مواظب نباشيد، خاطره بد مي‌شود. مانند غرق شدن. اما اگر لوازم مناسب داشته باشيد و البته اگر تور سفر مي‌كنيد تور مناسب انتخاب كنيد و اگر قايق و كشتي سوار مي‌شويد، قايق و كشتي مجاز برگزينيد و اگر شنا مي‌كنيد در محدوده مناسب شنا كنيد، هيچ اتفاقي نمي‌افتد و خاطره‌هاي خوش با شما تا سال‌ها مي‌ماند.
دريا رفتن نه فقط مثل كوه رفتن، بلكه مثل ماشين سواري است كه بايد كمربند ايمني ببنديد، ايمن رانندگي كنيد و با آرامش از مناظر لذت ببريد. به هر حال دقت كنيد كه دريا بي‌مبالاتي را دوست ندارد و فرد بي قاعده را سخت گوش‌مالي مي‌دهد.
بندرهاي آماده پذيرايي در كشور
در خبرها آمده است كه بنادر براي پذيرش مهمانان دريايي آماده هستند مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر در اين رابطه  به ايسنا مي‌‌گويد: در بندر خرمشهر هشت پست اسکله تفریحی روز گذشته با حضور مسئولان استانی افتتاح و مانور امداد و نجات دریایی برای اطمینان از ایمنی سفرهای دریایی برگزار شد. همچنین بندر آبادان و اروند کنار،  از ابتدای اسفند تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار زائر دفاع مقدس پذیرایی شدند.
وی ادامه داد: بازدید از بندر امام خمینی نیز در ساعات تعیین‌شده برای مسافران نوروزی مهیاست، همچنین شناورهای تفریحی نیز در دو منطقه جداگانه به صورت یک روز در میان می‌تواند پذیرای مسافران نوروزی باشد.
نادر پسنديده درباره اقدامات انجام‌شده در بندر بوشهر نیز بیان کرد: از اواسط هفته ترمینال مسافری این بندر آماده ارائه خدمت به همه مسافران خواهد بود. تا کنون گزارش ترافیکی در منطقه بوشهر دریافت نکردیم اما پیش‌بینی می‌کنیم از اواسط هفته ترافیک قابل توجه مسافران نوروزی در بندر بوشهر مشاهد شود.
وی درباره بنادر مسافرتی بندرعباس گفت: سفرهای دریایی بین بندر شهید حقانی به قشم انجام می‌شود و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد، اما از آنجایی که هوای نامناسب غرب استان به سمت شرق حرکت خواهد کرد ممکن است در روزهای آینده با محدودیت‌هایی برای سفر به بعضی از جزایر مواجه شویم.
سخنگوی ستاد تسهیل سفرهای دریایی نوروز سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: خواهش ما از مسافران این است زمانی که اصطلاحا دریابست داده می‌شود و اجازه تردد و حرکت شناورها به دلیل بد بودن هوا داده نمی‌شود به هیچ عنوان از شناورهای غیرمجاز استفاده نکنند، زیرا دریابست برای ایمنی جان مسافران است و استفاده از شناورهای غیرمجاز و تردد از مسیرهای غیرمجاز خطر جانی ایجاد کرده و امداد و نجات را هم دشوار خواهد کرد.  
تردد خودرویی از طریق لندینگ‌کرافت‌ها 
پسنده ادامه داد: در حال حاضر تردد خودرویی از طریق لندینگ‌کرافت‌ها از پل لافت برقرار است و تا کنون مشکلی گزارش نشده است.
وی درباره بندر چابهار گفت: این بندر ترافیک معمول دارد و امکان بازدید از بندر هم فراهم است، ترمینال مسافری بندر چابهار هم آماده است که در حال حاضر تا این لحظه گزارش ترافیک جدی نداشتیم.
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر با بیان اینکه همه بنادر شمالی نیز آماده پذیرایی از مسافران برای بازدید از بندر هستند، افزود: هوا نسبتا مطلوب گزارش شده و امیدواریم مسافرانی که بنادر شمال یا جنوب را برای سفرهای دریایی انتخاب می‌کنند از امکاناتی که برای بازدیدهای دریایی تامین‌ شده لذت ببرند.
پسنده درباره امکانات و ناوگان دریایی فراهم‌شده برای نوروز ۱۴۰۲ نیز توضیح داد: ۴۸ فروند شناور مسافری با بیش از ۵۸۰۰ صندلی، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ فروند شناور تفریحی با ظرفیت ۵۷ هزار صندلی و ۶۴ فروند شناور لندینگ کرافت با ظرفیت حمل ۲۷۰۰ خودرو در ایام نوروز در خدمت مسافران است.
دريا بست
دريا بست يك اصطلاح است كه براي مواقع اضطراري – معمولا شرايط بد آب و هوا و طوفاني بودن دريا- استفاده مي‌شود. اگر چنين پيامي دريافت كرديد به آن توجه كنيد و نخواهيد كه با بي‌توجهي به طرف دريا برويد كه دريا سخت از بي‌توجهي بيزار است و سخت برخورد مي‌كند. برخوردي كه ممكن است قابل جبران نباشد.
به هر روي، دريا مهربان و زيباست و بايد با دريا مهربان و زيبا بود. به حرفش گوش دهيد و از نجواي موج‌ها لذت ببرد و براي خود و خانواده خود بهترين خاطره عمرتان را بسازيد. 
دريا، پر هيجان و پر شور است. اگر با دريا رفاقت كنيد و نخواهيد كه به قوانينش بي‌توجهي كنيد، پرهيجان و پر شور با شما رفات مي‌كند. 
دريا خوش مي‌گذرد!
بنادر و دريا آماده پذيرايي گردشگران دريايي
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه