در کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی (IOCINDIO) صورت گرفت؛

انتخاب مریم قائمی به عنوان نائب رئیس کمیته منطقه ای اقیانوس هند

انتخاب مریم قائمی به عنوان نائب رئیس کمیته منطقهای اقیانوس هند - کمیسیون بین دولتی  اقیانوس شناسی (IOCINDIO) 
به گزارش اقتصادسرآمد، در نهمین نشست کمیته منطقه ای اقیانوس هند - کمیسیون بین دولتی  اقیانوس شناسی (IOCINDIO)  که از تاریخ 28 تا 30 مارس به میزبانی کشور بنگلادش برگزار شد، دکتر مریم قائمی به عنوان نائب رئیس کمیته منطقه ای اقیانوس هند - کمیسیون بین دولتی ‏‎ ‎اقیانوس شناسی ‏‎(IOCINDIO)‎‏ انتخاب شد.‏
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، در این نشست که با حضور دکترعبدالمومن وزیر امور خارجه بنگلادش، دکتر ولادیمیر ریابینین دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی (IOC)، نائب رئیسان کمیته IOCINDIO و نمایندگان 15 کشور از اعضای گروه برگزار شد، مباحث اقتصاد آبی، حفاظت از تنوع زیستی دریایی، اکوسیستم های دریایی و سلامت انسان، برنامه ها و پروژه های اولویت دار IOCINDIO، دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل، بودجه سال مالی 2023-2025 و سایر موضوعات مهم منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
در آغاز این نشست، دکترعبدالمومن طی سخنانی از کشورهای عضو خواست تا با در نظر گرفتن منافع و اولویت های خاص خود در زمینه نظارت بر اقیانوس¬ها و مدیریت داده ها، همکاری های متقابل را در جهت ظرفیت سازی در منطقه افزایش دهند. وی ضمن تاکید بر اهمیت اقیانوس هند برای امنیت، اتصال، صلح و شکوفایی منطقه، بر اجرای پروژه های تحقیقاتی دریایی در عرصه منطقه ای و بین المللی، حمایت همه جانبه دولت بنگلادش برای ارتقای IOCINDIO  از یک کمیته منطقه ای به یک کمیسیون فرعی IOC را خواستار شد.
در بخش دیگری از مراسم افتتاح، دریاسالار خورشید علم رئیس اداره امور دریایی وزارت امور خارجه بنگلادش و رئیس IOCINDIO و دکتر ولادیمیر ریابینین دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی (IOC) به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین آریل هرنان ترویسی، رئیس کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی، ژنرال مایکل دبلیو لاج، دبیر کل سازمان بین المللی بستر دریا (ISA) و پروفسور آفیان کائودیو، رئیس IOCAFRICA  نیز از طریق پیام ویدیویی پیام خود را ارایه نمودند.
در دومین روز برگزاری این نشست، دو همایش «مقامات عالی رتبه کشورها» و «جوانان» برگزار شد و طی آن دکتر مریم قائمی گزارش کاملی از فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه های علمی تحقیقاتی، سیستم های مشاهده و داده های دریایی، شیلات، مخاطرات اقیانوسی، توسعه ظرفیت و نیز برنامه های کشور ایران در دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل متحد ارائه نمود. در ادامه، وی به عنوان رئیس کار گروه توسعه ظرفیت انتخاب شد و پس از جلسات بحث و بررسی راجع به چالش های موجود، راه حل ها، منابع لازم با کشورهای منطقه، پیشنهاداتی را به کمیته IOCINDIO ارائه نمود.
در آخرین روز این نشست، انتخابات برای پست رئیس و 2 نائب رئیس IOCINDIO برای دوره 2023-2025 برگزار شد که طی آن دریاسالار خورشید علم از کشور بنگلادش به عنوان رئیس و دکتر مریم قائمی از ایران و دکتر سیف الغیس از امارات متحده عربی بار دیگر به عنوان نائب رئیس کمیته منطقه ای اقیانوس هند انتخاب شدند.
در مراسم اختتامیه این نشست که با حضور دکتر شهریار عالم وزیرمشاور در امور خارجه بنگلادش برگزار شد وی ضمن تشکر از نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس، از پیشرفت های حاصل شده در اجرای برنامه اقدام IOCINDIO از آخرین جلسه کمیته تا به امروز، از جمله ایجاد یک کارگروه بین رشته ای باز برای تبدیل IOCINDIO به کمیسیون فرعی IOC برای توسعه پایدار قدردانی کرد. وی خواستار اقدام کشورهای عضو  IOCINDIO  در زمینه ظرفیت سازی، مدیریت خط ساحلی، برنامه ریزی فضایی دریایی، توسعه اقتصاد اقیانوسی پایدار و عادلانه و آسیب پذیری سواحل شد و در ادامه گفت: اکنون زمان اقدام جهانی، منطقه ای و محلی برای دستیابی به اهداف 2030 فرا رسیده است. 
گفتنی است در نهمین نشست کمیته منطقه ای اقیانوس هند - کمیسیون بین دولتی  اقیانوس شناسی، کشورهای ایران، بنگلادش، استرالیا، فرانسه، هند، اندونزی، کویت، مالزی، پاکستان، قطر، سریلانکا، امارات متحده عربی، مالدیو، عربستان سعودی، یمن و ناظران مستقل و نمایندگان دبیرخانه  IOC-UNESCO، کمیسیون اقیانوس هند، SIRDP  و بانک جهانی شرکت داشتند.
 انتخاب مریم قائمی به عنوان نائب رئیس کمیته منطقه ای اقیانوس هند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه