شناخت ارزش های معماری بافت تاریخی  و جایگاه آن در توسعه پایدار

 راهکاری برای توسعه بندر کنگ


نجمه ملک پور بهابادی - بنادر لنگه و کنگ، از بنادر تاریخی و با هویت کناره‌های سواحل خلیج فارس بوده و بافت و سیمای شاخص این بنادر به علل و شرایط شکل‌گیری و تغییراتشان را در طول تاریخ ایجاد کرده است.
علاوه بر این توانمندسازی با تقویت شبکه های اجتماعی، فرصت های زندگی را افزایش میدهد. انجمن های محلی قادرند با اعمال فشار بر منابع، همیاری های محلی شامل رابطه میان دستگاه‌های دولتی محلی و سازمان‌های مذهبی اجتماع محلی، انجمن های محلی و غیره را جلب کنند. 
با تلاش در جهت کاهش تشریفات اداری و نقش نظارتی دولت مرکزی، همیاری ها قوت می‌گیرد. در بافت تاریخی بندرکنگ این همیاری زمانی بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت که میراث فرهنگی به عنوان یک نهاد مردمی و نه صرفاً یک سازمان دولتی با ساکنان بافت و شوراهای محلی ارتباط برقرار کند. علاوه بر آن سایر نهادهای دولتی می توانند با جلب رضایت مردم به جای ساخت و ساز در حاشیه شهرها به توسعه درونی شهر کمک کنند. بدیهی است این توسعه باید با توجه به مسائل اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی انجام پذیرد و تشکیل شوراهای محلی جهت هماهنگی با شهرداری و تحکیم مشارکت‌های مردمی و جلب نظر شوراهای محله ای دیگر جهت مشارکت می‌تواند سودمند باشد. بخشیدن امتیاز به ساکنان نیز از ابزاری برای ایجاد عدالت، افزایش مشارکت مردمی و توسعه از درون است. همچنین ساکنان می‌توانند فهرستی از منابع، استعدادها و ذخایر پنهان اجتماع محلی برای بسیج و شناخت دارایی های محلی تهیه کنند. اگرچه تصمیمات سرمایه گذاری برای فعالیت‌های اقتصادی، به سرمایه کالبدی منطقه و کیفیت نیروی کار آن نیز متکی است، اما با وجود این سرمایه ها در بندر کنگ، عدم وجود طرح‌های با توجیه اقتصادی باعث شده اهالی تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشته باشند. بنابراین برای تحقق چنین طرح‌هایی معرفی و شناساندن پتانسیل‌ها و دارایی ها توسط نهادهای دولتی و فعالان محلی و مشارکت آنها در سرمایه گذاری، باعث ایجاد اطمینان خاطر از بازگشت سرمایه و تشویق اهالی به سرمایه گذاری خواهد شد.
 راهکاری برای توسعه بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه