طراحی ۱۰ پارک زنجیره پتروشیمی در سواحل مَکُران و بندرعباس

ضرب آهنگ اجراي پروژه هاي ملی پتروشیمی در سواحل ايران

گروه نفت و پتروشيمي – زهرا عسكري –  بارهاي بار از سواحل مَکُران گفته ايم و باز هم مي گوييم، مادامي كه توسعه اين منطقه شكل بگيرد  مي نويسيم و منتشر مي كنيم، سواحل مَكُران از بندر جاسک آغاز شده و تا مرز پاکستان گسترده است و حدود هزار کیلومتر وسعت دارد. این منطقه به دلیل دسترسی آسان به آب های آزاد و اقیانوسی، ‌ اهمیت ویژه و استراتژیک دارد با توجه به موقعیت راهبردی مَكُران توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی در اين منطقه امري ضروري است، توسعه طرح‌های پتروشیمی منطقه مَکُران تا تکمیل زنجیره و ایجاد صنایع پایین‌دستی بايستي مورد تأکید مسئولان قرار گيرد.در همين رابطه گام هوشمندانه توسعه پتروشیمی در این منطقه می‌تواند در قالب ایجاد «هاب» پتروشیمی امکان‌پذیر باشد، تخقق اين مهم در گرو تلاش شبانه روزي است به طوريكه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌منظور تسهیل و تسریع روند اجرای طرح‌های منطقه مَکُران در زمینه‌های مختلف و رفع موانع و مشکلات اين حوزه در منطقه فعاليت ويژه با نگاه و بودجه ويژه به كار  گيرد.

ایجاد «هاب» مَکُران براي توسعه پتروشیمی 
توسعه منطقه مَکُران اقدامی راهبردی و با اهمیت و مورد تأکید مقام معظم رهبری و همه دولت‌ها بوده است، با اجرای طرح‌های زیرساختی و با توجه به موقعیت راهبردی منطقه، توسعه پتروشیمی در این منطقه می‌تواند در قالب ایجاد «هاب» امکان‌پذیر باشد. توسعه طرح‌های موجود در حد تولید متانول کمکی به رونق و اشتغال این منطقه نخواهد کرد و با توجه به ماهیت طرح‌های تعریف شده لازم است با رفع موانع موجود که مهم‌ترین آن دانش فنی است، توسعه طرح‌ها تا تکمیل زنجیره و ایجاد صنایع پایین‌دستی ادامه یابد. ضرورت های اصلی کشور، خروج از وضعیت خام فروشی و تولید مواد پتروشیمی به منظور ایجاد ارزش افزوده حداکثری از این منابع بوده و این موضوعی است که مورد توجه خواهد بود. در همین راستا، احداث خط لوله هفتم سراسری گاز جهت انتقال گاز عسلویه به پاکستان، فرصتی طلایی جهت توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل مکران فراهم آورده است. این پروژه ها در دو حوزه جاسک و چابهار تعریف و مکان یابی شده اند.

طراحی ۱۰ پارک زنجیره پتروشیمی در سواحل مَکُران و بندرعباس 
 هم‌اکنون ۱۰ پارک زنجیره پتروشیمی در سواحل کشور طراحی شده که مراحل مقدماتی سه مورد از آنها آغاز و دو پالایشگاه بزرگ در سواحل مَکُران و دیگری در بندرعباس در دستور کار قرار دارد.
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در هیئت دولت به نقشه راه اقتصادی و تجاری کشور اشاره و اظهار کرد: نقشه راه اقتصادی کشور باید متناسب با توسعه دیپلماسی و شرایط بین‌المللی روزآمد شود و نمی‌توان نقشه‌ای ثابت برای تجارت و اقتصاد کشور تدوین کرد.

نقشه راه اقتصادی و تجاری کشور
 نیازمند روزآمد
وی افزود: لازم است گروهی از کارشناسان و متخصصان در این زمینه فعال شوند و ضمن رصد مستمر و دقیق شرایط بین‌المللی و دیپلماسی کشور، نقشه راه اقتصادی و تجاری کشور را روزآمد و برنامه‌ها را متناسب با شرایط ابلاغ کنند.

طراحی۱۰ پارک زنجیره پتروشیمی
 در سواحل کشور 
معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ پتروشیمی که در سواحل کشور در حال اجرا قرار دارند، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۰ شهر زنجیره پتروشیمی در سواحل کشور طراحی شده که مراحل مقدماتی سه مورد از آنها آغاز شده است.

اجرای پروژه‌های بزرگ قدری زمان‌بر است، اما دولت با جدیت آن ها را پیگیری می‌کند
 دو پالایشگاه بزرگ در سواحل مَکُران و دیگری در بندرعباس در دستور کار قرار دارد که البته امور مرتبط با اجرای پروژه‌های بزرگ قدری زمان‌بر است، اما دولت با جدیت آن ها را پیگیری می‌کند.

آهنگ پیشرفت پروژه ملی ایجاد قطب سوم پتروشیمی در سواحل مَکُران
در همين رابطه، پيش ترافشار بازیار مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان گفته: افزایش آهنگ پیشرفت پروژه ملی ایجاد قطب سوم پتروشیمی در سواحل مَکُران ، توسعه تجارت در ابعاد مختلف، پیشبرد سریع پروژه‌های پتروپالایشگاهی ‌۳۰۰ هزار بشکه‌ای نگین بندرعباس (نفت) و سیراف (میعانات گازی) از مهم‌ترین اولویت‌ها است.وي بر اهمیت جایگاه نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه ‌اصلی هر سازمان و هموارکننده راه دشوار رسیدن به قله سعادت، تاکید کرد و در ادامه بر، توسعه فرهنگ شایستگی در شناسایی و انتخاب نیروی انسانی خلاق، ارزشمند و هوشمند برای دوره‌های بحرانی را از اهداف مهم ساتا برشمرند.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان نیز با تشکر از حسن اعتماد در سپردن این مسئولیت مهم، از زحمات و اقدامات مدیران عامل پیشین تقدیر و به بیان اولویت‌های کاری در دوره جدید پرداخت. وی اولویت‌های کاری خود را به ‌سرانجام رساندن فرآیند بورسی‌سازی، اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری، ورود به زنجیره ارزش محصولات پلیمری و معدنی، افزایش آهنگ پیشرفت پروژه ملی ایجاد قطب سوم پتروشیمی در سواحل مَکُران (چابهار)، توسعه تجارت در ابعاد مختلف، پیشبرد صحیح، مطمئن و سریع پروژه‌های پتروپالایشگاهی ‌۳۰۰ هزار بشکه‌ای نگین بندرعباس (نفت) و سیراف (میعانات گازی)، حضور در حوزه آب و انرژی با مجموعه­ای از پروژه‌های قابل اجرا با نسبت ریسک و بازدهی معقول، ساماندهی چرخه تامین مالی پروژه‌ها و تشکیل گروه مالی تخصصی را از اهم اقداماتی دانست که باید توسط شستان 
انجام گیرد.
ضرب آهنگ اجراي  پروژه هاي ملی پتروشیمی در سواحل ايران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه