عقب‌گرد 9000واحدی شاخص کل بورس در هفته اول تیرماه اقتصاد سرآمد گزارش می دهد

ارزش معاملات همچنان زیر 10 همت است

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل در ادامه روند نزولی خود باردیگر کارنامه خود را با نزول 9هزار واحدی تمام کرد و در 2 میلیون و 153هزار واحد ایستاد، به عبارت دیگر، بازده منفی 0.4 تقدیم سرمایه‌گذاران کرد و بر رکودی که کارشناسان هشدار می‌دادند مهر تایید زد.
هفته گذشته ارزش معاملات که یکی از فاکتورهای افراد حرفه‌ای برای معاملات است مانند دو ماه گذشته، همچنان زیر 10 همت بود. اما نکته مثبت کاهش سیر نزولی بورس بود که گروهی از کارشناسان دلیل آن را نزدیکی به تراز 2 میلیون و صد هزار واحد می‌دانند. 
تزار 2 میلیون و صدهزار واحدی همان سقف تاریخی بورس در مرداد سال 1399 است که در آن زمان پس از نزول سبب زیان گروهی از سرمایه‌گذاران شد، اما در فروردین امسال شاخص کل توانست از این سطح عبور کند.
شاخص کل بورس تهران که در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی 1401 (یکشنبه، ۲۸ اسفندماه) در ارتفاع یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحدی بود، توانست با رشد 364هزار واحدی در اولین ماه 1402 در تراز ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی آرام گیرد و به این ترتیب بازدهی 18.5 درصدی را ثبت کند.

ارزش کل معاملات 
سرمایه‌گذاران همراه با رصد روند شاخص کل بورس، نگاه ویژه‌ای به ارزش معاملات نیز دارند.
در بازار بورس ارزش کل معاملات به عنوان یکی از مفاهیم مهم است. به عبارت دیگر،  ارزش کل معاملات در بازار سهام نشان‌دهنده حجم نقدینگی در بازار است.
ارزش معاملات در بورس همان میزان خرید و فروش‌های سهام در یک بازه زمانی مشخص است.
زمان‌های رونق یا رکود بازار بورس یکی از روش‌های آگاهی از میزان نقدینگی مقدار ارزش معاملات بازار سرمایه است. میزان خرید و فروش سهام هر شرکتی می‌تواند مصداقی برای ارزش کل معاملات است و میزان خرید و فروش سهام شرکت نشان‌دهنده وجود نقدینگی در سهام شرکت دارد و این موضوع با ارزش کل معاملات نیز رابطه مستقیمی دارد؛ به این معنا که ارزش بالای معاملات نشان دهنده افزایش میزان نقدینگی، افزایش خرید و فروش سهام و به تبع آن اوضاع مساعد سهام دارد.
تحلیل‌گر حرفه‌ای از ارزش معاملات برای رصد سیگنال‌های خرید و فروش استفاده کند. زمانی که ارزش معاملات مقدار مناسبی است، گویای این است که احتمالا زمان خرید سهم است.
 همچنین ارزش بالای معاملات در یک سهم مشخص می‌تواند نویدی برای آینده صعودی سهم باشد؛ وقتی خرید سهام به احتمال قوی با سود مثبت روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر، در مواقعی که ارزش معاملات در حال کاهش است با تحلیل‌های دقیق و حرفه‌ای اقدام به نوسان‌گیری می‌شود.

چرا گروه‌های ریالی جذابترند
هفته گذشته و در مطلبی که تحت عنوان « چرا گروه‌های ریالی جذابترند» در روزنامه اقتصاد سرآمد پرداخته شد از قول علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه نوشته شد که ارزش معاملات کمتر از 10 همت را یکی از عوامل رکودی بورس دانست.
اسکینی در کنار مجموعه‌ای از عوامل موثر در رشد بازار سرمایه درباره ارزش معاملات گفته بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
همچنین مهدی کاردان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس در این باره گفته بود: «برای اینکه بخواهیم بورس را ارزیابی کنیم، بهترین حالت این است که ارزش معاملات را بررسی کنیم؛ فعلا ارزش معاملات پایین است و به‌خاطر اینکه وارد یک بازار روند دار شویم نیاز است که ارزش معاملات بالا برود و به دوران اوج برگردد.»
کاردان ادامه داد: «به نظر من اگر بخواهیم وارد بازار رونددار شویم، ارزش معاملات باید به بالای 18 هزار میلیارد برسد. آنجا می‌دانیم که بازار ما رونددار است و حمایت‌ها، حمایت های قوی تری از دید تکنیکال است.»

معاملات زیر 10 همت
بررسی ارزش معاملات در هفته اول تیر (سوم تا هفتم) نشان می‌دهد که ارزش معاملات از شنبه تا چهارشنبه گذشته به ترتیب 6.8، 7.9، 6.88، 6.86 و 8 هزار میلیون ریال بود که با دوره‌های رونق فاصله معناداری دارد.

افزایش قیمت یا به‌روزرسانی قیمت گاز
انتشار خبری از هیات وزیران که به تاریخ 17 اردیبهشت1402، درباره افزایش قیمت گاز صنایع پتروشیمی، سیمان، فلزات و سایر صنایع است سبب اعتراض‌هایی گروهی از فعالان بازار سرمایه شد.
یکی از موارد اعتراض به تاریخ تصویب یعنی 17 اردیبهشت و اعلام دیرهنگام از سوی فعالان بازار سرمایه است. 
همچنین این افزایش سبب واکنش دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی شد او طرح این سوال که آیا «جبران کسری بودجه دولت» باید به «قیمت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و بخش تولید کشور» منجر شود در این باره به «نفیرنفت» گفته است: «متاسفانه در سالی که عنوان رشد تولید و مهار تورم را دارد دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر و ما تولید و صادرات را افزایش دهیم، معکوس دنیا که قیمت گاز رو به کاهش است قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.»
احمد مهدوی‌ابهری با بیان قیمت متوسط گاز افزوده است: «اکنون قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۱ سنت است اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت در می‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر متر مکعب می‌شود، نتیجه اینکه واحدهای مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند، تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واحدهای پتروشیمی مشکلات اجتماعی بوجود می‌آید و تعطیلی رخ می‌دهد. همچنین نه تنها پتروشیمی‌هایی که پایه گازی دارند بلکه تمام مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.»
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با طرح این سوال که آیا جبران کسری بودجه دولت باید به قیمت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و بخش تولید کشور تامین شود؟ خاطرنشان کرده است: «آیا راه‌های دیگری برای تامین کسری بودجه وجود ندارد؟ اکنون نرخ تسعیر ارز ۲۸ و ۵۰۰ برای کالاهای داخلی در بورس داده می‌شود اگر این نرخ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ برسد قسمت بزرگی از منابع مورد نیاز دولت تامین می‌شود، بنابراین اکنون تصمیم دولت منطقی و مطابق با متغیرهای اقتصادی نیست و یک تصمیم صرفا با نگاه تامین بودجه است».
 ارزش معاملات همچنان زیر 10 همت است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه