اقتصادسرآمد، به دنبال ناامیدی از بازارسرمایه؛ گزارش می دهد

ناامیدی از بازپس‌گیری شاخص دو‌میلیون و 100هزار واحدی در روزهای آینده

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس هفته گذشته در محدوده 2میلیون واحد نوسان کرد در این نوسان و میانه هفته با فشار عرضه سطح 2میلیون واحد را از دست داد، اما در ادامه بار دیگر این تراز را پس گرفت.
این روزها جو روانی سهامداران بورس خوب نیست تصمیم‌های ناگهانی یا به بیان بهتر انتشار تصمیم‌های گرفته‌شده در گذشته و اعلام آن در هفته‌های گذشته از یک‌سو و تعدیل‌های شرکت‌های بازار سرمایه در گزارش‌های سه‌ماهه بهار منتشرشده در کدال از سوی دیگر موجب سردرگمی و بلاتکلیفی گروهی از سرمایه‌گذاران شده است و هر روز بر تعداد ناامیدان به روند برگشتی شاخص بورس افزوده می‌شود.
تراز دو‌میلیون و صد هزار واحدی شاخص کل سطح روانی و تاریخی مهمی بود که می‌توانست مانع از ناامیدی و فرار سرمایه از بورس شود همانطور که در مطلب هفته گذشته روزنامه «اقتصادسرآمد» تحت عنوان «آیا شکست حمایت 2میلیون 100هزار واحدی تثبیت می‌شود» از قول کارشناسان نوشته شد که این روزها شاخص کل دو مسیر را پیش‌رو دارد. اگر شاخص کل در ادامه کاهش خود شکست تراز تاریخی دومیلیون و100هزار واحدی را تثبیت کند پیش‌بینی کارشناسان افزایش حجم و ارزش معاملات و ادامه نزول بیشتر قیمت‌هاست. علت افزایش کاهش قیمت به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه است. به طور معمول در نزدیکی سطوح حمایت فروشندگانی به دلیل احتمال واکنش مثبت به سطح حمایت از فروش نه‌تنها منصرف می‌شوند؛ بلکه گاهی اقدام به خرید نیز می‌کنند که همین امر سبب کاهش تب فروش و کاهش سرعت نزول می‌شود، اما با شکست سطح با افزایش چند برابری فشار فروش از سوی فروشندگان و خریداران قبل از تراز را سبب می‌شود.
حال اگر سناریوی شکست سطح تاریخی شاخص کل رقم بخورد در روزهای آینده باید فشار فروش بیشتر را در بازار سرمایه دید. این رشد فروش به شرطی است که شکست تثبیت شود و تثبیت شکست نیاز به چند روز نزولی همراه با افزایش حجم و ارزش معاملات دارد به همین دلیل نوع حرکت شاخص کل در هفته جاری برای بورس بسیار مهم است.»
بنظر می‎‌رسد که سناریوی شکست سطح 2میلیون و صد هزار واحدی محقق شده است و فعالان بازار سرمایه کمتر امیدی به بازپس‌گیری این تراز حداقل در بازه زمانی روزهای آینده دارند و همین یاس از برگشت روند موجب تقویت روند نزولی نزد معامله‌گران بورس شده است و پیش‌بینی نزول تا سطح‌های پایین‌تر یک میلیون و 800هزار واحد را تقویت می‌بخشد.

تعدیل منفی گروه پالایشی
گزارش‌های سه‌ماهه فصل بهار شرکت‌های بازار سرمایه در آخرین روزهای تیرماه در حالی روانه کدال شده است که گروه پالایشی تعدیل منفی داده‌اند.
تعدیل منفی گروه پالایشی به دلیل کاهش کرک‌اسپرد در فصل بهار است با توجه به اینکه میزان کرک‌اسپرد این شرکت‌ها اکنون نیز مقدار مناسبی نیست بنظر نمی‌رسد گزارش‌های خوبی در پایان تابستان از سوی این شرکت‌ها ارائه شود که همین امر و با توجه به اینکه گروه پالایشی نقش مهمی در صعود شاخص کل دارند کارشناسان پیش‌بینی رشد شاخص کل بعید بنظر می‌دانند.

کرک‌اسپرد
منظور از کرک‌اسپرد، اختلاف قیمت بین هر بشکه نفت خام با هر فرآورده نفتی است. در واقع نفت خام در صنایع مختلف با تبدیل به فرآورده‌های نفتی با ارزش بیشتری به فروش می‌رسند.
شرکت‌های پالایشی یکی از بخش‌های مهم صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای هستند. پالایشگاه‌ها نفت خام را به فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل، نفت گاز و… تبدیل می‌کنند.
به رابطه میان قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی کرک‌اسپرد (crack spread) گفته می‌شود. به عبارت دیگر کرک‌اسپرد به معنی تفاوت قیمت میان یک بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی پالایش شده از آن می‌باشد. این تفاوت قیمتی می‌تواند بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.
برای محاسبه کرک‌اسپرد باید قیمت محصول نهایی را از نفت خام کم کرد. کرک‌اسپرد می‌تواند منفی یا مثبت باشد. در صورتی که تولید یک محصول در پالایشگاه زیان‌ده باشد کرک‌اسپرد آن محصول منفی خواهد بود. عموما کرک‌اسپرد منفی یک محصول در یک پالایشگاه با کرک‌اسپرد محصول دیگر جبران می‌شود. به همین دلیل برای بررسی و تحلیل شرکت‌های پالایشی می‌توان از میانگین وزنی کرک‌اسپرد تمامی محصولات استفاده کرد.

تعدیل مثبت گروه سیمانی
این روزها و همراه با گزارش‌های نه‌چندان مطلوب گروه پالایشی و پتروشیمی به دلیل افزایش نرخ سوخت و سایر عوامل، گروه سیمانی هم‌چنان گزارش‌های خوبی را روانه کدال می‌کنند.
گروه سیمان در گزارش‌های فصل بهار نسبت به سه‌ماهه فصل بهار سال گذشته با تعدیل‌های 100 تا 150درصدی که دادند اهالی بازار سرمایه را شگفت‌زده کردند. این گزارش‌ها در حالی روانه کدال شده است که نرخ سوخت گروه سیمانی (10هزار تومان) جزو بالاترین نرخ‌ها و حتی بالاتر از نرخ سوخت پتروشیمی (7هزار تومان) است.
کدال در واقع مخفف عبارت انگلیسی Comprehensive Database Of All Listed Companies بوده که به معنای سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته‌شده(فهرست شده در بورس) است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، حفظ و نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام(مجامع و…) شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است. طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه ۱۳۸۴)، «سازمان بورس و اوراق بهادار» در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و باهدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به‌منظور نظارت بر حٌسن اجرای قانون و بر اساس ماده ۷ همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت‌شده نزد «سازمان» بر عهده هیات‌مدیره این سازمان است.

افزایش نرخ‌های گروه سیمانی
کارشناسان درباره چرایی رشد سود سیمانی‌ها معتقدند که گروه سیمانی جزو گروه‌هایی هستند که به محض افزایش هزینه در مواد اولیه این رشد بهای‌تمام‌شده را با افزایش نرخ فروش به مصرف‌کننده‌های خود منتقل می‌کنند که همین امر سبب شده است علی‌رغم افزایش بهای تولید بازهم گزارش‌های مطلوب را در گروه سیمان دیده شود.
نامطلوب بودن جو روانی بورس حتی دامن گروه سیمان را نیز گرفته است و این گروه نیز کاهش قیمت را در تعدادی از نمادها تجربه می‌کنند.
 ناامیدی از بازپس‌گیری شاخص دو‌میلیون و 100هزار واحدی در روزهای آینده
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه