بي توجهي به دريا وظيفه سيما!

آقاي جبلي دزدان درياي كارائيب را دوباره پخش كنيد

فیروز اسماعیلی - رهبر جمهوري اسلامي اخيرا تاكيد كرد كه «توجه كافي به دريا نشده است». در اين بي‌توجهي، نگاه‌ها نبايد فقط به سمت فعالان دريايي باشد، بلكه غيردريايي‌ها تقصير بيشتري دارند. در اين ميان، سيماي جمهوري اسلامي مقصرترين عنصر در بي توجهي به درياست. رسانه ملي كه گسترده كشوري دارد و با ده‌ها شبكه، ماليات مردم را مي‌بلعد، اما كاري نمي‌كند. كارش شده پخش تكراري فيلم‌هاي كره‌اي و اكشن هاليودي. اين روزها هم كه سريع و خشن را پشت سر هم دارد پخش مي‌كند. 
شبكه چهار سيما
حداقل كاري كه سيماي جبلي مي‌تواند انجام دهد اين است كه يك دوربين بگذارد و دو كارشناس حرف بزنند. چيزي كه در شبكه چهار مرسوم و معمول است. جبلي اين كار را به خوبي انجام مي‌دهد و شبكه چانه(چهار)، از صبح تا غروب مباحث علمي و شبه علمي را مورد بررسي قرار مي‌دهد؛ تنها عيبش اين است كه جبلي اهل دريا نيست و حوصله مباحث دريايي را ندارد.جبلي در شميران زاده شده و به همين دور و اطراف عادت ديرينه دارد. اين است كه وقتي به او پيشنهاد مي‌شود كه به سمت دريا برويم و كمي به دريا توجهي كنيم، با لهجه شميراني خود مي‌گويد: كه بره اين همه راه‌رو!اين است كه شبكه چهار به رغم سادگي توليد هم به موضوع دريا چندان ورود نمي‌كند. 
شبكه نمايش
شبكه نمايش كه در قرق است. هر چند مدت يك كشوري آن را قرق مي‌كند. اين روزها در قرق خشن و سريع است و دارد تبليغ دزدي مي‌كند. يك گروه خشن و سريع! كه يا بانك مي‌زنند، يا ماشين مي‌دزدند. البته سيما زحمت كشيد و در قسمت هشتم از سريع و خشن، يك زيردريايي نشان داد و ثابت كرد كه به شدت به دريا «توجه» دارد.
ساير شبكه‌ها
ساير شبكه‌ها اصلا و اساسا دريايي نيستند و كاري هم با دريا ندارند. شبكه نمايش به دريا ربط دارد، چون گاهي فيلمي نشان مي‌دهد كه در آن يك كشتي در حال غرق شدن است و يك عده مي‌روند و آن‌ها را نجات مي‌دهند. اين توجه به درياست و مخاطب ايراني را با دريا آشتي مي‌دهد. اما ساير شبكه‌ها يا فوتبال است يا آشپزي. در آشپزي هم خيلي به غذاي دريايي توجه نمي‌شود. مثلا پخت ماهي براي شبكه يك گران از آب در مي‌آيد چون يك بخشش را بايد جلوي دوربين حرام كنند و بخش مهم‌ش را درست سرخ كنند و پشت صحنه سفره بيندازند.
در نتيجه:
در نتيجه، «توجه كافي به دريا نمي‌شود» فرهنگ‌سازي صورت نمي‌پذيرد. مهم‌ترين و گسترده‌ترين ابزار تبليغي كشور برنامه مشخص و مدون براي توجه به دريا ندارد. حساب باقي پاك است! در نتيجه، ساير اركان دولتي مانند آموزش و پرورش، وزارت علوم ، وزارت فرهنگ و... خيلي به دريا توجه نمي‌كنند. در كتاب‌هاي آموزش و پرورش حرف از خشكي است و بي‌آبي و توجه دادن كودكان به مصرف آب. خبري از درياهاي مكران و خزر و خليج فارس نيست. اگر هست، يك بعد سياسي دارد. خليج فارس هست، درحد شعار كه بگوييم مال ماست. اما اين كه چه مزيت‌هايي براي زندگي ما دارد، اين كه درياي مكران چه خاصيتي براي زندگي ما دارد، اين‌ها گفته نمي‌شوند و بي‌توجهي تا جايي است كه همين درياي مكران خودمان را درياي عمان مي‌خوانيم! باقي فاجعه پيدا نيست؟
دزدان درياي كارائيب
جناب آقاي جبلي شميراني، لطفا دزدان درياي كارائئب را دوباره پخش كن. خيلي دلمان براي جك گنجيشگه تنگ شده است! شما كه بخشي از اين همه شبكه را به طور منظم و برنامه‌ريزي شده به دريا و مباحث دريايي اختصاص كه نمي‌دهيد، حداقل دوباره و براي نمي‌دانيم چندمين بار، دزدان درياي كارائيب را پخش كن. در ضمن از شما تشكر مي‌كنيم چندي پيش غرق‌شدن يك كشتي را نشان دادي و يك قايق موتوري رفت و همه را نجات داد. اين خيلي خوب بود، اما هيچ چيزي جاي دزدان درياي كارائيب را نمي‌گيرد. البته كاپيتان دسيلوا هم خوب است كه با پاي چوبي‌اش مي‌رود گنج پيدا مي‌كند. گنج چيزي خوبي است. 
آقاي جبلي دزدان درياي كارائيب را دوباره پخش كنيد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه