پيام رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي به مناسبت روز جهاني خاک


 تبریز- محمد زاده خبرنگار اقتصادسرآمد- با روند تخریب خاک در دنیا ، سرانه جهاني زمين قابل کشت و زراعت، تا يک چهارم ميزان آن تقليل خواهد يافت
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي همزمان با روز جهاني خاک با صدور پيامي تاکيد نمود: چنانچه روند تخریب خاک در دنیا ادامه يابد، سرانه جهاني زمين قابل کشت و زراعت، تا يک چهارم ميزان آن تقليل خواهد يافت.
هر ساله سازمان خوار و بار کشاورزي ملل متحد (FAO) در روز ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) بزرگداشت روز جهاني خاک را برگزار مي‌کند و شعار سال ۲۰۲۳ ميلادي «Soil and Water: a source of life»، «خاک و آب منشاء زندگي» است. ضمن گراميداشت اين روز بايستي به قانون خاک که در سال 98 تصويب شده و تکاليف سنگيني بر عهده دستگاه‌هاي اجرايي  گذاشته اشاره نماييم قانوني که اخيراً آيين نامه اجرايي آن در دولت تصويب شده و به زودي ابلاغ خواهد شد.
منابع آب و خاک دو منبع مهم در بخش کشاورزي است که اگر با کمک کشاورزان و توليدکنندگان، مشکلات آن را کنترل نکنيم، جزو چالش‌هاي جدي آينده ما خواهند بود، يکي از اصلي‌ترين چالش‌ها  در بخش خاک کمبود ماده آلي است؛ چراکه اگر حتي آب کافي در اختيار باشد اما خاک باکيفيت و حاوي ماده آلي و مواد مغذي مناسب را نداشته باشيد، امکان کشاورزي وجود ندارد.
 آلودگي خاک به پساب‌هاي صنعتي و کشاورزي، باقي‌مانده‌هاي کودها و سموم کشاورزي، تغيير کاربري اراضي و تبديل اراضي به جاده، ساختمان، فرسايش شديد خاک، وجود خاک‌هاي با ميزان قليايي بالا، فشردگي خاک و... از جمله چالش‌هاي فيزيکي خاک در ايران است که خاک بخش کشاورزي را تهديد مي‌کند و وزارت جهاد کشاورزي با آنها درگير است.
در همين خصوص پيام‌هاي کليدي از طرف سازمان خوار و بار کشاورزي ملل متحد (FAO)  براي تبيين اهميت حفاظت و مديريت يکپارچه منابع آب و خاک با لحاظ موضوعات تغيير اقليم، اهميت حفاظت تنوع زيستي خاک و جلوگيري از تخريب، فرسايش و آلودگي آن ارائه شده است. از جمله پيام‌هاي کليدي اين روز اين است که خاک و آب منابع ضروري براي حفظ حيات روي زمين‌اند، خاک و آب منابع به هم پيوسته‌‌اي هستند که نياز به مديريت يکپارچه دارند، شيوه‌هاي نامناسب مديريت خاک و آب بر فرسايش خاک، تنوع زيستي خاک، حاصل‌خيزي خاک و کيفيت و کميت آب تأثير مي‌گذارد و  حفاظت از خاک و آب به کاهش و سازگاري با تغييرات اقليم کمک مي‌کند.
 خاک و آب، پايه و اساس توليد غذا و خدمات اکوسيستمي بوده و رفاه انسان را فراهم مي‌کنند و با شناخت نقش ارزشمند آنها، ما مي‌توانيم اقدامات پيشگيرانه‌اي را براي محافظت از اين منابع براي نسل‌هاي آينده انجام دهيم. سيستم‌هاي کشاورزي ديم ۷۰ درصد از آب شيرين جهان را برداشت مي‌کنند و ۸۰ درصد از زمين‌هاي زراعي را تشکيل مي‌دهند که در ۶۰ درصد توليد جهاني غذا نقش دارند. اين سيستم‌ها به شدت به شيوه‌هاي موثر مديريت رطوبت خاک متکي هستند.
پيام رئيس سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي به مناسبت روز جهاني خاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه