رئیس سازمان شیلات ایران در بازدید از غرفه شرکت آداک فناور اقیانوس آبی قشم

قفس‌های کوچک و معیشتی برای هر صیاد بسازیم

شرکت آداک شناور اقیانوس قشم؛ نخستین شرکت طراح و سازنده قفس‌های پایه کششی پرورش ماهی در دریا

​​​​​​​گروه شیلات – فاطمه کریمی - رئیس سازمان شیلات ایران در جریان برگزاری هفتمین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته (2023 ifex) از سازندگان قفس‌های پرورش ماهیان، ساخت قفس‌های کوچک و معیشتی را خواستار شد.

شرکت آداک فناور اقیانوس آبی قشم شرکتی پیشرو در زمینه تکمیل زنجیره ارزش آبزی‌پروری 
به گزارش خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران ضمن بازدید از غرفه شرکت آداک فناور اقیانوس آبی قشم به عنوان یکی از شرکت‌های نوآور و خلاق که در زمینه طراحی و ساخت قفس‌های پایه کششی پرورش ماهی در دریا و تکمیل زنجیره ارزش آبزی‌پروری پیشرو می‌باشد گفت: شما ثابت کردید که مرد عمل هستید ایده‌تان را اثبات کردید. 

از میناب تا گواتر، به علت عدم استقرار قفس
 بهره‌برداری نشده است
وی گفت: موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ از میناب تا گواتر، ظرفیت بسیار زیادی داریم که به علت عدم استقرار قفس بهره‌برداری نشده است.
وی با تقدیر از رویکرد ترویج دانش و مهارت‌های این مزارع نمونه تصریح کرد: گونه‌های که ما معرفی می‌کنیم، گونه‌های خوبی است، ولی می‌توان گونه‌های بهتری را معرفی کرد و کشورهایی که به لحاظ زیستی ظرفیت مشابه ما دارند، مانند کشور هند که از گونه‌های بومی ما به عنوان مولد استفاده می‌کنند، از آن ظرفیت استفاده کرد.

ضرورت ارزان سازی سازه و  طراحی و ساخت قفس‌های معیشتی
وی همچنین، با اشاره به اینکه ارزان‌سازی سازه و طراحی و ساخت قفس‌های معیشتی از جمله مواردی است که بر زمین مانده است، گفت: از شرکت‌های پیشرو در امر ساخت قفس و تجهیزات و پرورش ماهیان در قفس می‌خواهم که سازه‌های کوچکی که هر صیادی با یک قایق که قابلیت صید دارد، بتواند آن را مدیریت و پشتیبانی کند، بسازند.
وی گفت: پیشنهاد ما این است که به عنوان پایلوت در استان سیستان و بلوچستان این کار انجام شود و ما کمک می‌کنیم که این نمونه پایلوت انجام شود و هم به لحاظ تکنولوژی تجهیزات و هم به لحاظ تکنولوژی پرورش؛ از تکثیر تا پرورش کار شود.
حسینی با تأکید بر ورود به حوزه مولدهای بومی، افزود: ما باید به حوزه مولدهای بومی ورود کنیم، البته مولدهایی که قبلاً تجربه انجام آن وجود دارد. باید از سایر کشورها این مولدها را برای پرورش معرفی کرد و در حوزه بومی سازی دانش از ظرفیت‌های بسیار خوب نیروی انسانی استان سیستان وبلوچستان و بافت اجتماعی آن جا بهره ببریم. 

پیشنهاد حسینی برای استقرار قفس‌های معیشتی و استفاده
 از مولدهای بومی، رودیک چابهار 
رئیس سازمان شیلات کشور، برای استقرار قفس‌های معیشتی و استفاده از مولدهای بومی، رودیک چابهار را پیشنهاد داد و افزود: رودیک هم اسکله و هم فضای مناسبی دارد و هم استخر و قفس‌ها در آنجا مستقر است که تحقیقات گونه‌های دیگر در آنجا در حال انجام می‌باشد. همان جا می‌توانیم پایلوت قفس پایه کششی 125 تنی را پیش ببریم و هم چند سازه کوچک و هم پرورش گونه‌های بومی در آنجا با همین رویکرد توسعه طلبانه شما می‌تواند عملیاتی گردد و ما هم در ارائه هرگونه کمک ممکن دریغ نخواهیم کرد.شرکت آداک فناور اقیانوس آبی قشم یک شرکت دانش بنیان می‌باشد که با تکیه بر توان مهندسین خود برای اولین بار در کشور به دانش فنی ساخت قفس‌های پایه کششی(TLC) پرورش ماهی در دریاهای مواج به ویژه سواحل مکران، دست یافت؛ پیش از این دانش فنی ساخت این نوع قفس در اختیار شرکت ایتالیایی- نروژ بوده است. این شرکت مجموعه ای از شرکت‌های نوآور و دانش بنیان داخلی را به جهت هم افزایی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و همچنین شتاب در توسعه اقتصاد دریا محور و تکمیل زنجیره ارزش آبزی‌پروری گردهم آورده است. شرکت‌های این مجموعه شامل شرکت نوین پرورش دهکده مروارید اولین تولید کننده تخصصی خوراک آبزیان (غذای عملکردی) براساس شرایط مزرعه، شرکت نوید آینده سبز فناوری تولید کننده تخصصی مکمل‌های خوراکی برای افزایش عملکرد آبزیان، شركت رصد و پژوهش نیکان شرکتی پژوهش محور به منظور مکانیابی محل مناسب برای به آب اندازی قفس‌های پرورش ماهی، شرکت هوشمند ورنا شمس طراح و تولید کننده ربات‌ تور شور و پایش مزرعه و شرکت ارزش آفرینان اقیانوس سبز به جهت تامین تجهیزات مورد نیاز هر یک از بخش های زنجیره ارزش آبزی پروری می‌باشد.
از برنامه‌های کوتاه مدت این شرکت، می‌توان به تاسیس مزارع پرورش ماهی در سراسر سواحل مکران و دریای عمان در راستای توسعه اقتصاد دریا محور اشاره کرد؛ امید است که با نقش آفرینی در زنجیره ارزش آبزی‌پروری با استفاده از دانش متخصصان و طراحان و حمایت مسئولان و ذی نفعان این حوزه به این مهم دست پیدا کنیم.

قفس‌های کوچک و معیشتی برای هر صیاد بسازیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه