رضا محمد علی بیگی به« اقتصادسرآمد» نوشت:

چرا اظهارات مسئولان حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران راستی آزمایی نمی شود !؟

گروه حمل و نقل – فاطمه کریمی - روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، در شماره ۱۸۰۷ - تاریخ 22آذرماه 1402 در صفحه دریامحور خود مطلبی با عنوان همایش «توسعه دریامحور» با حضور وزیر راه و استاندران استان های ساحلی؛ که جلیل اسلامی - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از آن خبر داده و گزارش عملکرد سازمان را ارائه کرده بود منتشر کردیم که مورد انتقاد و بحث کارشناس این حوزه قرار گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، چرا در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران، اظهارات مسئولان این صنعت به ویژه در بخش ارائه آمارهای عملکردی مورد راستی آزمایی قرار نمی گیرند!؟، این عنوان نوشتاری است که رضا محمد علی بیگی منتقد، فعال و کارشناس حوزه حمل و نقل دریاپایه به روزنامه دریایی اقتصاد نوشته است.
در این نوشتار آمده است: این که اظهارات مسئولی را بی کم و کاست و بدون واکاوی و راستی آزمایی به منظور پر نمودن صفحه های روزنامه یا صفحه های وب سایت خبری، کپی پیست و سپس منتشر نمایند نشان دهنده چیست !؟ 
به عنوان مثال، در روز ۲۱ آذر ۱۴۰۲ خبری از قول معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در رسانه های دیجیتال و سپس مکتوب منتشر شد با این مضمون که با ظرفیت­ های ایجاد شده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم معادل ۵۰۱ میلیون تن (نفتی معادل ۲۳۸ میلیون تن و غیر نفتی معادل ۲۶۲ میلیون تن) بوده است. در حالی که با کمی تحقیق و مطالعه بر گزارش های ماهیانه موجود در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی و جمع کردن اعداد برای ۲۴ ماه گذشته، کاملا مشخص می شود که این میزان تخلیه و بارگیری طی مدت زمان ۲۴ ماه یا ۲ سال (از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۲) ۳۰۲ میلیون تن بوده و از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم یعنی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ ماه این عدد ۳۵۳ میلیون تن بوده و نه ۵۰۱ میلیون تن !! 
البته باید دید که آیا معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان بارگیری نفت خام و میعانات گازی جهت صادرات از پایانه های نفتی زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران را نیز در محاسبات خود لحاظ نموده است؟ که البته با توجه به اینکه شرکت پایانه های نفتی ایران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نمی باشد و نیز هر یک از دو مجموعه سازمان بنادر و شرکت پایانه های نفتی، ساختار سازمانی، وظایف، سیاست ها و بودجه های خودشان را دارند، بعید است عدد ۵۰۱ میلیون تن در بر گیرنده عملکرد تخلیه و بارگیری کالا توسط شرکت پایانه های نفتی ایران نیز باشد. 
البته این گونه آمارهای متناقض در دولت های یازدهم و دوازدهم هم از قول مسئولان وقت سازمان بنادر و دریانوردی ارائه می شد. به راستی چرا!؟ 
آیا تدوین کنندگان خبر مقصر هستند؟ یا به مسئول مربوطه اطلاعات اشتباه داده می شود؟ و یا مسئول مربوطه عمدا آمار را طوری بیان می کند تا توسعه زیرساخت های فیزیکی در بنادر بازرگانی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی (سرمایه گذاری های بیش از ظرفیت مورد نیاز) را برای بالادستی ها توجیه نمایند!؟ چون همان طور که در بالا ذکر شد، عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر یا اسکله های زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران هیچ ربطی به عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی ندارد.  
در ادامه این نوشتار آمده است: دوست عزیزی از من سوال کرد که چرا نباید سازمان بنادر و دریانوردی، عهده دار اصلی اجرا و پي گيری سیاست های کلی توسعه دریامحور در کشور باشد؟ 
رضا محمد علی بیگی می نویسد:  نظر شخصی خودم را در ۱۰ بند به این دوست اطلاع دادم: 
۱- این سازمان عضوی از ذینفعان صنعت حمل و نقل دریایی است و به دلیل رعایت پیشگیری از پدیدار شدن تعارض منافع در تصمیم گیری ها، نمی تواند بانی یا محور سیاست های کلی توسعه دریامحور باشد. 
۲- عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه تعدادی از وظایف قانونی اش طی ۱۰ سال گذشته ضعیف بوده.
۳- نتیجه تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی تا به امروز که ۲۲ آذر ۱۴۰۲ است برای مردم به ویژه ذینفعان دریایی و بندری کشور مشخص نشده است !
۴- طی ۱۰ سال گذشته شاهد تغییر ۳ مدیرعامل برای این سازمان تخصصی دریایی بوده ایم و نیز تغییر ۴ مسئول برای موقعیت شغلی معاونت امور دریایی این سازمان. 
۵- از ۱۰ سال پیش تا امروز، شفافیت در عملکرد و نیز پاسخگویی به منتقدان عملکرد سازمان بنادر در باور و تفکر مسئولان این سازمان بسیار کمرنگ است. 
۶- تنظیم گری و تصدی گری همزمان در این سازمان جاری و ساری می باشد! 
۷- مسئولان ارشد سازمان بنادر و دریانوردی تا به امروز نتوانسته اند یک طرح راهبردی استاندارد برای این سازمان تهیه نمایند !! 
۸- سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه نظارت بر عملکرد موسسه های رده بندی داخلی و تقویت عملکرد فنی آنها از بدو تاسیس این دو موسسه یا شرکت تا به امروز ضعیف بوده. 
۹- شایسته سالاری یا تخصص گرایی در انتصاب ها کمرنگ است.
۱۰- نظام آموزش در حین خدمت کارکنان کلیدی سازمان بنادر و دریانوردی صحیح نیست. 
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد با انتشار نظر کارشناس مربوطه، ضمن پی گیری صحت و سقم گزارش عملکرد معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، آمادگی انتشار اظهارات یا عدله مسئولان مربوطه سازمان بنادر و دریانوردی را اعلام می کند.
 چرا اظهارات مسئولان حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران راستی آزمایی نمی شود !؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه