در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری مطرح شد

در حوزه دریا دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرد‌ه‌ایم

گروه توسعه دریا - فاطمه کریمی- همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا رضایی کوچی؛ رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، استانداران استان‌های ساحلی مازندران، گیلان و هرمزگانو جامعه دریایی و بندری کشور برگزار شد.

امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری 
در بنادر کشور
در این همایش ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه مهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در بنادر کشور به امضا رسید.
این ۳۱ فقره قرارداد در ۳ میز مختلف به امضا رسید و مربوط به بنادر شهیدرجایی، امام خمینی (ره)، بوشهر، امیرآباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر است.

بذرپاش: تلاش شبانه‌روزی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور


مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این همایش با اشاره به اینکه امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال این بخش در اقتصاد کشور است، گفت: شاهد تلاش شبانه‌ روزی مجموعه وزارت راه و شهرسازی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری هستیم.
وی اظهار داشت: امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.وی افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری فعالیت شبانه‌روزی از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و باید با در مسیر و چارچوب متفاوت‌تری گام برداریم و دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه‌پذیر است، عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای تحقق آینده‌ای متفاوت به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مسیر روشن گام بر می‌داریم.
بذرپاش ادامه داد: تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد در حالی که بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه برای رقابت در بازار جهانی نیازمند تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولت هستیم، اظهار داشت: فعال شدن کریدورها و شاهرا‌ه‌ها یک مطالبه کشورهای همسایه از دولت است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش تعداد شناورها در بنادر با تلاش‌های زیادی محقق شده است، خاطرنشان کرد: نباید به بنادر کشور نگاه سنتی داشته باشیم و بنادر به عنوان محلی برای انبار کالا تلقی شوند چراکه داشتن چنین نگاهی غلط است.
بذرپاش با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم بندر چابهار را به ظرفیت حداکثری خود برسانیم، گفت: این بندر به آب‌های آزاد دسترسی دارد و یک بندر راهبردی برای کشور است و اگر اتصال ریلی صورت گیرد اتفاق بزرگی رخ می‌دهد.

تعداد شناورها باعث افتخار است
وی با اشاره به اینکه ۲۷ نقطه ساحلی با تلاش همکاران تعریف شده است و باید شاهد سوق دادن جمعیت کشور به نوار ساحلی کشور باشیم، اعلام کرد: در شورای عالی معماری و شهرسازی جانمایی این ۲۷ نقطه صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد باید شاهد فعالیت رو-رو، ریلی باشد، گفت: تعداد شناورها و انعقاد قراردادها در حوزه شناورها باعث افتخار است و نباید فرصت‌‌های لجستیکی در منطقه از دست برود.

رضایی کوچی: تشکیل مدیریت یکپارچه دریایی، نیازمند ارسال لایحه‌ به مجلس


محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در این همایش اظهار داشت: بخش خصوصی یک ظرفیت فوق‌العاده برای کشور است و زمانی که سرمایه این بخش به حوزه حمل و نقل دریایی، تولید، صنعت و...وارد شده، کشور موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از توان بخش خصوصی در دریایی و بندری اقدام ارزشمندی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: سرمایه‌گذاری در دریا باید اقتصادی شود تا شاهد حضور و مشارکت حداکثری بخش خصوصی باشیم.
وی ادامه داد: استفاده از توان بخش خصوصی در دریایی و بندری اقدام ارزشمندی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی است و خوشبختانه این سازمان به خوبی در مسیر ترسیم شده گام بر می‌دارد.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه حاکم بر دریا، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، عنوان کرد: تحقق این امر اثر ویژه‌ای در پیش‌برد فعالیت‌ها دارد و باید لایحه‌ای به مجلس ارسال شود تا شاهد مدیریت یکپارچه در بنادر و سواحل کشور باشیم.
رضایی افزود: علی‌رغم اینکه ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم اما جمعیت محدودی در نوار ساحلی زندگی می‌کنند اما متاسفانه جمعیتی که در نوار ساحلی زندگی می‌کنند از نظر معیشتی قشر محروم و نیازمند جامعه هستند و مقام معظم رهبری به درستی بر توسعه دریامحور تاکید کرده است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شاهد تغییر روند و بهبود وضعیت معیشت ساحل‌نشینان باشیم.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در دریا باید اقتصادی شود، گفت: باید به بخش خصوصی انگیز‌ه دهیم و با در نظر گرفتن بسته تشویقی، تسهیلات، معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های لازم شرایط فعالیت مطلوب برای بخش خصوصی را رقم بزنیم.
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینک اصلاح تعرفه‌های بندری یکی از مطالبه‌های به حق فعالان اقتصادی است، عنوان کرد: بهبود فعالیت‌های گمرکی یکی دیگر از مسائل و دغدغه‌های بخش خصوصی است که باید به آن توجه شود.
رضایی کوچی با تاکید بر اینکه اتصال بنادر به شبکه ریلی یک ضرورت است و می‌تواند فعالیت بنادر را تسهیل کند، اظهار داشت: نیروی متخصص در حوزه دریایی و بندری یک نیاز است و در برنامه هفتم توسعه، شورای عالی ترانزیت به ریاست رییس جمهوری و دبیری وزیر راه و شهرسازی ایجاد می شود و این شورا سیاست‌گذاری صحیحی در حوزه دریایی و بندری خواهد داشت و شاهد مشارکت و فعالیت هرچه بهتر بخش خصوصی داخلی و خارجی خواهیم بود.
وی در پایان اعلام کرد: در نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار تشکیل شورای عالی و ستادی ملی برای اجرایی سازی مؤثر و تحقق شایسته سیاست‌های توسعه دریا محور در سطح ملی با محوریت وزارت راه و شهرسازی شد.

باید شاهد پوشش ریسک در حوزه دریایی و بندری باشیم


مهدی دوستی، استاندارهرمزگان نیز در این همایش با اشاره به اینکه ساخت شناور به عنوان یک دغدغه مهم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح است، گفت: این سازمان حمایت‌های مالی لازم را مدنظر قرار داده است تا صنعت پیشران دریا به خوبی فعالیت کند.
وی اظهار داشت: ضرورت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری یکی از مهم ترین مسائل در حوزه دریایی و بندری است و باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.
دوستی ادامه داد: باید بدانیم که ۷ میلیون TEU ظرفیت کانتینری در هرمزگان داریم که ظرفیت عملیاتی حدود ۲ میلیون تن است.
استاندار هرمزگان با تاکید بر ضرورت هماهنگ سازی سیاست‌گذاری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه دریایی و بندری، عنوان کرد: پوشش ریسک در حوزه دریایی و بندری یک اولویت مهم است و باید هماهنگی‌های لازم در این بخش صورت گیرد.
دوستی با اشاره به اینکه اقتصاد دریامحور نیازمند حمایت است، گفت: مزیت های نسبی ما در بخش بالای زنجیره ارزش متمرکز شده است و باید از مزیت های سرزمینی بهره مند شویم.
وی با بیان اینکه تامین مالی در حوزه دریایی و بندری یک مسئله بسیار مهم به شمار می‌رود که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است، اظهارداشت: در عین حال شناورسازی یکی از دغدغه‌های مهم سازمان بنادر و دریانوردی است و حمایت‌های لازم را در این زمینه مدنظر قرار داده است تا صنعت پیشران دریا به خوبی فعالیت کند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: استاندارسازی در حوزه دریایی و بندری مسئله بسیار مهمی است و باید از ظرفیت بیمه ها به منظور پوشش ریسک بهره مند شویم.
دوستی تاکید کرد: نباید صنعت به مجوزها گره بخورد و صنعت شناورسازی باید به گونه‌ای پیش برود که فعالیت‌ها دچار وقفه نشود و شاهد رونق این صنعت در کشور باشیم.
حسینی‌پور نوری: گردشگری دریایی می‌تواند اقتصاد استان‌های شمالی را دگرگون کند


سید محمود حسینی‌پور نوری، استاندار مازندران با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی بنادر،‌ سیاست قطعی دولت سیزدهم به شمار می‌رود، گفت: فعال کردن کریدور شمال-جنوب به عنوان یکی از اهداف مهم دولت مردمی مدنظر قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: کشور ما شرایط ویژه ای دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در چهارراه کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب مورد توجه ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه کشور ما موقعیت منحصر به فردی دارد، عنوان کرد: در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به کشورهای شرق، CIS و آسیایی میانه وجود دارد و شاهد توسعه مبادلات تجاری با این کشورها هستیم.
استاندار مازندران با بیان اینکه این استان با وجود موقعیت مناسب دارای سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار است، گفت: این بنادر می توانند نقش موثری در حمل و نقل دریایی کشور داشته باشند و شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شده است تا به بهترین شکل فعالیت کنند.
حسینی‌پور با تاکید بر اینکه توسعه بنادر از منظر کمی و کیفی به عنوان یکی از سیاست های قطعی دولت سیزدهم مطرح است، اظهار داشت: فعال کردن کریدور شمال-جنوب یکی از اهداف دولت است و در این مسیر ریل گذاری از سوی دولت مردمی مدنظر قرار گرفته و دستگاه های مختلف در این راستا فعالیت می کنند.وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی در مسیر فعال سازی کریدور شمال-جنوب گام های مهمی برداشته است اما باید نقش فعال تری در حوزه خزر برای فعالسازی داشته باشیم.استاندار مازندران با اشاره به اینکه نیازمند فعال کردن شناورهای رو-رو در بندر امیرآباد هستیم، گفت: اقدامات برای تکمیل پروژه شناورهای رو-رو در بندر امیرآباد باید مدنظر قرار گیرد.
حسینی‌پور با بیان اینکه لایروبی بنادر شمالی به عنوان یک مسئله مهم به شمار می رود، تصریح کرد: با تهدید در این حوزه مواجه هستیم و امیدواریم با تدابیر لازم شرایط برای تردد کشتی هایی که امروزه فعال هستیم، فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه از اقتصاد گردشگری دریای خزر محروم هستیم، عنوان کرد: این مسئله می تواند اقتصاد استان های شمالی کشور را دگرگون کند و باید بدانیم که سالانه میزبان ۴۰ میلیون نفر جمعیت در استان مازندران هستیم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
استاندار مازندران  در پایان تاکید کرد که باید روان‌سازی سرمایه‌گذاری در بنادر کشور به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

اسدالله عباسی: 
قصد داریم از ظرفیت بنادر گیلان در مسیر تحقق توسعه دریامحور استفاده کنیم


اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در این آیین با اشاره به فعالیت جدی اثرگذار و جدی بنادر انزلی، کاسپین، آستارا و چمخاله در این استان، گفت: بنادر استان گیلان در مسیر تحقق توسعه دریامحور با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گام بر می‌دارند.
وی اظهار داشت: در استان گیلان ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و در بخش اقتصاد دریامحور با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری استان گیلان تلاش خواهد کرد تا از تمامی ظرفیت‌های دریایی در بخش‌های مختلف استفاده کند.وی افزود: در تلاش هستیم سهم استان گیلان در تولید ناخالص داخلی در برش استانی افزایش یابد و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم؛ در این راستا از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در حوزه کشتی‌سازی و حوزه ریلی ورود کند.استاندار گیلان با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در چهار بندر انزلی، کاسپین، آستارا و چمخاله به صورت جدی و اثرگذار دنبال می‌شود، بیان کرد: قصد داریم به بهترین شکل از ظرفیت بنادر استان گیلان در مسیر تحقق توسعه دریامحور استفاده کنیم.عباسی ادامه داد: حمل و نقل دریایی با توجه به ارزان بودن، مزیت‌های بسیار بالایی دارد و امیدوار هستیم با استقبال بخش خصوصی و ابلاغ سند ارزشمند سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری شاهد رونق حمل و نقل دریایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.
در حوزه دریا دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرد‌ه‌ایم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه