مالک و ناخدای شناور طلای بندر درباره مصائب شناورداری به «اقتصادسرآمد» می گوید:

نرخ بلیت مسافر دریایی تناسبی با هزینه های جاری شناور ندارد

گروه گردشگری دریا – امید اسماعیلی - کشتی کاتاماران نوعی کشتی است که از دو نیم بدنه تشکیل شده است که توسط بدنه اصلی به هم وصل شده اند. عبارت کاتاماران از زبان تامیلی در کشور هندوستان آمده است که به قایق های دو بدنه اطلاق می کنند. بدنه اصلی در کشتی های کاتاماران محل قرار گرفتن بار ی مسافر می باشد. کاتاماران ها تعادل عرضی بسیار خوبی دارند و مساحت بزرگ عرشه آن ها، فرصت طراحی و جانمایی تجهیزات داخلی را فراهم می آورد. این شناورها قابلیت حفظ مسیر و قدرت مانور را دارا می باشند.
شناورهای کاتاماران، در جنوب کشور، وظیفه انتقال مسافر از بنادر به جزایر و بالعکس را برعهده دارند. در سفر خبرنگار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد به بندر شهید رجایی استان هرمزگان، فرصت گفت و گویی با وحید محمدی، کاپیتان جوان و مالک کشتی مسافربری طلای بندر پیش آمد که به دغدغه ها و مسائل نقل و انتقال مسافران دریایی و حواشی آن پرداخته شده است که نظر شما به آن جلب می کنیم: 

اقتصاد سرآمد: همکاران تان می گویند عکس های مربوط به سفرهای دریایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، این یک اقدام خوب و ترویج فرهنگ دریایی است. آیا خودتان را در نهادینه کردن فرهنگ دریا مؤثر می دانید؟
وحید محمدی: البته به این کار علاقه دارم، ولی به دلیل اینکه خیلی مشغول و درگیر کار هستیم وقت کمتری برای این کار باقی می ماند. مدیریت شناور، حساب و کتاب شناور، اداره بنادر و پورت 3 و ... دیگر امورات مربوط به شناور که به صورت پیوسته باید انجام بگیرد، معمولا تمام وقت ما را پُر می کند.

اقتصاد سرآمد: شما که در دریا فعال هستید، وقتی که تصاویری را در شبکه اجتماعی بارگذاری می کنید، اگر در کنار آن توضیحاتی را هم درباره فعالیت های تخصصی اضافه کنید، می تواند بسیار مؤثر باشد و مردم را بیشتر با دریا آشنا کند و در فرهنگ سازی بسیار مؤثر است. جوانان و نوجوانان از شما که کاپیتان یک کاتاماران هستید الگو می گیرند. بنابراین، اشتراک این گونه اطلاعات، حتی به صورت محدود می تواند اثرگذار باشد که امیدواریم مورد توجه بشتری از سوی شما قرار بگیرد.

اقتصاد سرآمد: مشخصاً چیزی که باعث افزایش رغبت سرمایه‌گذار و شما برای حضور بیشتر در موضوع مسافربری دریایی می شود، افزایش درآمد از طریق افزایش قیمت بلیت هاست که دولت آن را قیمت گذاری می کند، نظر شما درباره این قیمت ها چیست؟
وحید محمدی: قیمت بلیت شناور برای افراد بومی که هر روزه باید از بندرعباس به قشم بروند 49 هزار تومان است، منطقی و پذیرفتنی است، اما قیمت بلیت برای گردشگران که با هدف تفریح و گردش در این مسیر تردد می کنند و مبلغ آن 105 هزار تومان تعیین شده است، خیلی کم است. این قیمت در برابر 400 لیتر سوختی که در یک رفت و برگشت مصرف می شود، همخوانی ندارد. برای جبران این ناهمخوانی پیشنهاد ما این است که قیمت بلیت گردشگران حداقل به 200 تا 250 هزار تومان افزایش پیدا کند.
در حال حاضر سه نرخ وجود دارد؛ اتباع بیگانه، اتباع ایرانی و افراد بومی. قیمت بلیت برای اتباع بیگانه 200 تومان می باشد.
یکی دیگر از مشکلات ما، قیمت بلیت از بندرعباس به جزیره هرمز می باشد که قیمت بلیت برای هرمزوند، فقط 19 هزار تومان برای 9 مایل دریایی است. یعنی نسبت به قشم که 12 مایل دریایی است، 3 مایل کمتر است، اما قیمت بلیت خیلی کمتر است. حتی اگر صد نفر مسافر در این مسیر سوار کنیم، قیمت یک 20 لیتری روغن مورد نیاز کشتی نمی شود.

اقتصاد سرآمد: مگر سوخت شما یارانه ای نیست؟
وحید محمدی: بله سوخت یارانه ای داریم ک به قیمت 700 تومان عرضه می شود، اما استهلاکی که کشتی دارد، با قیمت بلیت ها جور نیست. حتی با عرضه سوخت یارانه ای هم تناسبی بین قیمت بلیت مسافر و هزینه ها برقرار نیست.

اقتصاد سرآمد: با توجه به این عدم تناسب، امکان توسعه این سرمایه گذاری و ورود سرمایه گذار جدید به این بازار سخت تر می شود.
وحید محمدی: برای همین است که 30 فروند شناور مسافربری بین بندر و قشم وجود دارد که 12 فروند آن خارج از سرویس می باشد. توان تعمیر موتورهای آن وجود ندارد. وقتی قیمت یک قطعه یدکی 700 میلیون تومان باشد، و هر شناور حداقل 10 نفر پرسنل دارد، اگر هزینه زیادی برای تعمیر این شناورها شود، باز هم ریسک دارد که چند روز کار می کند و دوباره از سرویس خارج می شود. برای همین، برای مالکین تعمیر و راه اندازی شناورها نمی صرفد.

اقتصاد سرآمد: کدام دستگاه دولتی وظیفه قیمت گذاری را برعهده دارد؟
وحید محمدی: معمولاً اداره کل بنادر و دریانوردی درخواست می دهد و تصمیم آن برعهده استانداری می باشد و الان امام جمعه هم در این تصمیم ورود می کند. از این تریبون از مسئولان ذی ر بط تقاضای تجدید نظر روی نرخ جابجایی مسافران دریایی (افزایش قیمت) آن را داریم

اقتصاد سرآمد: شما در طی روز چند بار باید مسیر بندر تا قشم را به اجبار بروید؟
وحید محمدی: به صورت چرخشی انجام می گیرد. اگر شناور وارد بندر شود و تعداد مسافر کافی وجود داشت، باید همان زمان پهلو بگیرد و مسافران را ببرد. در مسیر بندرعباس به هرمز هم به همین منوال است. برنامه ریزی از قبل وجود ندارد و بسته به حجم مسافر این تردد انجام می گیرد. اگر مسافر زیاد باشد، تعداد سرویس ها زیاد می شود و اگر مسافر کم باشد، منتظر می مانند تا تعداد کافی جمع شوند. ممکن است یک روز به جزیره هرمز نروید، ولی در یک تا چهار سرویس هم در این مسیر انجام می دهیم. به نوعی شناورها مثل تاکسی می مانند.
 نرخ بلیت مسافر دریایی  تناسبی  با هزینه های جاری شناور ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه