معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به « اقتصادسرآمد » می‌گوید:

ضرورت تداوم برپایی نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر

گروه صنایع دریایی – امید اسماعیلی - نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در استان بوشهر سعی کرده است تا یک اجتماع ملی از شرکت‌های برجسته حوزه اقتصاد دریا پایه را ازجمله دور حوزه صنایع دریایی و بنادر و دریاینوردی را گرد هم آورد و تمام جنبه‌های کشتی‌سازی، تعمیرات کشتی، کشتیرانی، مهندسی دریایی، مهندسی و فناوری‌های فراساحلی، تجهیزات لایروبی بنادر و خدمات دریایی را عرضه کند و فرصتی را برای ملاقات اهالی صنایع مختلف صنایع دریایی را در یک مکان ممکن کند.
استان بوشهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و منابع دریایی در حوزه‌های نفت، پتروشیمی و سایر فعالیت‌های مرتبط با دریا از موقعیت ویژه ای در اقتصاد دریامحور کشور برخوردار است و برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در این استان، مبتنی بر قابلیت های گسترده دریایی آن استان می باشد. در جریان این نمایشگاه و طی بازدیدی که معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از نمایشگاه داشته است، روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد چند پرسش درخصوص نمایشگاه و ظرفیت های دریایی استان بوشهر از وی پرسیده است که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

اقتصاد سرآمد: در مورد نخستین نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی بوشهر نظرتان را بفرمایید؟
علی نازی: از بازدید یک سری از غرفه‌هایی که کارهایی زیربنایی و دانش محوری را خیلی خوب انجام دادند و مورد نیاز کشور ماست مسرور شدم. این همان حوزه ای است که مغفول مانده است بحث بانک اطلاعاتی شرکت هایی که مورد نیاز صنعت دریایی و دریانوردی ماست در این نمایشگاه و نمایشگاه های این‌چنینی همدیگر را پیدا کنند و بشناسند. یکی از روش های دسترسی به این مهم، برگزاری نمایشگاه و برپایی همایش‌های این چنینی است. اما نیاز است در حوزه هوشمندسازی و در حوزه اتوماسیون و سامانه ها کارهای زیربنایی انجام گیرد که صرفاً بسنده به برپایی نمایشگاه نباشد. 

ضرورت تداوم برپایی نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر
اقتصاد سرآمد: بنابراین برگزاری نمایشگاه مهم است؟
علی نازی: هرچند برگزاری نمایشگاه خوب است و باید انجام بگیرد، ولی تداوم ارتباط اهالی دریا، باید از طریق بانک های اطلاعانی که تشکیل می شود و کارهای متعدد ارزنده، علمی و موضوعاتی که ارزشمندی که جوانان و دانشگاهیان توانستند به ثمر برسانند، از این طریق در اختیار همه قرار بگیرد و این موضوعی است که بنده در نمایشگاه صنایع دریایی بوشهر آن را مشاهده کردم و ان شاءالله همین روند تدوام داشته باشد.

اقتصاد سرآمد: ظرفیت استان بوشهر در حوزه دریانوردی چگونه است و چه اقداماتی برای توسعه این ظرفیت‌ها باید انجام شود؟
علی نازی: استان بوشهر یک استان ساحلی و تقریبا جزیره ای است و بیشتر به صورت یک نوار ساحلی است تا یک استان پسکرانه ای! که یک مزیت بسیار بزرگ برای استان برای توسعه صنعت دریا و دریانوردی محسوب می شود. می‌دانیم که وجب به وجب ساحل یک زمین ارزشمند است و ارزش افزوده ای که زمین ساحلی در دنیا دارد، چه در حوزه تجاری و چه در حوزه توسعه گردشگری و مسافری قابل توجه می باشد. این پتانسیل در استان بوشهر وجود دارد و سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است با توجه به تنوع عملیات های مختلف دریایی و دریانوردی در استان بوشهر بتواند یک نگاه ویژه‌ای برای توسعه صنعت دریانوردی و به ویژه حمل و نقل دریایی داشته باشد. باید بگویم که تازه شروع این اقدامات است و ما این راه را تداوم خواهیم بخشید و سیاست های ابلاغی رهبری درخصوص توسعه دریامحور را سرلوحه کارهای خود قرار خواهیم داد و با شتاب بیشتری در همین مسیر گام برخواهیم داشت.

به دنبال بالابردن استانداردهای دریانوردی و تجهیزاتی در استان بوشهر هستیم
اقتصاد سرآمد: استان بوشهر سهمی از شناورهای سفارش داده شده سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت آن‌ها دارد؟
علی نازی: درخصوص شناورها، ما نمی توانیم یک سرمایه‌گذار را الزام کنیم که حتماً در استان بوشهر و در فلان کشتی‌سازی شناور را تولید کند. اختیار و بهره‌گیری شناورها در هر مکانی را خود سرمایه‌گذاران دارند. اما پتانسیل ها و مراکزی برای ساخت شناور در استان وجود دارد. الان سفارش ساخت‌هایی که علاوه بر بخش خصوصی، توسط سازمان بنادر و دریانوردی به کشتی‌سازی‌های واقع در شهرستان بوشهر داده شده و در حال انجام می‌باشد و بسیاری از پروژه‌ها هم تمام شده و تحویل گرفتیم و برخی روبه اتمام است. نگاه ما این است که استانداردهای دریانوردی و تجهیزاتی را در این استان بالاتر ببریم.

اقتصاد سرآمد: سهم استان بوشهر از ترانزیت دریایی چقدر است؟
علی نازی: مسلماً استان بوشهر سهم خوبی دارد و تاکنون هم به همین منوال بوده است. با توجه به این که بوشهر یک استانی است که از لحاظ واردات و صادرات بارهای فله، بارهای کانتینری وضعیت خوبی دارد و یک حوزه بزرگ نفتی کشور در جزیره خارک و منطقه گازی پارس جنوبی در آن واقع شده است.
ضرورت تداوم  برپایی  نمایشگاه  صنایع دریایی بوشهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه