پويشي براي مبارزه با ماهي قرمز؛

ماهي قرمز سفره عيد سین ندارد

ورود ماهي چيني (ماهي گلي) به ايران، ترفند خطرناك استعماري و استحماري و براي بر هم زدن اكوسيستم بومي ايران
​​​​​​​به دنبال متني كه با تيتر «ماهي قرمز سين ندارد» منتشره در روزما ما، نوشته‌هاي متعددي منتشر كرديم مبني بر اين كه ماهي قرمز نه بومي است، نه جزو فرهنگ ماست و نه سالم است. ماهي قرمز خطرناك است و و هم براي محيط زيست و هم براي فرهنگ ما آسيب زا است و بايد از ايران و فرهنگ ايراني حذف شود. 
ورود ماهي چيني (ماهي گلي) به ايران، ترفند خطرناك استعماري و استحماري و براي بر هم زدن اكوسيستم بومي ايران و تخريب شيلات ماست. اين است كه بر اين باوريم كه «فرهنگ‌سازي براي حذف ماهي قرمز و آگاه‌سازي براي جايگزيني ماهي‌هاي زينتي و سالم به جاي ماهي قرمز» بايد به طور جدي پيگيري شود و مركز شروع، برنامه‌ريزي و اجراي آن با حمايت ايران‌دوستان، سازمان شيلات ايران است كه البته اين سازمان خطرات ماهي قرمز را مورد توجه قرار نمي دهد. اين در حالي است كه اغلب كارشناسان اين سازمان به خطر زيست‌محيطي اين ماهي خارجي، به صراحت اعتراف دارند. 

رسانه‌ها چه مي گويند؟
پايگاه‌هاي خبري و خبرگزاري‌هاي متعددي نسبت به خطر ماهي قرمز هشدار داده‌اند. اين خبرها و تحليل‌ها كه به پشتوانه نظر كارشناسان محيط زيست و حتا كارشناسان شيلات منتشر شده‌اند هشداردهنده هستند. چند مورد را –بدون توجه به تاريخ انتشار- مورد بررسي و توجه قرار مي‌دهيم:
همشهری آنلاین نوشت: پدر و مادرها اغلب در عید نوروز برای بازی کودکان، ماهی قرمز تهیه می‌کنند؛ ولی هیچ آگاهی از خطرات و بیماری‌هایی که امکان دارد با دست زدن به ماهی به بدن کودک منتقل شود، ندارند.
ترشحاتی که روی پوست ماهی‌های قرمز وجود دارد، امکان دارد، وارد آب تنگ یا آکواریوم شود که باعث پیدایش حساسیت‌های جلدی، اگزما و خارش پوستی در کودکان می‌شود.
در فضله ماهی‌ها باکتری به نام سالمونلا وجود دارد که با وارد شدن به بدن باعث به وجود آمدن بیماری تیفوئید و دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش در کودکان می‌شود. پیامد دست زدن کودکان به ماهی‌ها اسهال و استفراغ و تب شدید است.
از گذاشتن ماهی قرمز در کنار ماهی‌های آکواریوم پرهیز کنید چون این ماهی‌ها از لحاظ شرایط نگهداری و شرایط زیستی با هم فرق دارند.
بعد از ایام نوروز ماهی‌ها را در محیط‌های طبیعی مانند رودخانه‌ها و سدها رها نکنید.

آسیب به چرخه محیط زیست
سايت نمناك در نوشتاري تحت عنوان «آسيب به چرخه محيط زيست» آورده است:‌
برخی از افراد ماهی قرمز خود را در نزدیک ترین رودخانه یا برکه رها می کنند تا آن را آزاد کرده باشند اما نمی دانند که با این کار چه ضرری به چرخه محیط زیست وارد می کنند؛ زیرا انواع ماهی های قرمز تهاجمی هستند و با خوردن تخم و نوزاد ماهی های دیگر، باعث کاهش جمعیت ماهی های دیگر می شوند و به محیط زیست آسیب می رسانند.

خطر براي اكوسيستم طبيعي
محمد حسن الهیا-رئیس دفتر ماهیان زینتی سازمان شیلات در ایسکانیوز- معترف است كه:  این ماهی می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول رهاسازی و نگهداری مخاطراتی را برای اکوسیستم طبیعی به همراه داشته باشد.
برخی افراد این ماهی‌ها را در آب‌های آزاد مثل آب بندان ها، دریاچه پشت سدها و رودخانه رها می‌کنند که ممکن است این کار بیماری‌هایی را بین ماهی قرمز و ماهیان بومی آن منطقه ایجاد کند و تلفات به بار آورد.

ميزبان انگل‌ها
سايت گيگل در تحليلي نوشته است:
ماهي‌هاي قرمز، معمولا میزبان انگل ها و باکتری‌ها هستند که ظاهر آنها را تغییر نمی دهند یا به هیچ وجه به آنها آسیب نمی رسانند، اما اگر توسط انسان بلعیده شوند می توانند خطرناک باشند.
اگر کودکان به ماهی قرمز بدون هیچ واسطه ای دست بزنند ، ممکن است بیماری هایی که بین انسان و آبزیان مشترک است به آنها انتقال یابد. افراد حساس و دارای سوابق آلرژی نباید بدون واسطه به ماهی قرمز عید دست بزنند .
بعضی از ماهی‌ها به باکتری مایکو باکتریوم (سل) آلوده‌اند و تماس آنها با انسان ممکن است موجب بیماری های پوستی و اگزما شود.

ماهي قرمز خطرناك است
روزنامه اقتصادي آسيا، در مطلبي تحت عنوان «چرا ماهي هاي قرمز خطرناك هستند» مي‌نويسد:
ماهی قرمز جزو ماهیان بومی کشور نیست. این ماهی نسبت به طیف وسیعی از شوری آب، غلظت پایین اکسیژن و آلودگی آب مقاوم است.
نکته دیگر این است که در فرهنگ سنتی ما ماهی قرمز جایی نداشته است این ماهی نماد عید چین است که وارد فرهنگ ما شده است؛ حال با توجه به اینکه این ماهی عضو لاینکف سفره‌های هفت‌سین است باید به مردم آگاهی داده شود که بعد از ایام عید این ماهی را وارد اکوسیستم طبیعی نکنند.
اشکال دیگری که ماهی قرمز دارد این است که مخرب محیط زیست است؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد کند؛ به همین خاطر نباید این گونه را وارد اکوسیستم‌های طبیعی کشور کرد. باید به مردم این تذکر داده شود که ماهی قرمز را در محیط‌های بسته رها کنند.
این ماهی‌ها غذا و اکسیژن لازم برای ماهی‌های بومی رودخانه‌ها را مصرف می‌کنند و احتمال دارد ناقل انگل، قارچ و عوامل بیماری‌زاباشد.
این ماهی‌ها به دلیل همه‌چیزخوار بودن می‌توانند تخم ماهی‌های دیگر را بخورند و در صورت آزاد سازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه رابه هم بزنند بنابراین نباید درآب‌های طبیعی به‌هیچ عنوان رها شوند.

انتقال بيماري به ماهيان بومي
به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، رقابت تغذیه‌ای و رقابت برای فضا با سایر گونه‌های بومی، کمک به رشد بی‌رویه جلبک، تداخل با زندگی طبیعی کپورماهیان بومی، کاهش رفتار تولید مثلی برخی دوزیستان بومی و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از جمله دیگر آثار مخرب زیست محیطی ماهی قرمز است.
با توجه به خصوصیت این ماهی و مقاومت بالای آن‌ها نباید عمر کوتاهی داشته باشند و اگر بعد از دو تا سه روز از بین می‌روند یا شرایط نگهداری آن‌ها مشکل دارد و یا اینکه ماهی بیمار است.
مشرق نوشت: ماهی قرمز گونه‌ای غیربومی در کشور ما محسوب می شود که درصورت ورود به محیط‌های آبی طبیعی خطرات بسیاری را به دنبال دارد چراکه با دیگر ماهیان بومی کشور وارد رقابت تعذیه‌ای می‌شود. به همین علت کارشناسان محیط زیست نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و سایر محیط‌های طبیعی هشدار می‌دهند زیرا چنین اقدامی می‌تواند این گونه را تبدیل به گونه‌ای مهاجم کند. از سوی دیگر این جاندار قادر به ایجاد جمعیت‌های بزرگ و پایداری است که بر گونه‌های ارزشمند بومی کشور غالب می‌شوند.
محمودی-كارشناس شيلات- در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرورش این ماهی چه آسیبی به محیط زیست وارد می‌کند گفت: طبیعتا ورود هر گونه موجود زنده به زیستگاه یا اکوسیستمی جدید می تواند محیط آن اکوسیستم را تغییر دهد و این امر صرفا در مورد آبزیان یا ماهی قرمز نیست و کسی نمی تواند آن را انکار کند.
این کارشناس شیلات ادامه داد: از طرف دیگر ماهی قرمز خصوصیتی دارد که اگر در آبی رها شود بدون این که در آن آب ماهی قرمز نری باشد می تواند از اسپرم ماهیان نر دیگر استفاده کند و بارور شود و چون ماهی بسیار مقاومی در برابر شوری و سطح دما و آلودگی آب است به همین دلیل امکان افزایش جمعیت آن در آب یا اکوسیستم جدید بسیار بالاست و این امر می تواند کل اکوسیستم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه بهتر است مردم از این سنت در ایام عید دست کشیده و دیگر به خرید ماهی قرمز شب عید روی نیاورند تاکید کرد:
در صورت آزاد سازی این ماهی‌ها در رودخانه‌ها و دریاچه‌های طبیعی می‌توانند اکوسیستم آن منطقه را به هم بزنند.

ماهي قرمز وارداتي است
آفتاب نيوز منتشر كرده است : ارسلان قاسمی-مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان- ، در رابطه با ماهی قرمز و نحوه نگهداری آن بیان داشت: ماهی قرمز از گروه کثیر ماهیان است و جزو ماهیان بومی کشور نیست.
نکته دیگر این است که در فرهنگ سنتی ما ماهی قرمز جایی نداشته است این ماهی نماد عید چین است که وارد فرهنگ ما شده است؛ 
قاسمی به خبرگزاري ايلنا گفته است: اشکال دیگری که ماهی قرمز دارد این است که مخرب محیط زیست است؛ چون شرایط مقاومتی بالایی دارد باعث می شود که به محیط زیست آسیب وارد کند؛ به همین خاطر نباید این گونه را وارد اکوسیستم های طبیعی کشور کرد.
و همين‌طور خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري مفصل اين مباحث را تكرار كرده و به صحت و اثبات آن تاكيد كرده اند. اين كه:

ماهي قرمز بومي ايران نيست
ماهي قرمز جزو هفت سين نبوده و وجود ان نشانه يك فرهنگ مخرب استحماري است و بايد حذف شود.
ماهي قرمز به محيط زيست خطر وارد مي‌كند
ماهي قرمز عامل برخي بيماري‌هاست
ماهي قرمز سفره عيد سین ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه