بررسی« روزنامه دریایی سرآمد» از اهم ماموریت تأثیرگذار ناوگروه 86

عوامل 9گانه اجرای موفق ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش

گروه امنیت دریایی - مهدی فرخ‌پور - نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازوی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دریاها، با حضور مستمر در آب‌های آزاد جهان و طراحی نظامند برنامه‌های راهبردی تاکنون توانسته دستاوردها و توفیقات زیادی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد. این نیروی راهبردی با بهره‌‌گیری از تجارب ارزشمند گذشته به‌ویژه تجارب دفاع مقدس، در ترسیم برنامه‌های پیشروی گام دوم انقلاب، پیشرفت‌های بزرگی در بخش‌های حضور در حوزه مأموریت‌های جدید، گسترش عمق راهبردی کشور، دور کردن تهدید، افزایش تعاملات بین‌المللی (دیپلماسی سیاسی)، حفظ و امنیت خطوط مواصلاتی تجاری، مبارزه با دزدان دریایی و صیانت از منافع نظام را در کارنامه درخشان خود ثبت و ضبط کرده است. یکی از گام‌های استوار و پر صلابت در جهت تحقق آرمان‌های بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعزام ناوگروه 86 به سفر بین اقیانوسی و دور دنیاست که در این نوشتار سعی می‌شود عوامل مهم و تأثیرگذار بر اجرای موفقیت‌آمیز مأموریت غرورآفرین و جهادی، اقیانوس‌نوردی ناوشکن پیشرفته تماماً ایرانی دنا و ناو بندر مَکُران تبیین و واکاوی شود.

عوامل مؤثر در موفقیت ناوگروه 86
عوامل زیادی در دریانوردی موفق ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش دخیل بوده که در بخش اول انتشار این گزارش در روزنامه دریایی سرآمد به پنج مورد آن‌ها یعنی خودباوری (باور ما می‌توانیم)، تفکر راهبردی، سرمایه انسانی، مدیریت دانش و دشمن‌شناسی پرداختیم در ذیل آن نیز به سایر موارد می پردازیم :
6-تعهد، تلاش و روحیه جهادی: رسیدن به هدف بدون تعهد و تلاش و نداشتن روحیه ایثارگری در رؤیا باقی می‌ماند. تفکرات راهبردی با کوشش و مجاهدت به منصه ظهور می‌رسد. از همین رو باید اهداف به صورت واقع‌بینانه تدبیر شوند تا تحقق آن‌ها امکان‌پذیر باشد. سپید جامگان ناوگروه 86نیروی دریایی با تأسی از آیات و روایات قرآنی به عهد و پیمان خود وفادار و ثابت قدمند و این اقتدار دریایی مرهون غیرت دینی و ملی است. مقام معظم رهبری عامل موفقیت امت اسلامی در عرصه‌های مختلف را حرکت و تلاش همه‌جانبه و کار جهادی آنان می‌دانند و می‌فرمایند: «ما از اول انقلاب هر کار بزرگی که توانسته‌ایم انجام دهیم به برکت اعتماد به نفس و بلندپروازی و کار جهادی بوده است. در هر بخشی از بخش‌های گوناگون صنعتی، فنی، علمی و تحقیقاتی که ما با روحیه جهادی وارد شده‌ایم؛ پیش رفته‌ایم». تعهد و تلاش دو بال حرکت و موفقیت در محیط کار است و امروزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از هیچ تلاش و کوششی در رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی دریغ نمی‌ورزند.
7-خودکفایی و استقلال: خودکفایی و دانش بومی از مهم‌ترین ارکان در دست‌یابی به موفقیت فرزندان مؤمن ایران اسلامی در مأموریت خطیر و ارزشمند ناوگروه 86 است. بخشی زیادی از این خودکفایی را در ساخت تجهیزات بومی و همت کارکنان و نخبگان این مرز و بوم در اوج تحریم‌ها و تهدیدات دشمن با اتخاذ راهبرد اقتصاد مقاومتی در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی و علمی و دانش‌بنیان با انجام پژوهش‌ها و پروژه‌های عظیم نظامی و دفاعی همچون ساخت ناوشکن پیشرفته دنا و تجهیز آن به فناوری‌های روز پهپادی و موشکی با نگاه هوشمندانه به تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌ها می‌توان مشاهده کرد.
8-فرماندهی و مدیریت جهادی: فرماندهی و مدیریت جهادی حرکت، تلاش و مبارزه‌ای با انگیزه الهی توأم با درایت و تدبیر با عزم راسخ و مجاهدانه برای رهایی از چالش‌ها و مشکلات درونی و بیرونی در رشد و توسعه همه‌جانبه کشور است. مدیران و فرماندهان نداجا طبق قوانین علاوه بر حراست از استقلال و تمامیت ارضی، هدایت و گسترش دین در خارج از مرزها را منطبق با منظومه فکری امامین انقلاب بر عهده دارند. اینکه فرماندهی معظم کل قوا می‌فرمایند: «نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است.» و در تعابیر خود نیروی دریایی حال حاضر کشور را به چهار بخش سیاسی، بین‌المللی، نظامی و علمی تقسیم و تعریف می‌نمایند، در واقع وظیفه مدیران و فرماندهان ناوگان دریایی را گسترش داده و مطمئناً اعزام ناوگروها از ابتدای سال 88 تاکنون (1402) عملیاتی و اجرایی نمودن فرامین و رهنمودهای فرماندهی کل قوا است. حرکت غرور آفرین ناوگروه 86 جدا از رکوردشکنی‌های دریانوردی در واقع در چهار حوزه یاد شده، برای دنیا پیام صادر و دستاوردهای بزرگی را به دنبال داشت. این حماسه‌آفرینی‌ و رویداد بزرگ با فرماندهی و مدیریت جهادی رخ می‌دهد. اینکه فرماندهان در میدان هستند و با تمام ظرفیت‌های موجود و برداشتن موانع و تلاش‌های شبانه‌روزی و مخلصانه، سخت‌کوشی و غیرت دینی و ملی ناوگان نیروی دریایی را از تلاطم‌های تحریم، تهدید دشمنان به سمت ساحل مقصود و قله موفقیت هدایت می‌کنند.
9- تجارب دفاع مقدس، رزمایش‌ها و آمادگی رزمی: نیروی دریایی ارتش را باید پرچم‌دار پیروزی‌های دفاع مقدس دانست. در گام اول انقلاب نیروی دریایی ارتش در نخستین روزهای جنگ تحمیلی توانست نیروی دریایی دشمن را با تحمیل شکست سنگین زمین‌گیر کند. آنچه از نخستین روزهای جنگ تحمیلی در اذهان خاطره‌ساز شده است پیروزی‌های غرور آفرین دریادلان ارتش جمهوری اسلامی است که توانستند خسارات مهلکی بر پیکره‌ نیروی دریایی دشمن بعث وارد و حرکت‌های مذبوحانه ارتش دشمن را برای نابودی شریان مهم و راهبردی اقتصادی کشورمان سرکوب کنند. حماسه جاودان ناوچه پیکان و ده‌ها ناوچه و رزم‌ناو نیروی دریایی در آب‌های نیلگون خلیج فارس برگ‌های زرینی از افتخارات فرزندان این مرز و بوم است. در گام دوم انقلاب و در زمان صلح نیروی دریایی ارتش با حفظ آمادگی و با استفاده از تجارب دوران دفاع مقدس و کسب آموزش‌های نوین و عزم جدی در خودکفایی تجهیزات نظامی و دفاعی و ضمن تعامل بسیار خوب و اثرگذار با کشورهای منطقه و فرا منطقه‌ای و انجام رزمایش‌های هدفمند و مستمر و تمرینات دریایی و توسعه راهبردی ناوگان دریایی توانسته است تهدیدات را از مرزهای کشور تا دوردست‌ها و تا حتی حیات خلوت آمریکا دور و دفع کند و ضمن ارسال پیام صلح و دوستی و تعامل با کشورهای دوست، برای استکبار جهانی و دشمنان ایران پیام قدرت و اقتدار را به ارمغان آورد. 
جهاد ناوگروه 86 به مأموریت و سفر بین اقیانوسی از جمله تصمیمات بزرگ و نوپدید در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی است. شناخت قوت‌ها و باور ما می‌توانیم سبب تصویرسازی ذهنی در بالا بردن اعتماد به نفس و انجام کارهای جدید علی‌رغم مشکلات طاقت‌فرسا و همچنین سبب برداشتن گام‌های بلند و استوار در نیروی دریایی ارتش می‌گردد. 
هدف نقطه‌ای است که آدمی برای وصول به آن به حرکت در می‌آید و تلاش می‌کند. محرک و مشوق آدمی به کار و فعالیت، راهنمای او در حرکت است و جدا از اهداف سازمانی و دستاوردهای نظامی و دفاعی از جمله دور کردن تهدیدات از منطقه و تأمین اقتصاد دریایی و تعاملات بین‌المللی و صیانت از مرزهای دریایی و حفظ منافع ملی و ارسال پیام صلح و دوستی هدف واقعی فرزندان نداجا در ناوگروه 86 غرور ملی و امیدآفرینی و خوشحالی ملت عزیز سرزمین کهن ایران عزیز بوده و هست.
 عوامل 9گانه اجرای موفق ناوگروه 86  نیروی دریایی ارتش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه