روزنامه دریایی سرآمد مطرح شد؛

آیا طرح ارزان سازی غذاهای دریایی پیاده می‌شود؟

​​​​​​​گروه اقتصاددریا - در موضوع آبزی مصرفی باید دو پارامتر را لحاظ کرد: یکی ارزان سازی و دوم، فرهنگ سازی است. در ارزان سازی، مولفه های مختلفی مانند فراهم بودن محصول، تولید در واحد سطح و کاهش هزینه تمام شده و حذف واسطه ها و ایجاد بازارهای تخصصی و ارائه مستقیم محصول از مزرعه به مشتری باید در دستور کار قرار گیرد و در بحش فرهنگ سازی، تطبیق ذائقه مردم با آبزیان و بهره گیری از فرصت رسانه ها برای آگاهی بخشی به جامعه باید مدنظر قرار بگیرد. 
غذای دریایی  در سبد غذای خانوار ایرانی کمتر نقش دارد. این پروتئین مهم در سبد اقشار ضعیف و اخیراً حتی در سبد غذایی بیشتر طبقه متوسط جایگاهی ندارد و به صورت موردی حضور دارد.در راستای ارزان سازی مواد غذایی آبزی، رئیس اداره توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور از ارائه یارانه غذای دریایی به آحاد مردم خبر داد که در وهله اول، این یارانه شامل حال کارکنان دولت خواهد شد. در همین باره خبرنگار روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد سراغ ستار صحیحی، رئیس اداره توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات رفته است. در ذیل ماحصل این گفت و گو را با هم می خوانیم:

اقتصاد سرآمد: باتوجه به خبری که از ارائه یارانه برای کارکنان دولت برای غذاهای دریایی دادید، آیا برنامه ای هم برای اقشار ضعیف جامعه در دستور کار قرار دارد؟
ستار صحیحی: بله، این طرح چهار بخش دارد؛ از سازمان های دولتی شروع می شود، چرا که سازمان های دولتی ساختار یافته و قابل کنترل هستند و در گام های بعدی برای کلیه پرسنل کشوری و لشکری این اقدام صورت می گیرد تا به تدریج سازوکار توزیع آبزیان برای آحاد مردم فراهم شود تا بتوانیم برای مردم هم این فرصت را فراهم بیاوریم. ممکن است خرده گیری شود که چرا در انتها به مردم پرداخته می شود، باید گفت بیشتر کارکنان دولت و نیروی کشوری و لشکری از خود این مردم هستند و حتماً این فرصت برای سایر مردم هم مهیا می گردد.
قبل از اینکه به این روش ایراد وارد کنیم، باید این اقدامی که قبلاً وجود نداشته است، مورد تقدیر قرار بگیرد. حتماً این طرح تا نهایی شدن مقداری زمان لازم دارد که باید فرصت کافی داده شود.

اقتصاد سرآمد: این طرح چگونه عملیاتی می گردد؟
ستار صحیحی: اینکه این اقدام چگونه انجام می شود، یک بخشی از کارخانجات، تولیدکنندگان و فرآوری کننده های حوزه آبزیان که هزینه تبلیغات می خواهند انجام دهند و احتمالاً نتوانند از تبلیغات خود بازخورد مناسب بگیرند، هزینه های خود را در یک پلتفرمی تجمیع می کنند که قرار است سرویسی را در راستای ارزان سازی ارائه بدهد.
از طرف دیگر، طرحی را وزارت کار برای شش ماهه ها تا شش ساله ها اعلام کرده است که امیدواریم بتوانیم این طرح را پیگیری کنیم و ان شاء الله خروجی و نتیجه داشته باشد، ما جزء اولین ها باشیم که از آن به نفع مردم استفاده می کنیم. البته با توجه به اینکه اجرای این طرح در اختیار ما نیست، خیلی نمی توانم نسبت به اجرای آن خیلی مطمئن باشم، اما در طرح اول، امیدواریم قبل از اینکه سال جاری به اتمام برسد، برای آحاد مردم به بهره برداری برسد.
اقتصاد سرآمد: اقشار ضعیف جامعه قدرت خرید مرغ و گوشت را ندارند، چه برسد به خرید آبزیان، برنامه ای مشخصی برای این قشر دارید؟
ستار صحیحی: هدف همان ها هستند. هرچند در انتهای فرآیند این برنامه واقع شدند، اما به ازای این صبر، بیش از سایرین از آن یارانه برخوردار خواهند شد.
باید با سازمان هدفمندی یارانه ها مذاکره و گفت و گو شود تا اطلاعات لازم اخذ گردد، اما ما به فرض موجود نبودن اطلاعات، این روش را پیش گرفتیم که از جمله همین اقشار ضعیف بتوانند از این یارانه بیشتر برخوردار گردند.

اقتصاد سرآمد: وقتی صحبت از یارانه می شود، حتماً باید قانون و الزامی در حمایت از آن وجود داشته باشد، آیا این موضوع واجد حمایت های قانونی می باشد؟
ستار صحیحی: در حال حاضر چون آبزیان در سبد غذایی خانوار نیست، شاید لزوم وجود این پروتئین در سبد غذایی خانواده به چشم نیاید، اما با توجه به اینکه مرغ و گوشت در سبد غذایی مردم معمول است، نبود این دو پروتئین معمولاً به چشم می آید و مایه نگرانی می شود. تا زمانی که غذایی دریایی در سبد خانوار ایرانی قرار نگیرد، نمی توانیم از حمایت و پشتیبانی نهادهای مهم تصمیم گیری استفاده کنیم. این ابتکاری است که سازمان شیلات بدون اینکه حمایتی را جذب کرده باشد، با مشارکت بخش خصوصی آغاز کرد. در این راه، سازمان شیلات تسهیل گری و کمک خواهد کرد

اقتصاد سرآمد: زمان بندی اجرای این برنامه به چه ترتیبی خواهد بود؟
ستار صحیحی: امیدواریم تا پایان سال ین طرح اجرایی گردد. در وهله اول، کارکنان دولت مد نظر است، چرا که یا خود ما کارمند هستیم و یا یک کارمند در خانواده ها حضور دارد. اینکه یک کارمند از آبزیان استفاده کند و آن را تبلیغ کند، بسیار اثرگذار خواهد بود.
شاید خیلی از ما که قدرت خرید مرغ و گوشت را تا حد زیادی از دست دادیم و به صورت جیره بندی در سبد غذایی ما قرار دارد، اگر بدانیم که با قیمت پایین می توانیم ماهی تهیه کنیم، حتماً به سمت غذاهای دریایی خواهیم رفت. در صورت استقبال از این بازار، مسئولان و مقامات هم بیشتر متوجه ارزش مواد غذایی دریایی و آبی خواهند و متوجه ارزشمندی این اقدام بیشتر می شوند و این اقدام بیشتر پیگیری خواهد شد.
باید تأکید کنم کاری را که ما شروع کردیم که به طور قطع، علاوه بر مشکلات معمول، سنگ اندازی خواهد شد. ما منتظر اقدام کسی نماندیم و این طرح را شروع کردیم تا بقیه با توجه به اهمیت این کار، بتوانند همکاری کرده و مشکلات را کمتر کنند و سنگ های پیش رو را بردارند.
 آیا طرح ارزان سازی غذاهای دریایی  پیاده می‌شود؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه