ماهی کپور تاتا در سبد پرورش ماهیان گرمابی قرار گرفت

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای داخلی کشور گفت: «پروژه مقایسه شاخص‌های تکثیر و رشد ماهی کپور نژاد تاتای وارداتی از کشور مجارستان با ماهی کپور معمولی نژاد چینی رایج در استان گیلان» به انجام رسید و با معرفی این نژاد به برخی از مزارع پرورش ماهیان گرمابی، کمک شایانی به تجدید نسل و بازسازی مولدین این ماهی شده و می شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد صیاد بورانی به ایرنا اظهار کرد: پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور این پروژه را با همکاری اداره کل شیلات گیلان، مرکز حفظ و بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت و مزارع پیشرو پرورش ماهیان گرمابی در استان گیلان به پایان رساند.
وی افزود: در سال ۱۳۹۷ تخم سبز کپور تاتا توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از مجارستان وارد شد و پژوهشکده‌های آبزی پروری آبهای داخلی کشور و آبزی پروری جنوب کشور مطالعه و تحقیق برای پرورش و معرفی این نژاد را برعهده گرفتند.
وی تصریح کرد: این‌ پژوهشکده با همکاری اداره کل شیلات گیلان و مرکز بازسازی ذخایر و حفظ ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت مراحل انکوباسیون تخم این ماهی را طی کرد و به تولید بچه ماهی دست یافت؛ بخشی از لاروهای تولید شده از این طریق به ایستگاه تحقیقاتی ‌تکثیر و پرورش آبزیان فومن منتقل شد.
وی ادامه داد: با تبدیل لاروها به بچه ماهیان پنج تا ۱۰ گرمی تعدادی از این ماهیان به ۶ مزرعه در استان تزریق شد که حاصل همکاری و استقبال مزارع پرورش بخش خصوصی آن شد که کپور تاتا در بازار توانست حدود ۴۰ درصد جایگزین کپور معمولی رایج چینی شود.
صیاد بورانی بیان کرد : قدیمی بودن مولدین کپور رایج کشور، عدم دسترسی آبزی پروران به مولدین باکیفیت، تلاقی مداوم درون خانوادگی کپورهای معمول و رایج چینی طی سالهای متمادی، بروز صفات نامناسب، کاهش راندمان تکثیر، کاهش ضریب رشد، تولید بچه ماهیان اصلاح شده و خوش رشد خالص و مقاوم به بیماری، کاهش قابلیت اقتصادی و درنتیجه کاهش درآمد پرورش دهندگان از دلایل اهمیت و ضرورت ورود ماهی کپور نژاد تاتا به صنعت آبزی پروری کشور بود.
صیاد بورانی اظهار کرد: با ورود این نسل جدید از ماهی کپور، نسلی خوب با بافت، گوشت و طعم مناسب، درصد فیله بالاتر، بازار پسند (شکل ظاهری بشقابی و گرد مانند)، درصد بالای هچ (بالای ۹۵ درصد تخم گشایی) نسبت به کپور معمولی، درصد بالای بازماندگی لارو و بچه ماهی ها در استخرهای خاکی، دورریز کمتر و افزایش تولید در واحد سطح را شاهد خواهیم بود.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور یکی دیگر از پروژه های مهم در حال انجام پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور را امکان پرورش تک گونه ماهی سفید در استخرهای خاکی تا اندازه بازاری اعلام کرد و افزود: این پروژه در سه مرحله انجام شد که مرحله نخست آن تولید انبوه بچه ماهیان سفید پرورشی از لارو تا وزن ۱۰ گرم بود که در این مرحله بچه ماهیان با استفاده از غذای دستی به وزن مورد نظر رسیدند.
صیاد بورانی ادامه داد: مرحله دوم این پروژه تولید ماهی تا وزن ۲۰۰ گرم بود که توسط کارشناسان تحقیقاتی و با همکاری و مساعدت اداره کل شیلات گیلان بویژه مرکز حفظ و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت انجام شد؛ در این مرحله اثر تراکم‌های مختلف بر شاخص های رشد، خونی و ایمنی ماهی سفید در مرحله پیش پرواری و پرورای در استخرهای خاکی مورد بررسی قرار گرفت و این ماهیان با غذای دستی و در شرایط محصور به حدود ۴۰۰ گرم وزن رسیدند.
ماهی کپور تاتا در سبد پرورش ماهیان گرمابی قرار گرفت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه