« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد؛

لزوم حرکت به سمت افزایش بهره‌وری

آب، اولویت اساسی دولت سیزدهم است
​​​​​​​گروه آب و انرژی- مرجان کریمی - همایش دو روزه ملی بهره‌وری ایران با حضور مسئولان در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار  شد. در این همایش دو روزه سخنرانان به بحث و بررسی مسائل مختلف از جمله رشد اقتصادی از محل ارتقای بهره‌وری، ارتقای بهره‌وری مبتنی بر مشارکت مردم و تحقق شعار سال پرداخته شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران در این همایش گفت: آب مساله اساسی کشور است که بارها مورد توجه شهید آیت‌الله رییسی نیز قرار داشت و اگر به سمت بهره‌وری حرکت نکنیم مجبور به واردات مواد غذایی خواهیم شد.
وی افزود: در برخی نقاط ایران به سبب نوع شرایط آب و هوایی، سرانه مصرف آب ایران برای هر نفر در حدود ۶۵۰ متر مکعب بوده که استاندارد آن یک‌هزار و ۷۰۰ متر مکعب است.وی گفت: مصرف آب در کشور حدود ۹۴ میلیارد متر مکعب است که نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب آن در حوزه آشامیدنی است.
معاون شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه‌داد: حکمرانی مطلوب این را می‌طلبد که به سمت بهره‌وری حرکت کنیم و این موضوع نیز در راستای تحقق شعار سال و مشارکت مردم است.وی اضافه‌کرد: رویکرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم این بوده که به سمت بهره‌وری حرکت کنیم و در این راستا ۳۷۵ طرح در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته که ۲۴۶ طرح آن را تا پایان دولت به سرانجام خواهیم رساند.
الماس‌وندی ادامه داد: تعهدات وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ در حوزه تامین آب ۳۰۰ درصد موفقیت در حوزه توزیع داشته ایت، اما این موضوع پاسخ‌گو نیست و با این دست فرمان مجبور به واردات مواد غذایی خواهیم شد؛ بنابراین باید به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنیم.

۷۵ درصد رشد اقتصادی مدیون بهره‌وری است
میرسامان پیشوایی، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز در این همایش با گرامیداشت شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری گفت: با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، متوسط رشد اقتصادی برابر ۳.۵ درصد، رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد و ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری است.
وی افزود: ابتدا برای برگزاری این مراسم اطمینان خاطر نداشتیم، اما با فرمایش رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیدیم که با اطمینان باید به برنامه‌های خود ادامه دهیم.
وی گفت: رئیس جمهور مردمی دولت سیزدهم از جمله افراد و روسای جمهوری بود که دائما بهره‌وری را محور کار خود می‌دانست و بارها آن را به مدیران دولت تذکر می‌داد.
پیشوایی با اشاره به اینکه در ذات دین اسلام بهره‌وری نهفته است، اظهارداشت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سمت تمدن اسلامی و رشد اقتصادی حرکت کنیم.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: ۲ نوع نگاه تمدنی به بحث بهره‌وری وجود دارد که نوع نخست آن تکاثری است و نوع دوم نیز که نگاه اسلامی است، تمدن کوثری بوده که قناعت را محور خود قرار می‌دهد.
وی اضافه‌کرد: بخشی از میراث گرانبهای اسلام در زمان تغییر سنت به مدرنیته به فراموشی سپرده شد.
پیشوایی گفت: در همایش امروز تمرکز بر انرژی و آب است. توجه کنید که در سال گذشته ما روزی ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، در حالی که صادرات گاز روسیه به اروپا روزانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب بود. در آب هم مصرف بالاست به طوری که مصرف آب برای محصولات نهایی کشاورزی برابر با ۹ میلیارد متر مکعب بوده که میزان آب شرب نیز برابر با همین مقدار بوده است.
رییس سازمان بهره‌وری ادامه داد: از این رو باید در موضوعات مذکور تجدیدنظر کنیم، چنانچه در دهه ۹۰ رشد اقتصادی متوسط ۹ دهم درصد بوده در حالی که قرار بود به هشت درصد برسد. این دهه شاخص بهره‌وری منفی هشت درصد بوده در حالی که قرار بود به ۲.۸ درصد باشد که نتیجه آن را در وضعیت عمومی و معیشت مردم می‌توان دید.
وی گفت: با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم، امروز متوسط رشد اقتصادی ۳.۵ درصد و رشد شاخص بهره‌وری برابر ۳.۴ درصد است و ۷۵ رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است.
پیشوایی افزود: با این حال ما نسبت به وضع مطلوب فاصله داریم، اما در دولت بهره‌وری جزو اولویت‌ها است. ما قصد داریم که بهره‌وری را مردمی سازی کنیم و با حضور بخش خصوصی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان از ساختارهای بروکراتیک دولتی عبور کنیم، چراکه در برخی موارد خود دولت به عنوان یک مانع شناخته می‌شود.
رییس سازمان بهره‌وری گفت: یکی از فعالیت‌های مهم در دولت سیزدهم، جریان‌سازی نواوری‌های بهره‌ور از مرحله نظریه پردازی تا عمل بود که در قانون بودجه ۱۴۰۱ و همچنین در ذیل ۲۰۲۵ سازمان ابتکار آسیایی گنجانده شد.
وی بیان‌داشت: در ۳۱ استان کمیته‌هایی شکل گرفته و ایده‌ها را دریافت می‌کنیم و تا کنون بیش از ۳۲۰ طرح از شرکت‌های دانش بنیان دریافت شده و از ۱۵ طرح آن به عنوان منتخب به مرحله تجاری سازی رسیده‌ است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان‌کرد: در برنامه هفتم آن مقدار که باید و شاید به بهره‌وری پرداخته نشده است، در صورتی که رهبر معظم انقلاب به این موضوع بارها و بارها اشاره داشته‌اند.

راه‌اندازی مرکز دیسپاچینگ در راستای ارتقای بهره‌وری مصرف آب
 هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم در همایش ملی بهره وری ایران با بیان اینکه در راستای ارتقای بهره‌وری مصرف آب، مرکز دیسپاچینگ ملی آب کشور راه اندازی می‌شود افزود: ۱۰ استان کشور در گام نخست به مرکز دیسپاچینگ ملی آب متصل خواهند شد.
وی راه اندازی این مرکز را در بهره وری آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این مرکز به توزیع مناسب آب کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، کارنامه وزارت نیرو در حکمرانی مناسب بخش آب و برق را درخشان توصیف کرد که بهره وری در آن مورد تاکید جدی است.
امینی، نیروی انسانی شاغل در شرکت‌های آب و فاضلاب را حدود ۶۰ هزار نفر برشمرد که به طور شبانه روز در حال تامین آب شرب و بهداشت برای مردم هستند.
وی ادامه داد: بیلان آب کشور حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب است که حدود ۹ میلیارد آن به بخش شرب و بهداشت اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خطرنشان کرد: شاه کلید موفقیت در کشور، بهره ور شدن و ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های مختلف است.
وی، توجه به عامل انسانی در بهره‌ور شدن را بسیار مهم توصیف کرد که باید به آن جدی تر نگاه کرد.
امینی، میزان تحقق جمعیت تحت پوشش شبکه آب در پایان برنامه ششم را ۹۹.۹ درصد در بخش شهری و نزدیک به ۹۰ درصد در بخش روستایی ذکر کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای تحقق بهره‌مندی جمعیت روستایی از شبکه آب، طرح جهاد آبرسانی در وزارت نیرو تشکیل شد.
امینی ادامه‌داد: با تشکیل این جهاد، جمعیت تحت پوشش روستایی که ۸۶ درصد بود با بهره برداری از پنج‌هزار روستا که به‌تازگی اتفاق افتاد به ۹۰ درصد نزدیک شد.

تقدیر از طرح‌های برگزیده رویداد "نوآوری بهره‌ور" و مسابقه "بهجام"
در جریان برگزاری همایش ملی بهره‌وری ایران در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، برگزیدگان طرح‌های رویداد نوآوری بهره‌ور و همچنین مسابقه بازی بهره‌وری در زنجیره تامین (بهجام) تقدیر شدند.
در این مراسم از احد جهان‌دیده گل تپه، داود توکلی و پیمان عنایتی در حوزه نوآوری بهره‌ور انرژی با اهدای لوح تقدیر شد.
در این بخش همچنین محمد مهدی مرزبان و سید یوسف علوی مقدم شایسته تقدیر شناخته شدند.
در بخش بازی بهره‌وری در زنجیره تامین (مسابقه بهجام) نیز با اهدای تندیس و تقدیرنامه از علی اصغر عباسی ملک آبادی، علیرضا ذاکر الحسینی، علیرضا فخاری، اسماعیل نصرآبادی، مهدی محمد کاظمی، زهرا صادقی آرانی و محمد مهدی پازوکی تقدیر شد.در این قسمت همچنین هیات داوران مریم خوش خورش، زکیه سلیمی و مهران خطیبی را در بخش محتوای چند رسانه‌ای شایسته تقدیر تشخیص داد.
لزوم حرکت به سمت افزایش بهره‌وری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه