«اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد؛

صعود 16هزار و 194واحدی شاخص کل بورس

گروه بازارسرمایه – زهرا عسکری - ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه که در چند روز گذشته در کانال 2همت بود روز گذشته وارد کانال 3همتی شد همچنین سارنه خرید و فروش حقیقی‌ها 744 در مقابل 588میلیون ریال بود که کفه ترازو را به نفع خریدارها پس از مدت‌ها نشان می‌دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، پس از انتشار اسامی نامزدهای تائید صلاحیت‌شده و اصلاح قسمتی از خواسته فعالان بازار سرمایه درباره گروه پالایشی، شاخص کل بورس با صعود 16هزار و 194واحدی وارد تراز 2میلیون و 78هزار واحدی شد و اندکی امید را به بازار سرمایه برگرداند.
وزارت کشور در این باره اعلام کرد: از مجموع ۸۰ نفر در مجموع برای رفتن به پاستور ثبت نام کرده بودند. برخی از این افراد قبل از اعلام رسمی نتایج تایید صلاحیت انصراف داده بودند و در نهایت صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید شد.

دستورالعمل جدید قیمت خوراک
 و فرآورده‌های پالایشی
همراه با مشخص شدن اسامی کاندیدهای ریاست‌جمهوری، انتشار اصلاح دستورالعمل جدید قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی سبب شد که گروه پالایشی با اقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود؛ به طوری که گروه پالایشی با ورود پول حقیقی و صف خرید همراه شد.
چند ماهی بود که گروه پالایشی به دلیل تغییر نرخ خوراک آن هم یک‌شبه با بی‌مهری فعالان بازار سرمایه مواجه شده بود. در دستور العمل ابلاغیه 23دی‌ماه 1402، آمده بود که هر قدر پالایشگاهی بنزین با اکتان پایین بیشتری تولید کند از دستور العمل منتشر شده تاثیر منفی بیشتری می‌پذیرد که بر این اساس می‌تواند بین ۵ تا ۳۰ درصد کاهش سود باشد. با این اوصاف قیمت‌گذاری به سمت کیفی سازی بنزین و گازوییل و بالا بردن استاندارد محصولات رفته است که همین مهم منجر به کاهش قیمت فروش فرآورده‌های نفتی و تعدیل منفی گزارشات پالایشگاهی‌ها می‌شد. بر اساس محاسبات کارشناسان از کاهش قیمت فرآورده‌ها نسبت به قبل بر اساس داده‌های در دسترس نوع بنزین تحویلی پالایشگاه‌ها کمترین تاثیر منفی برای نرخ بنزین شپنا و شبریز و بیشترین تاثیر منفی بر شتران و شراز داشت. البته بعد از ابلاغ این مصوبه پالایشی‌ها دست به شفاف‌سازی و اعلام اثر آن بر حاشیه سود خود کردند و برای مثال شبندر تاکید کرد که این مهم اثر با اهمیتی بر سود شرکت ندارد.
بعد از آن تلاش‌هایی برای برگرداندن یا اصلاح این ابلاغیه از سوی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و... صورت گرفت.
در 11بهمن‌ماه 1402، با دستور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری قرار شد «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار ‌گیرد که اتفاق محسوسی رخ نداد.

نامه عشقی به اوجی؛ قیمت‌گذاری خوراک پالایشی ها اصلاح شود
30 اردیبهشت ماه 1403، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی شد.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی شد.
در این نامه آمده است: پیرو نامه شماره ۱۳۲/۱۴۸۱۸۸ مورخ ۱۳۰۲/۱۲/۰۸ و همچنین مکاتبات انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایشی مختوم به جلسه حضوری در دولت در خصوص لزوم اصلاح دستورالعمل قیمت گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی که متأسفانه تاکنون هیچ ترتیب اثری به آنها داده نشده است به استحضار عالی می‌رساند اثرات تغییرات غیرمنطقی در دستورالعمل مذکور در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ شرکت‌های پالایشی به شکل کاهش قابل توجه در سودآوری این شرکت‌ها نسبت سال ۱۴۰۱ و همچنین انباشت مطالبات از شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به وضوح نمایان شده است که قطعاً منجر به توقف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و کیفی سازی پالایشگاه‌ها خواهد شد.
همچنین علی‌رغم نامگذاری سال ۱۴۰۳ به سال جهش تولید با مشارکت مردم تصمیمات مذکور باعث خواهد شد سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این شرکت‌ها اجتناب کرده و شاهد خروج سرمایه گذاران فعلی از این صنعت باشیم که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش و عدم توسعه پالایشگاه‌ها نخواهد داشت. لذا خواهشمند است دستور فرمائید دستورالعمل مذکور در اسرع وقت اصلاح و اطلاع رسانی لازم در خصوص آن صورت گیرد.
8خردادماه 1403، وزیر اقتصاد از دستور دولت برای بررسی مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که با تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت‌ها همراه است، خبر داد.
احسان خاندوزی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این که نارضایتی‌های زیادی اخیرا نسبت به بازار سرمایه وجود داشته است، افزوده بود: جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار و پیشنهادهای لازم برای کمک به چشم‌انداز سودآوری بورس مطرح شد.
خاندوزی با تاکید بر این که در این جلسه 4 تصمیم اتخاذ شد، بیان کرده بود: دستور نخست این جلسه نظارت بر رعایت نرخ سودهای بانکی بود و مقرر شد بانک مرکزی در قالب یک ابلاغیه جدید و تشدید نظارت‌ها به طور خاص، در دستورالعمل‌های جدید خود این مسئله را پیگیری کند.
وی عنوان کرده بود: موضوع دوم بحث اصلاح قانون بودجه در خصوص معافیت‌های مالیاتی صنایع بود به طوری که سازمان برنامه و بودجه موظف شد که پذیرش بار مالی طرح مجلس را به شورای نگهبان اعلام کند.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داده بود: همچنین دستوری توسط دولت برای اصلاح نرخ پالایشی‌ها به وزارت نفت داده شد تا وزارت نفت بررسی و تجدید نظر لازم را در حوزه پالایشی انجام دهد.
موارد ذکرشده تنها تعدادی از پیگیری‌ها بود که صورت گرفت و در سرانجام اصلاحیه جدید منتشر شد که بر اساس آن زمان اجرای دستورالعمل جدید از زمان ابلاغ نامه یعنی بهمن ماه 1402 تعیین شد در صورتی که پیش از این زمان اجرا از اول سال شمسی 1402 بود که همین امر سبب کاهش بهای تمام‌شده در صورت‌های مالی صنعت پالایش و به تبع آن افزایش حاشیه سود این گروه می‌شود. همچنین مورد عدم‌النفع شرکت‌های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز مرتفع شد.

دستورالعمل جدید قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد
۲۰ خرداد ۱۴۰۳، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری‌های متعدد سازمان بورس برای حمایت از حقوق سهامداران خبر داد و اظهار داشت: در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد.
موارد تاکید شده در خصوص نرخ خوراک خوراک و فرآورده‌های پالایشی به شرح زیر است: 
 ۱. زمان اجرای دستورالعمل جدید که قبلا تاریخ اجرای آن از ابتدای سال در نظر گرفته شده بود به همان تاریخ ابلاغ تغییر یافت و بنابراین مقرر گردید تا محاسبات مدنظر از ابتدای سال تا ۲۳ بهمن ماه سال گذشته طبق دستورالعمل ۱۴۰۱ انجام شود. (به گفته عشقی، طبق برآوردهای انجام شده این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی در سود پالایشگاه همراه خواهد شد). 
۲. میزان عدم‌النفع شرکت‌های پالایشی ناشی از برنامه تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که با توجه به شرایط ویژه کشور و کاهش ناترازی بنزین تدوین شده است و به همین دلیل امکان بکارگیری حداکثر ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر را از پالایشگاه‌ها سلب می‌نماید، محاسبه و در حساب شرکت‌های پالایشی منظور گردد. 
۳. همچنین مقرر شد تا تسویه بدهی‌های دولت به پالایشگاه‌ها از محل تخصیص خوراک آن‌ها 
انجام شود.

صعود 16هزار و 194واحدی شاخص کل بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه