مقام اول دبی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ها در اقتصاد خلاق! « روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می دهد

دبی الگویی برای کشور دریایی ایران

گروه اقتصاد دریا - آرین کربلایی - دبی از امارت‌های پیشروی کشور امارات متحده عربی در بین ۱۱۵ شهر جهان توانسته رتبه یک را در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای پروژه‌های صنایع فرهنگی و خلاق و ایجاد فرصت اشتغال برای شهروندان‌اش در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهد. چه درسی از این موفقیت می‌توان گرفت و آیا ظرفیت‌های فرهنگی و فرصت‌های اقتصاد خلاق ایران این امکان را ندارد که شاهد جذب سرمایه‌گذاری بیشتر باشیم؟
روزنامه فاینشنال تایمز با استناد به گزارش تارنمای fDI Markets، دبی حتی موفق شده در جذب سرمایه‌گذاری خارجی صنایع خلاق و فرهنگی از شهرهای بزرگ و مطرحی چون لندن، نیویورک و کشور سنگاپور سبقت بگیرد. خانم لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم، رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی در اظهارنظری اعلام کرد: امارت متحده عربی به تعهد خود جهت حفظ رهبری و ارتقای رقابت‌پذیری خود به عنوان سرمایه جهانی اقتصاد خلاق تاکید دارد.
او می‌گوید: دبی به دلیل زیرساخت‌های پیشرفته، محیط قانونی، قانونی و چارچوب‌های دیجیتالی که محیطی انعطاف‌پذیر و جذاب برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند، موفق شده رهبری خود را در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در پروژه‌های اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی حفظ کند.
بر اساس داده های منتشر شده توسط دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی (DET) ، امارات موفق به جذب سرمایه‌گذاری برای 898 پروژه در صنایع فرهنگی و خلاق در سال 2023 شده است که تقریبا دو برابر رقم ثبت شده سال قبل آن است. میزان سرمایه‌گذاری جذب شده 11.8 میلیارد درهم برآورد شده که 60 درصد رشد را نشان می‌دهد.
این گزارش می‌افزاید: با جذب این میزان سرمایه‌گذاری در سال گذشته میلادی، ۲۱ هزار و ۵۶۳ فرصت شغلی در حوزه اقتصاد خلاق دبی ایجاد شده که نسبت به سال قبل یعنی سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۴ درصد بر فرصت‌های شغلی افزوده شده است.

مبدا سرمایه‌گذاری صنایع خلاق دبی
اما این میزان سرمایه‌گذاری خارجی از کدام کشورها به سمت صنایع خلاق و فرهنگی دبی سرازیر شده است. آمارها می‌گوید: ۳۳.۲ درصد از مبدا آمریکا، ۱۲.۴ درصد از مبدا انگلیس، ۹.۱ درصد از هند، ۴ درصد از سمت مجارستان و ۳ درصد از سمت دانمارک بوده است.
با تجمیع تعداد پروژه های سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده در خوشه صنایع خلاق دبی، انگلیس در سال ۲۰۲۳ با ۱۷.۸  درصد پیشتاز بود و پس از آن هند  با ۱۶.۹ درصد، آمریکا با ۱۶ درصد، فرانسه با ۴ درصد و ایتالیا با ۳.۸ درصد در ربته‌های بعدی قرار دارند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تمام مالکیت ۷۸.۷ درصد از کل صنایع فرهنگی و خلاق دبی را در سال ۲۰۲۳ تشکیل می‌دهند،.

اکوسیستم جذاب دبی برای صنایع خلاق
لطیفه بنت محمد بن راشد آل مکتوم تاکید کرد دبی به دلیل زیرساخت‌های پیشرفته، چارچوب قانونگذاری، محیط قانونی و چارچوب‌های دیجیتال، رهبری جهانی خود را در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه ها حفظ کرده چرا که این چارچوب‌ها فضای سرمایه‌گذاری را تحریک می‌کنند و محیطی انعطاف‌پذیر، باز و جذاب برای کسب‌وکارها و سرمایه‌ها در سراسر جهان ایجاد  و آن را به الگویی برای تقویت نوآوری تبدیل می‌کنند.
 رئیس اداره فرهنگ و هنر دبی می‌افزاید: دبی با موفقیت اکوسیستمی ایجاد کرده است که مهارت‌ها و استعدادهای برتر را در سطح جهانی جذب می‌کند و تنوع فرهنگی آن را افزایش می‌دهد. این امر منجر به گرده‌افشانی متقابل فکری استثنایی و توسعه جامع و پایدار شده و امارت را به سرزمین فرصت برای خلاقان و کارآفرینانی تبدیل کرده است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری امیدوارکننده‌ای را در اینجا پیدا کرده‌اند و آن را به بهترین شهر در جهان برای بازدید، زندگی، کار تبدیل کرده است.
او اظهار داشت: «رتبه‌بندی دبی نشان‌دهنده گام‌های مهم دولت این کشور در ارتقای سهولت کسب‌وکار، ایجاد راه‌های جدید برای خلاقیت، و رسیدگی مستمر به نیازهای فرهنگی است و صنایع خلاق با ساده‌سازی رویه‌ها، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و خلاقان را قادر می‌سازد تا ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاری‌های موفق تبدیل کنند. این نه تنها شور و نشاط فرهنگی امارت را افزایش می دهد، بلکه با اهداف توسعه پایدار همسو می شود.
هلال سعید الماری، مدیر کل دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی هم می‌گوید: دبی به تثبیت موقعیت خود به عنوان یک رهبر جهانی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سبز، با حمایت از سرمایه‌گذاری قوی و ایجاد شغل در بسیاری از بخش‌های شهر و بخش های کلیدی، از جمله صنایع فرهنگی و خلاق ادامه می‌دهد.

اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه امارات در آینده
انگار امارات متحده عربی قصد ندارد در حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال از دیگران عقب بماند و ابلاغ یک قانون در ابتدای سال جدید میلادی، چشم انداز برنامه دولت این کشور را به نمایش می‌گذارد. ورود بیش از ۵۷ هزار سرمایه گذار جدید به بازار مالی دبی در سال ۲۰۲۳، الزام بیش از ۱۲ هزار شرکت خصوصی به استخدام اتباع امارات، برگزاری دومین دوره مسابقات رباتیک امارات و همچنین کنفرانس بین المللی سفر و گردشگری دبی از جمله تحولات مهم در نخستین ماه سال جدیدی میلادی این کشور به حساب می‌آید.
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس دولت امارات، نخست وزیر و حاکم دبی، قانون شماره ۲۶ سال ۲۰۲۳ مربوط به شورای اجرایی دبی را صادر کرد که اهدافی چون اجرای چشم‌انداز دولت امارات برای تقویت جامعه‌ای شکوفا، رسیدگی به نیازهای شهروندان، تضمین استاندارد زندگی خوب، تقویت و تضمین مشارکت شهروندان در بخش‌های کلیدی، ارتقای پایداری و رفاه جامعه و مشارکت فعالانه در حفظ امنیت و ثبات شهروندان، ساکنان و همچنین بازدیدکنندگان از امارت را دنبال می‌کند. با اجرای این قانون قرار است جایگاه دبی در میان شهرهای پیشرو جهان ارتقا یابد و هدف سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی امارت، تضمین رشد پایدار آن، ایجاد محیطی حمایتی برای ابتکارات مختلف، و افزایش آمادگی دبی برای آینده خواهد بود.

نبض بازار کار در امارات چگونه می‌زند؟
خبر دیگر اینکه شرکت‌های کارگزاری در بازار مالی دبی، بیش از ۵۷ حساب سرمایه‌گذار جدید افتتاح کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجه ۱۲.۵ درصدی نسبت به سال قبل است. این رشد تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله حرکت قوی بازار از زمان اعلام فهرست شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و همچنین افزایش محبوبیت تجارت آنلاین بود. کارشناسان می‌گویند: افزایش حساب‌های سرمایه‌گذار جدید، بازار مالی دبی را تقویت و ظرفیت‌هایی را برای نقدینگی و فعالیت تجاری بیشتر تزریق می‌کند.
در رویدادی دیگر، وزارت منابع انسانی و امارات اجرای تصمیم کابینه را برای گسترش دامنه شرکت‌های مشمول استخدام اتباع اماراتی را آغاز کرده که بر اساس آن بیش از ۱۲ هزار شرکت با ۲۰ تا ۴۹ کارمند، باید حداقل یک شهروند امارات در سال ۲۰۲۴ و یک شهروند دیگر در سال ۲۰۲۵ استخدام کنند و در صورتی که از این دستور سرپیچی کنند، در سال ۲۰۲۴ به مبلغ ۹۶ هزار درهم برای هر شهروند اماراتی جریمه خواهند شد؛ همچنین جریمه این کار برای سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۰۸ هزار درهم امارات افزایش می‌یابد.

جذب گردشگران و استعدادهای عرصه ربات
منابع رسانه‌ای این کشور اعلام کرده‌اند که جشنواره شیخ زاید در منطقه الوثبه ابوظبی سال نو ۲۰۲۴ را با نمایش‌های مختلف جشن گرفت که طی آن ۴ رکورد جهانی گینس را شکست. این رکوردها شامل یک آتش بازی ۴۰ دقیقه ای و نمایش هوایی بیش از ۵۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین به مدت ۶۰ دقیقه، و همراه با اجراها و برنامه‌هایی از گروه‌هایی از کشورهای آمریکا، مکزیک و اوکراین بود که برای بازدیدکنندگان انجام گرفت. فستیوال شیخ زاید با محوریت ارائه غذاهای محلی و بین المللی توسط رستوران‌ها وآشپزهای کشورهای مختلف تا ۹ مارس ۲۰۲۴ ادامه دارد.
سرانجام اینکه، بنیاد آینده دبی (DFF) اعلام کرد که 61 تیم از 14 دانشگاه محلی و بین‌المللی در دومین دوره مسابقات رباتیک امارات با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این مسابقه که توسط آزمایشگاه آینده دبی، دانشگاه خلیفه و موسسه فناوری روچستر برگزار می‌شود، میزبان تیم‌های 3 تا 6 نفره است که فینالیست‌ها برای رقابت در آخرین مرحله مسابقه در فوریه 2024، انتخاب می‌شوند.
این رقابت شامل سه چالش موضوعی است: پایداری، بازیافت و جمع آوری زباله. هر چالش وظایفی را تعیین می‌کند که در آن روبات‌ها باید زباله‌ها را با توزیع آن در مکان‌های تعیین‌شده بازیافت کنند، زباله‌ها را از زمین جمع‌آوری کنند یا تکه‌های زباله را از آب استخراج کنند. تیم‌ها باید ربات‌هایی را توسعه دهند که بتوانند به طور هوشمند با محیط اطراف خود تعامل داشته باشند.
مدیر آزمایشگاه‌های آینده دبی می‌گوید: مسابقه رباتیک امارات با ارائه فرصتی برای نمایش مهارت‌های مبتکرین و کمک به چالش‌های فعلی و آینده در بخش‌های کلیدی امارات، قصد دارد نسل جدیدی از توسعه دهندگان رباتیک را در این کشور آماده کند.
کنفرانس بین المللی سفر و گردشگری دبی هم رویداد دیگری است که در ۱۱ تا ۱۲ ژانویه با حمایت حاکم دبی، سازمان هواپیمایی و فرودگاه‌های دبی، خطوط هوایی امارات،اداره اقتصاد و گردشگری دبی و اداره هوانوردی مدنی دبی برگزار می‌شود.این کنفرانس با محوریت تقویت قوانین، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدمات به ویژه در زمینه حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، علاوه بر خدمات اقامتی و پذیرایی، برگزار می‌شود.
 دبی الگویی  برای کشور دریایی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه