«روزنامه دریایی سرآمد» گزارش می‌دهد؛

توسعه گردشگری  سیستان و بلوچستان در گرو نقش آفرینی حمل و نقل ریلی

شهرهای گردشگری «چابهار، کنارک و  زرآباد» فاقد ارتباط ریلی و راه آهن هستند
​​​​​​​گروه ترانزیت - سید مجتبی طباطبایی زاده - سیستان و بلوچستان جزو پهناورترین استان‌های کشور محسوب می‌شود اما به لحاظ زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و زمینی و ریلی با عقب‌ماندگی تاریخی مواجه است به گونه‌ای که بسیاری از شهرستان‌های این استان فاقد فرودگاه هستند.
در حوزه زیرساخت و حمل و نقل جاده‌ای نیز علی‌رغم تمامی تلاش هایی که انجام شده باز هم نسبت به وسعت و پهناوری استان نیازمندیم تا در این خصوص تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و روند ارتقای این شاخص مهم در توسعه گردشگری سرعت بیشتری بگیرد که در دولت شهید ابراهیم رئیسی نیز خدمات بسیار ارزنده ای ارائه شده است.
اما با همه این اوصاف، حمل و نقل ریلی یکی از ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیرها برای تردد و جابجایی است که نظر مسافران و گردشگران زیادی را به خود معطوف کرده و طبیعتاً توسعه آن به پیشرفت منطقه در حوزه صنعت توریسم و گردشگری خواهد انجامید.
علی‌رغم تمام مزایایی که صنعت ریلی داشته و ارتباط مستقیم آن با صنعت توریسم و گردشگری اما استان سیستان وبلوچستان در این بخش با محدودیت های زیادی مواجه است به نحوی که تنها در مسیرهای معدودی امکان جابجایی مسافران از طریق راه آهن و قطار وجود دارد.
یکی از تورلیدرهای مطرح کشور که سال‌هاست در زمینه گردشگری فعالیت دارد به خبرنگار میراث آریا گفت: سیستان وبلوچستان به سرزمین جاذبه های گردشگری بکر و دست نخورده شهرت پیدا کرده که شاید یکی از دلایل این شاخصه نیز ضعف در حوزه زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل در این استان باشد.
سولماز محمدخانی افزود: در هر استان مناطق و شهرهایی هستند که بیشتر شهرت پیدا کرده اند و در این استان نیز شهرستان های چابهار، کنارک و زرآباد و... در جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل دارا بودن از نعمت خدادادی دریا، شهره و طرفداران بیشتری دارند اما متاسفانه این شهرها فاقد ارتباط ریلی و راه آهن هستند.
او ادامه داد: اگر یک مسافر و گردشگر بخواهد از شمال کشور به این شهرستان ها سفر کند یا باید مسیر طولانی را به صورت زمینی طی کند که بسیار سخت و خسته کننده است و یا هزینه های هنگفت پرواز را متقبل شود که همین موارد باعث کاهش ورود گردشگر شده است.
این فعال گردشگری افزود: مسافران برای سفر به جنوب سیستان و بلوچستان از طریق ریلی تنها باید از مبادی اندک به شهر زاهدان سفر کنند و سپس با طی مسافت بین ۸ تا ۱۰ ساعته خود را به شهرستان چابهار برسانند که با توجه به بعد مسافت و سختی مسیر باز هم عده زیادی قید سفر به این مناطق را می‌زنند و ترجیح می‌دهند شهرهایی را انتخاب کنند که سفر به آنجا ارزان‌تر و راحت‌تر باشد.
او تاکید کرد: به طور حتم اگر مسیر ریلی و قطار از تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور به صورت مستقیم به چابهار فعال شود به طورغیرقابل باوری بر میزان ورود و خروج گردشگران افزوده خواهد شد.

قطار، لازمه توسعه گردشگری
یکی دیگر از فعالان صنعت گردشگری در سیستان و بلوچستان گفت: این استان به لحاظ گردشگری مذهبی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد و علاوه بر توریست های داخلی، می‌تواند از ظرفیت گردشگران خارجی نیز بهره کافی را ببرد اما نبود حمل و نقل ریلی به مقاصد مذهبی کشور از جمله مشهد مقدس یک چالش جدی در این استان محسوب می‌شود.
علیرضا خرم افزود: مردم این استان به لحاظ دینی و مذهبی در جایگاه بسیار بالایی هستند و سفر زیارتی به مشهد مقدس همواره جزو اولین مقاصد سفر آنهاست که متاسفانه در این بخش نیز از نعمت حمل و نقل ریلی بی‌بهره هستند و اگر تدبیری اندیشیده شود که قطارهای موجود از مبدا این استان به مقصد مشهدمقدس فعال شود یکی از شلوغ ترین مسیرها خواهد بود.
او ادامه داد: تسریع در روند ساخت و پیشرفت حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان نقش چشمگیر و بسزایی در توسعه اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی استان دارد و اگر دولت‌ها تلاش کنند تا این مهم هر چه سریع‌تر میسر شود کمک بسیار شایانی به گردشگری منطقه و رونق سفره و معیشت مردم استان کرده اند.

پیشرفت ۷۰درصدی پروژه ریلی زاهدان چابهار در دولت شهید جمهور
 مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب شرق گفت: پروژه ریلی زاهدان - چابهار که از دستاوردهای بسیار مهم دولت سیزدهم شهید سید ابراهیم رییسی است بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حمید بهادری اظهار کرد: با همت مسئولان و حمایت های ویژه دولت، امید می رود این پروژه سال آینده به بهره برداری برسد.
او بیان کرد: این پروژه که از سال ۹۲ آغاز شده در هشت سال فعالیت دولت قبل ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما با پیگیری‌های رئیس‌ جمهور شهید و همت مسئولان به پیشرفت بیش از ۷۰ درصد رسید و خط ریلی زاهدان - خاش به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جنوب شرق گفت: با راه اندازی خط ریلی زاهدان - خاش و حرکت قطار در این مسیر ریلی از خرداد ماه سال قبل تاکنون شاهد کاهش سوانح ترافیکی در این مسیر ارتباطی بوده‌ایم.
او تصریح کرد: هم اکنون قطار خاش به زاهدان با ۲ واگن به مسافران خدمات می دهد و تلاش داریم خدمات مطلوب و با کیفیت تری را به مردم عزیز خاش، زاهدان و شهرهای استان ارائه دهیم.
به گفته مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان گفت: اتمام راه آهن چابهار - خاش به صورت ریلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.
گرائیلی افزود: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد زمینه مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
او ادامه داد: در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه‌ها حدود۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.
مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه درسیستان و بلوچستان با بیان اینکه خط ریلی زاهدان _ خاش بطول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسید، تاکید کرد: اختصاص۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز زمینه بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح مهم ملی را فراهم می‌کند.
او خاطر نشان کرد: این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ بیش‌از ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.
توسعه گردشگری  سیستان و بلوچستان در گرو نقش آفرینی حمل و نقل ریلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه