« اقتصادسرآمد »گزارش می‌دهد

صعود 39هزار پله‌ای بورس به انتخاب کابینه پزشکیان

شاخص کل بورس در پایان هفته گذشته 39هزار پله صعود کرد
​​​​​​​گروه بازارسرمایه- سمیه ملایی - شاخص کل بورس در هفته گذشته همراه با اخبار خوشایند بازار سرمایه توانست صعود 39هزار و 89 پله‌ای را ثبت کند و پس از ورود مجدد به تراز 2میلیون و احدی در سطح 2میلیون و 37هزار واحد ایستاد.
مهمترین خبر برای بازار سرمایه در هفته گذشته روز چهارشنبه 31مردادماه رقم خورد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از نه جلسه بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیران پیشنهادی در صحن علنی و شنیدن سخنان موافقان و مخالفان به تمام وزرای پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد دادند. اتفاقی که موجی از خوش‌بینی را نزد گروهی از سرمایه‌گذاران سبب شد؛ به طوری که گمانه‌زنی‌های این گروه حاکی از سبز شدن نمادها در اولین روز هفته جاری است.
شاید به جرات بتوان گفت ترکیب قوه اجرایی کشور به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و سیاست دارد همواره مورد رصد گروه بسیاری از فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه است. پس از شهید جمهور با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته برای ثبات بورس از سوی متولیان امر، بازهم نوعی لجام‌گسیختگی در بازار سرمایه مشهود بود این ناهماهنگی‌ها، گاهی به صورت کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول هوشمند، روزی به صورت کاهش دامنه نوسان، گاهی تعطیلی و... اتفاق افتاد رخدادهایی که شاید می‌شد بهتر مدیریت شود و گروهی از این تصمیم‌ها در زمان آن اجتناب‌ناپذیر بود.
به هر حال، پس از استقرار رئیس‌جمهوری و کابینه جدید گروهی از ابهامات سرمایه‌گذاران درباره وزراء کاهش یافته است امید تازه‌ای نزد سرمایه‌گذاران در حال شکل‌ گرفتن است یکی از اعضای مهم کابینه برای بورس عبدالناصر همتی است با 192 رای وزیر اقتصاد و امور دارایی شد. همتی پیش از این تجارب خوبی در بدنه اقتصادی آموخته است و نظر اهالی بازار سرمایه نیز درباره او مثبت است.
پیش از این حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه درمورد تأثیر کابینه اقتصادی دولت چهاردهم بر بورس به نبض بورس گفته بود: آقای همتی قبلاً رئیس کل بانک مرکزی و همین‌طور رئیس بیمه مرکزی بوده است و تجارب بسیار ارزشمندی در این خصوص دارد.
او افزوده بود: راهکار‌هایی که در مواضع انتقادی آقای همتی در دولت سیزدهم شاهد بودیم نشان می‌دهند که ایشان به راهکار‌ها و راه حل‌ها آگاهی دارند و می‌دانند مشکلات و گلوگاه‌های آن‌ها کجا هستند. البته اگرچه در سال ۹۹، نتیجه بازار پرشتاب و صعودی یک اتفاق ناخوشایند برای فعالان بازار سهام بود، ولی حمایت‌ها و مدیریت بانک مرکزی در آن مقطع توانست تا حد زیادی به رشد بورس و ورود سرمایه‌ها کمک کند. البته در آن مقطع، سوءاستفاده‌هایی از سوی نهاد‌های شکل‌گرفته صورت گرفت، ولی در شرایط فعلی می‌توان با بررسی و آسیب‌شناسی آن‌ها از اتفاقات مجدد جلوگیری کرد.
این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرده بود: فعالان بازار سهام می‌توانند درمورد آقای همتی به عنوان گزینه معرفی شده برای وزارت اقتصاد نگاه مثبتی داشته باشند و در عین حال، این را درنظر بگیرند که وزرای پیشنهادی دیگر مثل وزیر صمت و یا حتی وزیر کار کارنامه بهتر و عملکرد‌های خوبی دارند و طرز تفکر و بیان دیدگاه‌های اقتصادی‌شان نیز، حاکی از تصمیماتی است که می‌توانند به بازار کاراتر و همچنین، روند بازار سرمایه کمک کنند؛ به طوری‌که دیدگاه‌های آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در زمینه قیمت‌گذاری را بهبود ببخشند و خود را در صورت‌های مالی سهام و شرکت‌ها نشان دهند.

دامنه نوسان 2درصدی
اتفاق دومی در بورس تاثیرگذار بود افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان بود که با این اقدام دامنه نوسان سهام از یک به 2درصد رسید. همچنین دامنه نوسان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز با مقدار نوسان‌های سهام یکسان و به 2درصد کاهش یافت. تمایز نداشتن دامنه نوسان سهام با صندوق‌ها از خواسته‌های قدیمی گروهی از فعالان بازار سرمایه بود که سرانجام با تصمیم سازمان بورس محقق شد.
دامنه نوسان حداقل و حداکثر قیمتی است که یک دارایی (مانند یک سهم در بورس) می‌تواند در طول یک دورۀ زمانی (مثلاً در طول یک روز) معامله شود. قیمت هر سهم در بورس ایران در طول هر روز معاملاتی، می‌تواند مقدار مشخصی نسبت به روز قبل جابه‌جا شود که به این جابه‌جایی، دامنه نوسان می‌گویند.
 این نوسان دو درصدی ثابت نیست و قرار است در صورت صلاحدید سازمان بورس تغییر کند با توجه به دامنه اندک دو درصد ارزش و حجم معاملات بورس در هفته گذشته مطلوب نبود و ارزش معاملات خرد در کانال 2همت بود.

شایعه کاهش ضریب اهرم صندوق‌های سرمایه‌گذاری
صندوق‌های اهرمی مدتی بود که به دلیل نوع فرمول استفاده اهرمی از منابع که تیغه دو لبه نیز دارد مورد استقبال گروهی از سرمایه‌گذاران قرار گرفته بود هفته گذشته شایعه شد که احتمالا ضریب اهرمی صندوق‌ها با کاهش 2 می‌شود که این امر به دلیل کم کردن ریسک سبب کاهش جذابیت این صندوق‌ها نزد فعالان بازار سرمایه شد.
به گفته نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس، پیشنهادی درخصوص صندوق‌های اهرمی در هیات مدیره سازمان بورس مطرح نشده است
سه‌شنبه گذشته نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس تاکید کرده بود: موارد مطروحه در خصوص اهرم این صندوق، صرفا پیشنهاد کارشناسی است که پس از اخذ نظرات کانون نهادهای سرمایه گذرای و فعالان بازار قابلیت طرح در هیات مدیره سازمان را دارد.
علیرضا ناصرپور گفته بود: به همه فعالان بازار این اطمینان را خواهیم داد که همچون گذشته هرگونه تصمیم‌گیری مرتبط با نهادهای مالی حتما با درنظر گرفتن شرایط بازار و اخذ نظرات فعالان و درنظر گرفتن حقوق سهامداران، که از ماموریت های اصلی سازمان بورس است، اتخاذ و از قبل به اطلاع اهالی بازار سرمایه خواهد رسید.

کسب بازدهی بیشتر از بازار سرمایه با اهرم بالاتر
ضریب اهرمی صندوق اهرمی، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید پیش از سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به آن توجه کرد. زیرا با اینکه این دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان کسب بازدهی بیشتر از بازار سرمایه را ایجاد می‌کنند و می‌توانند سودهای چشمگیری به ارمغان بیاورند، درست مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کنند. لذا در صورت استفاده نادرست، می‌توانند سرمایه‌گذاران را با ضررهای هنگفتی مواجه کنند.
صندوق اهرمی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی است که با ایجاد مکانیزم اهرم، تلاش می‌کند که سرمایه‌گذاران بتوانند حتی با پول اندک، وارد سرمایه‌گذاری‌ها بزرگ‌ شد‌ه و بهترین سود را از بازار سرمایه کسب کنند. این صندوق‌ها دارای دو نوع واحد عادی (صدور و ابطالی) و ممتاز (ETF) است و واحدهای عادی پول لازم برای استفاده از مکانیزم اهرم را به دارندگان واحدهای ممتاز می‌دهند. به عبارت دیگر، دارندگان واحدهای عادی مثل وام‌دهنده عمل می‌کنند و در ازای دریافت سود تضمین شد‌ه ولی محدود (31 الی 33 درصد سالانه)، این امکان را به سرمایه‌گذاران واحدهای ممتاز می‌دهند که از منایع مالی آن‌ها برای کسب بازدهی بیشتر استفاده کنند.
به این ترتیب، دارندگان واحدهای ممتاز می‌توانند، با مبلغی بیش از دارایی خود سرمایه‌گذاری کرده و بازدهی مضاعف کسب کنند. البته این روش سرمایه‌گذاری، ریسک بالایی خواهد داشت، زیرا سهامداران ممتاز، بازدهی سهامداران عادی را تضمین می‌کنند به عبارت دیگر، ضریب اهر‌می نشان‌دهنده میزان اهرم سرمایه‌گذاری دارندگان واحدهای ممتاز است. برای مثال، اگر ضریب اهـر‌می یک صندوق ۲ باشد، یعنی دارندگان واحدهای ممتاز می‌توانند با دو برابر سرمایه خود در سود و زیان صندوق شریک شوند.
صعود 39هزار پله‌ای بورس به انتخاب کابینه پزشکیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه