عضو کمیسیون عمران:
اپراتور هندی به تعهدات خود در بندر چابهار عمل نکرد
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گزارشها حاکی از آن است که اپراتور هندی در بندر چابهار به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملا این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجتبی یوسفی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر درباره وضعیت عملکرد اپراتور خارجی در بندر چابهار به ایلنا اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایهگذاری استفاده از ظرفیت شرکت و کنسرسیوم داخلی و بینالمللی است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نوع برخورد با سرمایه گذار داخلی ویترین و محلی برای قضاوت سرمایه گذاری خارجی درباره تعامل و تصمیم سازی و تسهیل گیری دولت با سرمایه گذاران است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در زمینه جذب سرمایه گذاران قوانین خوبی از جمله قانون رفع موانع تولید و تامین مالی زیرساخت و سرمایه گذاری و صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد و دولت باید این قوانین را به اجرا برساند اما دقیقا اشکال کار این است که در حوزه سرمایهگذاری و تسهیلگری طبق قانون عمل نمشود و در تعامل با سرمایه گذار و بخش خصوصی داخلی موفق نیستیم.
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع سرمایهگذاری خارجی و حضور سرمایه گذاری هندی در بندر چابهار یک بحث قدیمی است و در طول سالهای گذشته با شرکت هندی فراز و نشیب جدی داشتیم، گفت: شاهد عدم انجام تکالیف توسط طرف هندی و تاخیر در انجام کار هستیم در حالی که کشورمان ظرفیت بسیار خوبی برای حضور سرمایهگذاران بخش خارجی دارد. باید توجه داشت توسعه در شرق دنیا صورت میگیرد و با توسعه کشورهای آسیایی در حوزه منطقهای ما اقتصادهای نوظهور ظهور پیدا کردند و در دنیا هم از لحاظ منابع و هم توسعه نقش آفرین هستند.
یوسفی افزود: توجه داشته باشیم که چینیها در بندر گوادر در سرمایه گذاری عظیمی هستند و موضوع مهم اینکه کریدورها تحریم پذیر نیستند و در دنیا از مولفههای مهم رقابتپذیر کاهش هزینههای حمل و نقل است چراکه در قیمت تمام شده کالا به شدت اثرگذار است.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شرق کشور ادامه داد: از بندر گوادر تا بندر چابهار کمتر از ١٠ ساعت و مسیر از طریق جاده به بندر لاذقیه و مدیترانه کمتر۴ روز است اما همین مسیر از دریا به بیش از ١۵ روز به طول میانجامد. بنابراین این ظرفیت بی بدیل بندر چابهار و سند توسعه مکران و همان فرمان و توصیه مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت شرق کشور است. از این رو توسعه سواحل مکران و بندر چابهار برای کشورمان بسیار مهم است.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به نظارت مجلس بر پروژه بندر چابهار و حضور سرمایهگذار هندی در این بندر گفت: هم در مجلس یازدهم و هم دوازدهم این موضوع را به طور جدی پیگیری میکنیم و در مجلس بحث داوری نهاد بین المللی در این پروژه را تعیین تکلیف کردیم و به دولت اجازه دادیم بخشی از قرارداد که محل مناقشه بود را به داور بینالمللی ارجاع دهد. طبق قانون مجلس برای داوری پروژه های خارجی باید ورود کند و اگر طرف خارجی به تعهدات عمل نکند مجلس میتواند نسبت به تعیین تکلیف داروی بینالمللی پروژه اقدام کند.
یوسفی با بیان اینکه با توجه به عملکرد اپراتور هندی با جدیت بیشتری عملکرد طرف خارجی مورد بررسی قرار میدهیم، گفت: این نظارت جدی برای جلوگیری از تاخیر در رشد و توسعه بندر چابهار است و به نظر میرسد که طرف هندی به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید این پروژه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم و میتوانیم از پتانسیل داخلی در این بندر استفاده کنیم، افزود: باید بگویم که متاسفانه در بندر چابهار هیچ پیشرفتی در میدان نداشتیم و گزارشها نشان میدهند که طرف خارجی به تعهدات خود عمل نکرده است.
عضو کمیسیون عمران گفت: آقایان نباید کلی گویی کنند و اگر لازم باشد، باید جایگزین سرمایه گذار بندر چابهار و اپراتور هندی انجام شود.
وی تاکید کرد: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملا این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، مجتبی یوسفی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر درباره وضعیت عملکرد اپراتور خارجی در بندر چابهار به ایلنا اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایهگذاری استفاده از ظرفیت شرکت و کنسرسیوم داخلی و بینالمللی است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نوع برخورد با سرمایه گذار داخلی ویترین و محلی برای قضاوت سرمایه گذاری خارجی درباره تعامل و تصمیم سازی و تسهیل گیری دولت با سرمایه گذاران است.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در زمینه جذب سرمایه گذاران قوانین خوبی از جمله قانون رفع موانع تولید و تامین مالی زیرساخت و سرمایه گذاری و صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد و دولت باید این قوانین را به اجرا برساند اما دقیقا اشکال کار این است که در حوزه سرمایهگذاری و تسهیلگری طبق قانون عمل نمشود و در تعامل با سرمایه گذار و بخش خصوصی داخلی موفق نیستیم.
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه موضوع سرمایهگذاری خارجی و حضور سرمایه گذاری هندی در بندر چابهار یک بحث قدیمی است و در طول سالهای گذشته با شرکت هندی فراز و نشیب جدی داشتیم، گفت: شاهد عدم انجام تکالیف توسط طرف هندی و تاخیر در انجام کار هستیم در حالی که کشورمان ظرفیت بسیار خوبی برای حضور سرمایهگذاران بخش خارجی دارد. باید توجه داشت توسعه در شرق دنیا صورت میگیرد و با توسعه کشورهای آسیایی در حوزه منطقهای ما اقتصادهای نوظهور ظهور پیدا کردند و در دنیا هم از لحاظ منابع و هم توسعه نقش آفرین هستند.
یوسفی افزود: توجه داشته باشیم که چینیها در بندر گوادر در سرمایه گذاری عظیمی هستند و موضوع مهم اینکه کریدورها تحریم پذیر نیستند و در دنیا از مولفههای مهم رقابتپذیر کاهش هزینههای حمل و نقل است چراکه در قیمت تمام شده کالا به شدت اثرگذار است.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شرق کشور ادامه داد: از بندر گوادر تا بندر چابهار کمتر از ١٠ ساعت و مسیر از طریق جاده به بندر لاذقیه و مدیترانه کمتر۴ روز است اما همین مسیر از دریا به بیش از ١۵ روز به طول میانجامد. بنابراین این ظرفیت بی بدیل بندر چابهار و سند توسعه مکران و همان فرمان و توصیه مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت شرق کشور است. از این رو توسعه سواحل مکران و بندر چابهار برای کشورمان بسیار مهم است.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به نظارت مجلس بر پروژه بندر چابهار و حضور سرمایهگذار هندی در این بندر گفت: هم در مجلس یازدهم و هم دوازدهم این موضوع را به طور جدی پیگیری میکنیم و در مجلس بحث داوری نهاد بین المللی در این پروژه را تعیین تکلیف کردیم و به دولت اجازه دادیم بخشی از قرارداد که محل مناقشه بود را به داور بینالمللی ارجاع دهد. طبق قانون مجلس برای داوری پروژه های خارجی باید ورود کند و اگر طرف خارجی به تعهدات عمل نکند مجلس میتواند نسبت به تعیین تکلیف داروی بینالمللی پروژه اقدام کند.
یوسفی با بیان اینکه با توجه به عملکرد اپراتور هندی با جدیت بیشتری عملکرد طرف خارجی مورد بررسی قرار میدهیم، گفت: این نظارت جدی برای جلوگیری از تاخیر در رشد و توسعه بندر چابهار است و به نظر میرسد که طرف هندی به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید این پروژه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم و میتوانیم از پتانسیل داخلی در این بندر استفاده کنیم، افزود: باید بگویم که متاسفانه در بندر چابهار هیچ پیشرفتی در میدان نداشتیم و گزارشها نشان میدهند که طرف خارجی به تعهدات خود عمل نکرده است.
عضو کمیسیون عمران گفت: آقایان نباید کلی گویی کنند و اگر لازم باشد، باید جایگزین سرمایه گذار بندر چابهار و اپراتور هندی انجام شود.
وی تاکید کرد: اگر این روش فعلی ادامه پیدا کند مجلس از ابزار نظارتی استفاده میکند و عملا این قرارداد با هندیها باید فسخ شود و دولت اجازه ندهد جلوی توسعه شرق کشور گرفته و حق مردم ضایع شود.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



