چند ملت در انتظار بازخوانی یک جعبه سیاه

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام‌کرد: گروه اعزامی این سازمان، به همراه جعبه‌های سیاه پرواز PS752 سانحه‌دیده اکراینی، وارد لابراتوار دفتر بررسی و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه BEA شدند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس اعلام روز دوشنبه سازمان هواپیمایی کشوری،جلسه هماهنگی در حال برگزاری است و کار بازیابی و دریافت اطلاعات جعبه های سیاه از امروز آغاز خواهد شد .
 جعبه‌های سیاه هواپیمای مذکور پس از وقوع سانحه بلافاصله تحویل سازمان هواپیمایی کشوری شده و در محل امنی در همین سازمان تحت تدابیر فنی و امنیتی مناسب، طبق مقررات نگهداری شد. 
جعبه‌های سیاه روز جمعه ۲۷ تیرماه امسال با رعایت پروتکل‌های فنی و امنیتی و همراهی پلیس فرودگاه‌ها و تیم تخصصی از محل این سازمان به فرودگاه امام خمینی منتقل و به پاریس ارسال شد.پس از ورود به پاریس هم با هماهنگی سفارت ایران در پاریس، پلیس فرانسه مسئولیت محافظت از جعبه‌ها را تا محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و پس از آن به لابراتوار برعهده گرفت.مطابق مقررات بین‌المللی و قوانین داخلی، سازمان هواپیمایی کشوری ایران مسئولیت بررسی سانحه مذکور را برعهده دارد. با توجه به اینکه مقامات قضایی نیز در حال رسیدگی به پرونده هستند، مقام قضایی مطابق استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو در فرآیند بازخوانی حضور دارد و بازخوانی جعبه‌های سیاه با هدایت مسئول بررسی سانحه و در لابراتوار فرانسه انجام می شود.
در اجرای مقررات بین‌المللی، کشور طراح و سازنده هواپیما و همچنین اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌بردار هواپیما از طریق معرفی نماینده رسمی در مراحل بررسی سانحه شرکت می‌کنند، با توجه به اینکه بازخوانی در لابراتوار فرانسه انجام می‌شود، نماینده این کشور نیز با معرفی نماینده‌ای در تحقیقات مرتبط شرکت می کند.
سایر کشورها که به دلایلی نظیر جان باختن اتباع خود ذینفع موضوع رسیدگی به سانحه هستند نیز می‌توانند نسبت به معرفی کارشناسانی در جریان روند بررسی سانحه قرار گیرند و از طریق مسئول بررسی سانحه به داده‌ها و گزارش نهایی بررسی سانحه نیز دسترسی داشته باشند . بر اساس مقررات بین‌المللی، کشورهای کانادا، سوئد، آلمان و انگلستان درخواست خود را مبنی بر حضور نماینده در فرآیند بازخوانی ارائه کردند که با موافقت مسئول بررسی سانحه، نمایندگان کانادا، سوئد و انگلستان جهت مشاهده فرآیند بازخوانی در فرانسه حضور دارند.یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با شماره ۷۵۲ بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ به مقصد اوکراین، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هدف شلیک غیرعمد پدافند هوایی قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین و خدمه آن جان باختند که از ملیت‌های ایرانی، کانادایی، سوئدی، انگلیسی و افغانی بودند.
چند ملت در انتظار بازخوانی  یک جعبه سیاه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه