سعیدی با تاکید بر جاری شدن گفتگو راه حل نجات هامون :

با دیپلماسی فعال می توان حقابه هامون را از افغانستان ستاند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: دریاچه هامون به طور کامل در حال خشک شدن است و خشکی این رودخانه بیکاری ده‌ها هزار نفر کشاورز، دامدار و صیاد را به همراه داشته است؛ برای حل مشکل دریاچه هامون نیازمند یک اجماع ملی و دیپلماسى قوى هستیم و وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل نبود .
به گزارش اقتصاد سرآمد، معین الدین سعیدی در گفت و گو با خانه ملت در مورد خشکی دریاچه هامون گفت: بسته شدن سد کمال خان در افغانستان تاثیر مستقیمی بر روی رودخانه هامون گذاشته است، دریاچه هامون به طور کامل در حال خشک شدن است و رودخانه هیرمند از سرشاخه خشکیده است. خشکی این رودخانه بیکاری ده‌ها هزار نفر کشاورز، دامدار و صیاد را به همراه داشت. برای حل مشکل دریاچه هامون نیازمند یک اجماع ملی و دیپلماسى قوى هستیم و وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل نبود .
آب یک مسئله ملی است
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت امور خارجه باید در  کنار وزارت نیرو و سازمان محیط زیست قرار بگیرد تا حقابه هامون را متناسب با تفاهم نامه ای که در سال ۱۳۵۰ بین دولت ایران و افغانستان انعقاد شد پرداخت کند. با توجه به وجود چنین قراردادی هنوز حساسیت لازم از طرف دولت مردان دیده نشده است و متاسفانه وزارت نیرو کم کاری تاریخی در این زمینه دارد و بسیاری از تعهدات بین المللی که کشور مقابل را ملزم می‌کرد حقابه ایران را  پرداخت کند پیگیری نشد و این منجر به بزرگترین مهاجرت در طول تاریخ گردید و اثرات زیست محیطی که دریاچه هامون ایجاد کرده تبعات آن تنها مختص به سیستان و بلوچستان نیست بلکه عواقب آن کل کشور را تهدید خواهد کرد.
کمترین شاخص آب شرب از آن سیستان و بلوچستان است
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان با کمترین شاخص دسترسی به آب شرب روبرو است، حتی این بی آبی در جنوب استان سیستان و بلوچستان که در کنار اقیانوس قرار دارد مشهودتر است.
سعیدی تاکید کرد: مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان از دولت منتخب انتظار دارد مشکلات زیست محیطی به ویژه کم آبی سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و دیگر استان‌های کم برخوردار را در اولویت کاری خود قرار دهد.
وی در ادامه افزود: با تلاش نمایندگان این استان توانستیم ۱۴۰ هزار روستا را  در حوزه مکران آبرسانی کنیم در همین راستا هم خیرین ورود بسیار خوبی داشتند؛ فرصت را مغتنم شمرده و از همین تریبون از تک تک عزیزان که  در این  راستا همکارى جدی داشتند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان ودیگر استان‌های کم آب، تا رسیدن به آب فاصله معناداری دارند؛ تبعیض بین استانی این فاصله را بیشتر کرده است.
با دیپلماسی فعال می توان حقابه هامون را از افغانستان ستاند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه