فرارمالیاتی با استفاده از رمزارزها، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

رمزارزها و ضربه به اقتصادمقاومتی

گروه بازارسرمایه - اعضای مجلس سنای ایالات متحده طی روزهای اخیردرباره کلیات بسته زیرساختی و لایحه اخذ مالیات از رمزارزها صحبت کردند. هدف از این لایحه دریافت مالیات ۲۸ میلیارد دلاری از صنعت رمزارزها برای تامین بودجه مورد نیاز به منظور بهبود زیرساخت‌های ایالات متحده است. در روزهای گذشته اظهارنظرهای متعددی از جانب سیاست‌گذاران و فعالان حوزه رمزارزها درباره این لایحه و اصلاحات تهیه شده برای آن مطرح شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، با این وجود، مجلس سنا با ۶۸ رای موافق در مقابل ۲۹ رای مخالف کلیات این لایحه را بدون اعمال تغییرات مورد تایید قرار دادند و تصمیم‌گیری نهایی به روز سه‌شنبه (۱۰ آگوست) موکول شده است. در صورت تصویب این لایحه در مجلس سنا، هم چنان باید موافقت مجلس نمایندگان ایالات متحده را نیز دریافت کند تا به عنوان قانون پذیرفته شود که این فرآیند خود فرصتی را در اختیار فعالان حوزه رمزارزها قرار می‌دهد تا نسبت به اصلاح آن امیدوار باشند.
تا به امروز بارها زمزمه‌هایی از مالیات بر دارایی‌های ارز دیجیتال در کشورهای مختلف و به خصوص ایالت متحده شنیده شده و هر بار با واکنش بازار و کاهش قیمت بیت کوین همراه بوده است. در چند روز اخیر نیز خبر فوق باعث ترس بین کاربران و واکنش منفی سرمایه‌گذاران شده است. این قانون باعث کاهش بازدهی کریپتوکارنسی و خروج پول از این بازار و انتقال به بازارهای موازی مانند بازار سهام خواهد شد و این افزایش عرضه در کوتاه مدت افت قیمت بیت‌کوین را به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر بعد از جدی‌تر شدن این خبر بسیاری از فعالان این بازار شروع به انتقال دارایی‌های خود از صرافی‌های متمرکز به ولت‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز کرده‌اند. ولت‌ها و صرافی‌های غیر متمرکز نه تنها نیازی به احراز هویت ندارند و حریم خصوصی فرد حفظ خواهد شد، بلکه راهی برای فرار از مالیات نیز می‌باشند.
رابطه رمزارزها و ضربه به اقتصادمقاومتی
مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی دراین رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و شدت گرفتن رغبت مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، پیامدهای منفی ورود حجم بالای نقدینگی به این بازار  ایجاد شده است. در مرحله بعد این  نقدینگی سرگردان  و افسار گسیخته، ‌نتیجه ای جز ضربه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل نخواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص گفت: مباحثی در خصوص وضع مالیات بر سرمایه و سود سپرده های بانکی مطرح است، بلکه طرح عایدی بر سرمایه  شامل مالیات بر  املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوک طلا، شمش طلا و  طلای آب شده، زیور آلات از جنس طلا و پلاتین و جواهرات و انواع ارز خارجی است.مالیات بر سود سپرده های بانکی را نیز می توان در قالب طرح هایی ارائه داد مبنی بر اینکه این سود تا محدوده ای شامل معافیت از مالیات شوند و به مازاد آن مالیات تعلق بگیرد که آن هم جای بررسی بیشتر دارد.
جوانب مختلف فرارمالیاتی با استفاده از رمزارزها
وی با بیان این مطلب که  باید توجه داشت فرار مالیاتی چند جنبه دارد، افزود:   با استفاده از رمز ارز یا استفاده از رمز ارز برای هدف پولشویی و اجتناب مبادلاتی درمبادله رمز ارزها برای فعالین در این حوزه که به دلیل  ماهیت ناشناس بودن آنها  اتفاق می افتد چرا که اغلب رمز ارزها مبدا تراکنش مخفی و ناشناس با استفاده از الگوریتم های مختلف  هستند. هر کاربر می‌تواند چندین نشانی برای معاملات داشته باشد و بسیار دشوار می‌توان عملیات هر کاربر را ردیابی کرد.
در سال های  1396 و 1398 حوزه نظارت بانک مرکزی ایران با توجیه پیشگیری از وقوع جرائم سایبری  از طریق ارزهای مجازی  موضوع ممنوعیت بکارگیری ارز مجازی را به بانک ها ابلاغ کرد  که تمام  مراکز و موسسات مالی و صرافی و شبکه بانکی از هر گونه خرید و فروش وتسهیل گری  و یا ترویج ارزهای دیجیتال به طور جد اجتناب کنند حال با توجه به فعالیت  استخراج و خرید و فروش رمزارز اول آنکه چالش جدیدی به نام فرار مالیاتی مستقیم شیوه مالیات  درآمدی  و اجتناب مالیاتی درآمد مشاغل  از طریق روش  استخراج رمزارزهای غیر قانونی  که بعضا در سایتها و بعضی صرافیها  متولی خرید و فروش رمز ارز از مالیات بردرآمد شغل  اجتناب می‌کنند.
مبحث دیگر اینکه بدون داشتن سن و سال قانونی و هیچ مجوزی با نصب و راه‌اندازی ماینینگ و استخراج غیر قانونی رمز ارز فرصت های اخلال و غارت در نظام اقتصادی توسط هر شخص حقیقی  از مالیات بر درآمد فرار می کنند و اینکه صرافیها چگونه بر بستر پرداخت الکترونیک و حجم مبالغ کلان  داد و ستدهای خرید و فروش رمز ارز  از مالیات فرار می کنند و دیگر انکه صرافی ها  با فعالیت در خرید و فروش و انتقال رمزارز بستر پولشویی حاصل از جرائم  مختلف سازمان یافته را ایجاد و آسان می‌کنند که جای پیگیری و تحقیق دارد.  برابر قانون عدم گزارش مالیات بردرآمد نیز مانند فرار مالیاتی است و رمز ارز نوعی دارایی محسوب می‌شود.
درحال‌حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا دلتا و احتمال موج دوم قرنطینه در کشورها و همچنین کاهش شاخص S&P ۵۰۰ به دلیل کاهش تقاضا و قیمت کامودتی‌ها، احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین زیاد است. خبر مالیات بر کریپتوکارنسی نیز به نگرانی‌ها دامن زده و احتمال وقوع سناریو فوق را بیشتر کرده است. در هر صورت این موارد در کوتاه مدت سبب ایجاد نوسانات و افت این بازار خواهد شد اما در بلند‍مدت بازار ارزهای دیجیتال راه خود را خواهد رفت و این موانع تنها شاید اندکی از سرعت آن در آن بازه زمانی بکاهد.
 رمزارزها و ضربه به اقتصادمقاومتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه