هوای پاک گرفتار یک بام و دو هوای فسیلی و تجدیدپذیر« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

درجا زدن ایران در دستیابی به انرژی‌های نو

گروه انرژی - در تابستان امسال صفحات خورشیدی تقریبا یک دهم برق اتحادیه اروپا در ماه‌های ژوئن و جولای را تولید کردند و کشورهای اروپایی توانستند رکورد جدیدی در استفاده از انرژی خورشیدی را ثبت کنند. در تابستان امسال نزدیک به ۱۰ درصد از برق اتحادیه اروپا توسط پنل‌های خورشیدی تامین شده، این درحالی است که در سه سال گذشته انرژی خورشیدی تنها ۶ درصد از برق کشورهای اروپایی را فراهم کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، هشت کشور اروپایی از جمله آلمان و اسپانیا، رکوردهای جدیدی را در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در ماه‌های ژوئن و جولای ثبت کردند. با این وجود سهم انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از نیروگاه‌های زغال سنگ در تامین برق اتحادیه اروپا است. ۱۴ درصد از برق اتحادیه اروپا در تابستان امسال توسط این نیروگاه‌ها تامین شده است. به‌رغم اینکه اروپا در تابستان امسال در زمینه انرژی خورشیدی رکورد جدیدی را ثبت کرده، اما هنوز از تمام ظرفیت خود استفاده نکرده است.
هزینه انرژی خورشیدی در دهه گذشته کاهش یافته است و درحال‌حاضر ما شاهد نخستین نشانه‌های انقلاب در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی در اروپا هستیم. با این وجود، حتی در تابستان آفتابی اروپا، استفاده از سوخت‌های فسیلی بیشتر از انرژی خورشیدی است. در سال‌های اخیر به دنبال کاهش قیمت‌ها و افزایش علاقه شرکت‌ها و دولت‌ها برای دستیابی به انتشار کربن صفر، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی افزایش یافته است. میزان انرژی تجدیدپذیری که به سیستم‌های انرژی جهانی اضافه شده، نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش داشته است. امسال کشورهای اروپایی مانند هلند، آلمان و اسپانیا بیشترین برق خود را، نزدیک به یک پنجم، به کمک انرژی خورشیدی تامین کردند.
سیاست‌های حمایتی، کاهش شدید هزینه‌ها و اراده سیاسی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کربن زدایی، منجر به این جهش بزرگ در استفاده از انرژی خورشیدی در کشورهای اروپایی شده است.
هوای پاک گرفتار یک بام و دو هوای فسیلی 
و تجدیدپذیر
داریوش علیزاده، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیریادآور روزنامه اقتصادسرآمد،  با اشاره به این مطلب که، بحث درباره انرژی‌های تجدید پذیر  با بهره گیری از برق سال‌ها است که در جهان و حتی ایران رونق گرفته و در راستای توسعه استفاده از این منابع نامحدود اقدامات مهمی انجام شده، است به  خبرنگارما گفت:هوا یکی از مسائل مهمی است که کشور را درگیر خود کرده و بر این اساس قانون هوای پاک تصویب شده و در آن وظایف همه دستگاه های متولی مشخص شده تا با استناد به آن شرایط هوا بهبود یابد.
وی با یادآوری این نکته که، بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق در آلمان تجدیدپذیر است، تصریح کرد: این شرایط در کشورهای همسایه ایران نیز قابل تامل است،اما در ایران با وجود شرایط جغرافیایی و اقلیمی خاص برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر آن‌طور که باید از این منابع بی پایان بهره برداری نشده است، در حالی که وضعیت بسیار مساعد است، اعداد چیزی حدود ۶۵۰ مگاوات را نشان می دهد که کمتر از یک درصد تمام ظرفیت برقی کشور است.
در جا زدن ایران در دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر
به اعتقاد علیزاده، ایران با داشتن کوه‌های البرز در شمال غربی، کویر در شرق، دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب پتانسیل بالایی در این زمینه دارد، ایران کشور تابش خورشید است به طوری که حداکثر از ۵.۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز تابش طبیعی مستقیم و میانگین ۳۰۰ روز آفتابی در سال برخوردار است، همچنین از نیروی باد بالقوه ای برخوردار است که بر اساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، ظرفیت بالقوه نیروی باد ۳۰ هزار مگاوات تخمین زده شده است. اما شناسایی ظرفیت به تنهایی کافی نیست.
این کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیریادآور شد: وزارت نیرو در این زمینه ضعیف عمل کرده و عدد قابل توجهی به دست نیاورده است در حالی که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یا پاک یکی از راه‌های اساسی کاهش آلودگی هوا است. قطعا آن طور که باید از این نعمت خدادادی استفاده نمی شود، حتی در قانون هوای پاک به این مساله تاکید شده به طوری که بر اساس ماده ۱۹ قانون هوای پاک وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدید پذیر و پاک به نحوی اقدام کند که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز کشور از انرژی های تجدید پذیر تامین شود.
در جا زدن ایران در دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر در حالی اتفاق می‌افتد که، مجارستان و استونی که هر دو در سال ۲۰۱۸ انرژی خورشیدی بسیار کمی تولید کردند، در سال جاری افزایش چشمگیری را در این زمینه ثبت کردند. مجارستان برای تامین ۱۲ درصد و استونی برای تامین ۱۰ درصد از برق خود، به انرژی خورشیدی متکی بودند. همچنین این برای نخستین بار در مجارستان است که استفاده ازانرژی خورشیدی بیشتر از انرژی‌های تجدیدناپذیر بوده است.
اما متاسفانه وزارت نیرو در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده و کار زیادی انجام نداده و سهم چندانی در تولید برق از انرژی های تجدید پذیر ندارد، در حالی که با توجه به شرایط هوا و آلودگی آن باید برنامه ریزی ها در این زمینه با سرعت و شتاب زیادی صورت گیرد. با توجه به اهمیت موضوع در قانون هوای پاک به این مساله تاکید شده به طوری که بر اساس این قانون وزارت نیرو مکلف است نسبت به توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدیدپذیر و پاک به نحوی اقدام کند که حداقل ۳۰ درصد افزایش سالانه ظرفیت مورد نیاز کشور از انرژی های تجدید پذیر تامین شود.
درجا زدن ایران  در دستیابی  به انرژی‌های نو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه