گزارش میدانی « اقتصادسرآمد» از بحران خانه دار شدن

چرا مسکن پیشگام رونق اقتصادی نشد

گروه راه و ساختمان - سولماز علي محمدي - در اکثر ماههای سال بسیاری از مستاجرین به دنبال خانه هستند، با توجه به اتفاقاتی مانند کاهش سودهای بانکی و رکود بازار خرید و فروش، بازار رهن و اجاره امسال از سال‌های گذشته متفاوت شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، قیمت اجاره در تهران و مناطق شهری رشد کمتر از 10 درصدی در مرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. گزارش میدانی «اقتصادسرآمد» حاکی از آن است که پس از کاهش سودهای بانکی مالکان بیشتر به دنبال اجاره هستند تا رهن. به ‌این ترتیب هر چند مجموع اجاره ماهانه و ودیعه (رهن) نسبت به سال گذشته متناسب با تورم افزایش داشته، اما به علت کاهش تمایل مستاجران به دریافت رهن، رشد اجاره ماهانه قابل پرداخت بسیار بیشتر از آمار رسمی است. در بازار معاملات مسکن، رهن منازل کاهش داشته است، مالکان ترجیح می دهند با توجه به سود 36 درصدی مسکن، به نسبت کاهش ودیعه، اجاره را افزایش دهند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در یک سال اخیر چند بار نرخ سود سپرده‌های بانکی با هدف هدایت نقدینگی راکد در بانک‌ها به سمت بخش تولید کاهش یافته اما ظاهراً تاثیر این کاهش نرخ سود فقط بر بازار اجاره‌‌‌‌‌ ‌بها نمود پیدا کرده است، به طوری که باعث شده مالکان نرخ اجاره‌ بها را بیش از پیش افزایش دهند.
گزارشاتی که از چند مشاور املاکی در شهر تهران به دست آمده است، حاکی از آن است میزان خرید و فروش نسبت به سال قبل بسیار کاهش پیدا کرده است و تمایل صاحب خانه ها بیشتر به سمت اجاره‌ی خانه‌های‌شان با قیمت‌های بالا است. 
کاهش سودهای بانکی، دلیل اصلی افزایش اجاره بهاها
صدیف بدری، سخن‌گوی سابق کمیسیون عمران مجلس در خصوص تاثیر کاهش سودهای بانکی بر بازار مسکن می‌گوید: دلیل اصلی تمایل موجران برای دریافت اجاره بیشتر، کاهش سود بانکی بوده است. بسیاری از موجران، پول‌های رهن را در بانک می‌گذاشتند و سود آن را می‌گرفتند که از آن پول بخشی از هزینه‌های خود را تأمین می‌کردند، اما با کاهش نرخ سود بانکی آن‌ها ترجیح می‌دهند از مستأجر پول اجاره را دریافت کنند و از آن جا که قدرت اقتصادی خانوارها کاهش یافته همه مردم با چالش مواجه شدند.
او در این باره تشریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل نبود عرضه مسکن و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، معضلات این بخش با نمود بیشتری مورد توجه قرار گرفت و دولت میزان تسهیلات را افزایش داد، اما نرخ سود این وام‌ها آن قدر بالا بود که هر خانواری توان بازپرداخت آن را نداشت. اکنون واحدهای زیادی در کشور است که صاحب خانه قصد فروش و اجاره آن را دارد، اما به دلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم، این واحدها خالی مانده است و دولت باید در این بخش گام‌های موثری بردارد.
رکود مسکن همچنان پابرجا خواهد بود
بازار مسکن در بهار سال ۹۲ به خواب عمیقی فرو رفت. تحلیل‌گران اقتصاد مسکن می گویند: حجم بالای صدور پروانه های ساختمانی طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به همراه نرخ بالای سود بانکی و نیز نرخ منفی رشد اقتصادی، مهم ترین عوامل در طولانی شدن رکود بخش مسکن بودند.
ایرج رهبر، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: تازمانی که مسئله ی کلان اقتصادی کشور تکان نخورد رونق در کشور اتفاق نمی‌افتد.
 وی افزود: اقدامات دولت بر این است که تورم را کاهش دهد و معمولا کاهش تورم با رکود همراه خواهد بود پس لذا باید زمان مشخص برای پایان رکود را مشخص کرد.
 محمدعلی مددی،عضو کمیسون اقتصادی سابق مجلس بر این باور است که: رکود در بازار مسکن به زودی حل نمی شود و این رکود تا دو، سه سال آینده پابرجاست.
 برای رونق این بازار چه باید کرد؟
از زمانی که مسکن وارد رکود شد پیشنهادهای مختلفی برای رفع رکود شده است که بر خی از آن‌ها اجرا شدند. اما نتیجه ای حاصل نشد. غلامحسین رشیدی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بر این باور است که برای رفع رکود باید انبوه سازان  و کسانی که در تولید مسکن فعالیت دارند را با اعطای وام با بهره‌ی کم و یا کم کردن مالیات تشویق کرد.
خلاهای مالیاتی، بانکی و دولتی مانع پیشرفت برنامه های مسکن
در میان فعالیت‌ها و برنامه هایی که دولت و مردم برای رسیدن به رونق اقتصادی مسکن، در نظر می گیرند یک سری خلاءهایی احساس می شود، خلاءهایی که حتی مانع به ثمر رسیدن برنامه‌های پیشرفت مسکن می‌شوند.  محمد علی مددی در این باره می گوید: افراد پولدار خانه هایی دارند که خالی از سکنه است و باید قانونی باشد که مسئله‌ی مالیات آن‌ها حل شود و خلاءهای مالیاتی، بانکی و دولتی بسیاری دارد.
مسکن قرار بود پیشگام رونق اقتصادی کشور شود، اما سال‌هاست که این بخش اقتصاد به خواب رفته است و گویا میل به بیدار شدن هم ندارد. فروش اقساطی، تسهیلات بانکی و کاهش نرخ سپرده های بانکی نتوانسته تا امروز کمکی به این بازار کند. عده ای از کارشناسان معتقدند با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات شاید تحولی حاصل شود، می توان نتیجه گرفت اقشار آسيب پذير جامعه در اين زمينه تنها به دل‌خوشی همین امید، فشار سنگین بار اجاره بهاها را تحمل می کنند. از سخنان کارشناسان می‌توان این گونه برداشت كرد که سیاست های دولت‌های پیشین و البته دولت یازدهم هم در بهبود وضعیت مسکن به اهداف خود نرسیده است.
 چرا مسکن پیشگام رونق اقتصادی نشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه