بررسی آخرین وضعیت تراز دریاچه ارومیه، حال ناخوش شورترین دریاچه ایران

حیات دریاچه ارومیه در گرو تصمیمات دولت

گروه اقتصاددریا - فرزاد صدقی بررسی آخرین وضعیت تراز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که حال نگین فیروزه ای بیشتر از قبل به وخامت است و به نفس نفس افتاده و این امر باعث ایجاد نگرانی های مردم این منطقه شده چرا که بعد از خشک شدن این دریاچه خطری بزرگ به نام طوفان های نمکی اکوسیستم این منطقه را مورد تهدید جدی قرار می دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به کاهش بارندگی ها طی یکسال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضعیت این دریاچه در حال خشک شدن و نابودی قرار گرفته و موجب نگرانی عمیق کارشناسان محیط زیست شده و به طوریکه برخی  از کارشناسان دیگر هیچ امیدی به بهبودی اوضاع این دریاچه ندارند.
 بر اساس اعلام نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست طی چهار دههٔ گذشته سطح زیر کشت آبی، کاشت محصولات آب‌بر، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و توسعهٔ صنایع،  افزایش چشمگیری داشته است در این میان باید تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را نیز به مجموعه این دلایل افزود.
با توجه به این که دولت سیزدهم وعده‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان غربی داده است، امروز مطالبه مردم آذربایجان غربی عمل به وعده احیای دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم است، که دومین دریاچه شور جهان (از نظر وسعت) مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا شاهد از سرگیری پروژه‌ه‌های طرح نجات بخشی دریاچه ارومیه باشند تا علاوه بر احیای این نگین فیروزه‌ای، از مهاجرت مردم منطقه جلوگیری شود.
عدم تأمین حق آبه دریاچه ارومیه 
از سوی سه استان
نماینده مردم ارومیه در مجلس،از تخصیص تنها نیمی از اعتبارات در نظرگرفته برای احیای دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: برای اجرای طرح‌های  احیای دریاچه ارومیه ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده که تا کنون نیمی از این اعتبار به استان اختصاص یافته است. 
ذاکر با انتقاد از عدم رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه، تصریح کرد: با وجود این که دریاچه ارومیه در وضعیت بحرانی قرار دارد ولی با خشکسالی‌های اخیر، حق آبه دریاچه ارومیه از سوی سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان رهاسازی نشده است.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی، افزود: ۸ سال قبل، ۲۷ عنوان برنامه برای احیای دریاچه ارومیه تدوین و به عهده ستاد احیای دریاچه ارومیه گذاشته شد ولی تا به امروز فقط انتقال آب، آنهم نیمه تمام، اجرایی شده و مابقی ۲۶ پروژه راکد مانده‌اند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یعنی ۱۵ میلیون نفر از مردم شمال‌غرب به بحران‌های بزرگی همچون طوفان نمک و سپس امراض تنفسی و خشک شدن اراضی و باغات گرفتار خواهند شد.
وی با اشاره به این که تمام تلاش دولت و مجلس احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح های آبرسانی است، تصریح کرد: با اتمام تصفیه خانه ارومیه و ۴۰۰متر باقی مانده خط انتقال آب به دریاچه، امید است با ورود آب از طریق اجرای این طرح ها روزهای خوبی را برای دریاچه ارومیه شاهد باشیم.
کاهش ۶۲ سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۱۶ سانتی متری تراز آب  دریاچه ارومیه خبر داد.
یاسر رهبردین با بیان اینکه میزان آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است، تصریح کرد: میزان آب دریاچه ارومیه هم اکنون به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی دلیل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه را کاهش بارندگی‌ها و ظرفیت سدهای حوضه آبریز عنوان کرد و افزود: وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۱۹۴ کیلومتر مربع است که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته 3 هزار و ۶۵۵ کیلومتر
 مربع بود.
مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه جایگزین
 ستاد احیا شد
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعطیلی ستاد احیا با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور انجام شده، اظهار داشت: "مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه" جایگزین ستاد احیا شد.
آیدین رحمانی با بیان اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه در مرحله نهایی و در آستانه بهره‌برداری است  که با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب استان به پیکر دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد که این میزان تراز این دریاچه را سالانه یک متر افزایش خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: با تغییر دولت و از سوی دیگر با تعطیلی ستاد احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌ها برای مدتی در رکود قرار گرفته اند ولی انتظار می‌رود دولت جدید در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌هایی که راکد هستند را دوباره احیا کند.
کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.
با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
حیات دریاچه ارومیه در گرو تصمیمات دولت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه