بررسی« اقتصادسرآمد» از نوع نگاه حاکمیت به تولید خودرو برقی در ایران

جایگاه متزلزل ایران در تولید خودرو برقی

گروه صمت - اگر اروپا بخواهد گذار به خودروهای برقی را به همین منوال ادامه دهد باید تغییرات اساسی در خودروسازی های خود ایجاد کند و برنامه های جدید آموزش مهارت برای نیروهای کارگری خود فراهم سازد.به گزارش رویترز، گروه «پلتفورم حمل و نقل برقی» (Platform for Electromobility) در گزارش جدید خود با همکاری گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group ) گفته است که تا سال 2030 و با توسعه گذار به خودروهای برقی اشتغال در صنایع خودروسازی اروپا به یک درصد کمتر از 5.7 میلیون نفر فعلی خواهد رسید. اما مشاغل عرضه کنندگان و تولید کنندگان سنتی که بر موتورهای احتراق داخلی تمرکز کرده اند به ترتیب 20 و 42 درصد و جمعا 500 هزار نفر کاهش نیرو خواهد داشت.از سویی استخدام در عرضه کنندگانی که بر تکنولوژی های کربن صفر متمرکز هستند تا 300 هزار نفر یعنی 10 درصد افزایش خواهد داشت. کمیسیون اروپا ممنوعیت جدیدی برای خودروهای بنزینی و گازوئیلی از سال 2030 وضع کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، خودروسازها هشدار می دهند که تعداد مشاغل در کارخانجات متدوال تولید موتورهای احتراق داخلی در خطر از دست رفتن هستند و از اتحادیه اروپا خواسته اند برای کاهش اثرات این گذار به خودروهای برقی به کارخانجات خودروسازی کمک کنند.گروه «پلتفورم حمل و نقل برقی» می گوید انتظار دارد شاهد افزایش تعداد مشاغل در بخش تولید انرژی برای صنایع اتومبیل سازی و زیرساخت های شارژ خودروهای برقی باشد.این گروه تاکید دارد که اتحادیه اروپا، دولت ها و شرکت ها باید بر آموزش، و مهارت افزایی کارمندان خود متمرکز شوند تا مطمئن شوند کسی از این قافله عقب نخواهد ماند. خوشبختانه ایران به دانش فنی تولید موتورهای الکتریکی دست یافته و رونمایی از نمونه دانشگاهی خودروهای برقی، گواه این ادعا است؛ اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم، این خودروها با تجاری سازی فاصله دارند.
جهان به دنبال خودروهای برقی
فربد زاوه،کارشناس صنعت خودرو کشورمان در اینباره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: به دلیل پایان‌پذیر بودن منابع فسیلی در سال‌های آینده و هم‌چنین مسائل زیست محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، امروزه صنایع مختلف به دنبال جایگزینی برای منابع تأمین انرژی با تکنولوژی‌های نوین هستند. از آنجایی که صنعت حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف کننده سوخت است، جایگزینی خودروهای برقی و موتورهای الکتریکی با خودروهای احتراق داخلی در دستور کار کشورها قرار گرفته است.
جایگاه متزلزل ایران در تولید خودرو برقی
وی تصریح کرد: خودروهای برقی قابل شارژ به دلیل آلودگی پایین و بازدهی بالا یکی از بهترین کاندیدها برای جایگزینی خودروهای مبتنی بر سوخت‌های فسیلی هستند و به همین دلیل شاهد پیشرفت‌های شگفت انگیز در صنعت باتری و تأسیسات شارژ این خودروها از سوی کشورها هستیم. کشورهای جهان به سمت برقی شدن خودروها پیش می‌روند و حتی در برخی از کشورهای اروپایی بازه زمانی برای پایان بخشیدن به فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته شده است.
زاوه یادآورشد: بررسی وضعیت فعلی خودروهای برقی و زیرساخت‌های لازم برای شارژ آنها در ایران، نشان می‌دهد که تاکنون اقدام مؤثری توسط صنعت خودروسازی کشور همراستا با اقدامات تحقیقاتی دانشگاهی، صورت نگرفته و مطالعات و تحقیقات دانشگاهی به مرحله تجاری سازی نرسیده است.
نوع نگاه حاکمیت به تولید خودرو برقی در ایران

وی معتقد است که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در توسعه حمل‌ونقل برقی در هر کشور، نوع نگاه حاکمیت در آن کشور و وضع قوانین مربوطه است. به بیان دیگر تجربه جهانی تولید خودروهای برقی نشان می‌دهد که همزمان با فعالیت خودروسازان در خصوص طراحی و تولید خودروهای برقی، دولت‌ها زیرساخت‌های لازم برای ورود این خودروها به بازار را فراهم کردند و بعد از آن به منظور ایجاد تقاضا برای تولیدات شرکت‌های خودروساز، مشوق‌های مالی را در نظر گرفتند.
کارشناس صنعت خودرو کشورمان تصریح کرد: مطابق با گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، «تاکنون در خصوص تولید خودروهای برقی در کشور اقدام مؤثری از سوی صنعت خودروسازی کشور و به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی بخش صنعت و سهامدار در صنعت خودروسازی کشور، صورت نگرفته است و صرفاً مطالعاتی در این باره انجام شده که به مرحله تجاری سازی نرسیده است.»
زاوه با بیان این نکته که، با وجودی که گفته می‌شود به لحاظ دانش فنی، توانمندی طراحی و تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، افزود: اما دو خودروساز بزرگ کشور معتقدند که مشکل اساسی در این ارتباط، هزینه تولید این مدل خودرو است که گاهی تا سه برابر نمونه بنزینی هزینه بر است و این مسئله و نبود تضمین لازم وجود تقاضا برای این مدل خودروها، سبب شده که تاکنون نمونه خودروهای تولیدی، به تجاری سازی نرسند.
متاسفانه گفته‌ها حای از این است که، در ایران زیرساخت‌های این فناوری به طور جدی ایجاد نشده و در خودروسازی داخلی نیز هیچ نوع تولیدات تجاری در این زمینه مشاهده نمی‌شود. هر چند طی سالهای اخیر تلاش‌هایی در این زمینه در حال انجام است، اما برای حصول به نتیجه نیازمند یک عزم جدی و همکاری همه جانبه شرکت‌های خودروسازی، دولت، شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
در واقع با وجود آن‌که سال‌ها است خودروهای برقی و هیبریدی جای خود را در دنیا باز کرده‌اند و کشورهای بسیاری مجهز به ایستگاه‌های شارژ این خودروها هستند، کشور ما هنوز با مشکل مناسب نبودن زیرساخت‌های لازم و مجهز نبودن به این قبیل مراکز دست و پنجه نرم می‌کند. ایستگاه شارژ استاندارد خودروهای برقی در ایران، به جز یک مورد دایر نیست و با توجه به اینکه از چند سال پیش ورود خودروهای هیبریدی به ایران آغاز شده است، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای نصب ایستگاه‌های شارژ انجام
 نشده است.
جایگاه متزلزل  ایران در تولید  خودرو برقی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه