مجلس بی خبر از توافق 20 ساله گازی، «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

جنجال برسر محرومیت ایران از میادین گازی خزر

گروه نفت و انرژی - درحالی ادعا شده است «روسیه اجازه برداشت از 8 حلقه چاه گازی در دریای خزر را به ایران نداده است» که تاکنون ایران اصلا میدان گازی‌ای در این منطقه کشف نکرده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد جمهوری اسلامی ایران از اتکای صرف به غربی‌ها به تعامل اقتصادی با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای منطقه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تغییر کرده است. به طور کلی پس از شکست ایده برجام در گشایش روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها، حال دولت سیزدهم در تقابل با تحریم‌های آمریکا، سیاست گسترش تعاملات با کشورهای «بلوک شرق» را در پیش گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، پی گیری برای انعقاد قرارداد 25 ساله با چین، عضویت اصلی در سازمان همکاری‌های شانگهای، بررسی توافق 20 ساله با روسیه و رویکرد دولت برای تعامل با اتحادیه بریکس از جمله شواهدی است که استراتژی سیاست‌خارجه دولت سیزدهم را در مواجهه با تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد. طبیعی است که با تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران، جریان غربگرای داخلی و خارجی نیز بیکار نمی‌نشیند و با شایعه‌پراکنی به دنبال تخریب روابط ایران و کشورهای بلوک شرق در اذهان مردم است. یکی از کشورهایی که می‌تواند در یک تعامل اقتصادی برد-برد با ایران قرار بگیرد کشور روسیه است.اواخر مرداد‌ سال جاری بود که «اویل پرایس» در گزارشی مدعی شد: «ایران از یک میدان گازی بزرگ در آب‌های این کشور در دریای خزر رونمایی کرد،  این میدان دارای ذخایر گازی معادل یک‌چهارم میدان گازی عظیم پارس جنوبی یا حدود ۱۱ فاز آن است که قادر خواهد بود حداقل ۲۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تأمین کند. طبق گفته سفیر ایران در روسیه در قرارداد 20 ساله ایران و روسیه، میزان صادرات، قیمت و مقصد گاز میدان چالوس تحت نظر روسیه انجام می‌شود».
جنجال برسر محرومیت ایران از میادین
 گازی خزر
محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در گفتگوبا خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: مجلس با دعوت از مسئولان وزارت خارجه به شایعات درباره جلوگیری روسیه از برداشت گاز از دریای خزر پایان دهد.
مجلس بی خبر از توافق 20 ساله گازی
وی با اشاره به این نکته که، نظام حقوقی دریای خزر یکی از مهمترین مسائل دریای خزر است که پس از فروپاشی شوروی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است، افزود: از هیات رئیسه می خواهم تا از مسئولان وزارت خارجه دعوت کند و در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر را که لایحه موافقتنامه آن در رابطه با همکاری اقتصادی تجاری بین دولت‌های ساحلی خزر امروز در مجلس تصویب شد، توضیحاتی را به نمایندگان مجلس بدهند.
اما واقعیت چیز دیگری است
دشتی تصریح کرد:  باید به شایعات پایان داد. درست است که سفیرمان در روسیه درباره این موضوع، موضع گرفته است اما واقعیت چیز دیگری است. انتظار این است که وزارت خارجه، وزارت نفت و سایر مسئولان به موقع اطلاع رسانی کنند. مانند مدیریت و اطلاع رسانی فتنه بنزینی.
این سخنان در حالی عنوان می‌شود که، سفارت روسیه در تهران سخنان رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی درباره محدودیت برای برداشت ایران از منابع گازی دریای خزر را را تکذیب کرد.
سفارت روسیه در اطلاعیه‌ای نوشت: «با توجه به اظهارات عنوان شده آقای اردشیر دادرس در مصاحبه آژانس خبری ایلنا، سفارت روسیه در ایران اعلام می‌دارد که این بیانات منطبق بر واقعیت نمی‌باشد و تحریک هدفمند در جهت تضعیف روابط دوستانه روسیه و ایران می‌باشد.»
کاظم جلالی، سفیر ایران  در روسیه نیز پیشتر این ادعا را تکذیب کرده بود. جلالی در این باره گفته: در طول ٢٠ ماهی که به عنوان سفیر در روسیه هستم چنین موضوعی نبوده است ولی متاسفانه هر از چند گاهی خبرهایی در فضای رسانه‌ای برای تاثیرگذاری بر روابط ایران و روسیه منتشر می‌شود.
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی ایران همچنین مدعی شده بود: طبق این توافق ایران حق برداشت از 8 حلقه چاه بزرگ گازی در دریای خزر که در محدوده آبی ایران است را ندارد.
اردشیر دادرس اخیرا در گفت‌وگوی خود با برخی خبرگزاری‌ها گفته بود: طبق معاهده و توافق ایران و روسیه تا زمانی که تراز گاز ایران مثبت است و تولید به نسبت مصرف داخلی جوابگو است، ما حق استخراج منابع گازی دریای خزر را نداریم.
اما در این راستا، شرکت نفت خزر توضیحاتی را درباره شایعه ایجاد شده مطرح کرده که در ادامه آمده است. در توضیحات شرکت نفت خزر آمده است: ‌سخنان منتسب به آقای اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی با موضوع وجود توافقی میان ایران و روسیه مبنی بر سلب اختیار روسیه از ایران برای برداشت از چاه‌های گازی در محدوده آبی کشورمان در خزر، مصداق نشر اکاذیب، کاملا ‌بی‌پایه و در تضاد با اصل نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ چنانچه اخیرا نیز دکتر کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در صحبت‌هایی اعلام کرد منافع ملی ایران مستقل است و به هیچ کشوری گره نخورده و سیاست خارجی ما به هیچ بلوک خاصی وابسته نبوده و همیشه تلاشمان این بوده که بر اساس منافع ملی خودمان عمل کنیم.».
در بخش دیگری از توضیحات شرکت نفت خزر اعلام کرده است: شرکت نفت خزر نیز در همین راستا یادآور می‎شود روابط نفتی ایران و روسیه در طول سالیان گذشته، همواره روابطی مطلوب و براساس منافع دو طرف بوده و بدیهی است ایران همواره در حوزه خزر، با قدرت و بر اساس منافع ملی به نحوی عمل می‌کند که ضمن حفظ استقلال و عزت کشورمان، روند فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای صنعت نفت بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده و سیاست‌های کلان شرکت ملی نفت ایران ادامه یابد.
جنجال برسر محرومیت ایران از میادین گازی خزر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه