گزارش «اقتصاد سرآمد» از سیاست اقتصادی و سد مشکلات خودروسازان ایران

خودروهای وارداتی دپو شده در سال تولید و مانع زدایی ها

گروه مانع زدایی از تولید - با گذشت چندین سال از ورود و دپوی هزاران خودرو به دلیل مواجه با ممنوعیت واردات ، با وجود صدور مصوبه‌ها و اقدام‌هایی که برای تعیین تکلیف آنها صورت گرفت، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه در گمرک مانده است. اما به تازگی گمرک ایران طی گزارشی آخرین وضعیت خودروهای دپو شده را به وزارت اقتصاد اعلام کرده و خواستار تعیین تکلیف شده است. این در حالی است که در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» سیاست اقتصادی کشور به سمتی برود که سدی در برابر رفع مشکلات در تمامی بخش‌های فروش و خدمات وجود نداشته باشد. اما چرا این حجم از خودرو به رغم نام‌گذاری سال جاری به این عنوان در گمرک دپو شده است پاسخی است که باید به آن رسید.به گزارش اقتصادسرآمد، ماجرای خودروهای دپو شده به دولت گذشته باز می‌گردد، زمانی که بیش از ۱۲ هزار خودرو به گمرک و بنادر رسیده بود اما در سال ۱۳۹۷ به دلایلی از جمله وضعیت ارز ، واردات خودرو ممنوع اعلام شد و صاحبان کالا که بخش عمده‌ای از آنها خودروها را با دریافت ثبت سفارش و مجوزهای قانونی وارد کرده بودند امکان تعیین تکلیف و ترخیص نداشتند.دبر این اساس، رایزنی‌های بسیاری از سوی صاحبان کالا و دستگاه‌های مربوطه جهت تعیین وضعیت این خودروها صورت گرفت تا این‌که در سال ۱۳۹۷ هیات وزیران طی بخشنامه‌ای شرایط تعیین تکلیف خودروها را اعلام کرد که با توجه به محدود بودن زمان بار دیگر این مهلت تا اوایل سال ۱۳۹۸ تمدید شد.با توجه به این‌که همچنان تعداد زیادی خودرو در گمرک باقی مانده بود، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مجددا مصوبه تمدید و این روند در خردادماه سال ۱۳۹۹ تا ۲۶ شهریورماه تکرار شد. اما بعد از آن دیگر هیچ تصمیمی در مورد خودروهای مانده در گمرک اتخاذ نشد و تاکنون دولت تصمیمی در رابطه با آن نگرفته است.
نقد برخورد با خودروهای دپو شده در گمرک
مسح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصادسرآمد،  با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در ترخیص کالا از گمرک که خودرو نیز بخشی از آن است، به خبرنگار ما می‌گوید: پیش از شروع سال جدید صحبت‌هایی در مورد آزادسازی واردات خودرو مطرح شد اما با گذشت زمان مشخص شد که در سال ۹۹ نیز همچنان واردات خودرو ممنوع است. در این میان اما یک مسئله مهم‌تر وجود دارد و آن ترخیص خودروهای مانده در گمرک است. گویا هنوز تعدادی خودرو در گمرک مانده و مصوبه ترخیص خودروها اجرایی نمی‌شود.
برند خودروهای دپو شده درگمرک
وی در خصوص برند خودروهای مانده در گمرک گفت: این تعداد خودروهایی که در حال حاضر در گمرک باقی مانده‌اند از برندهای سانگ‌یانگ، بورگوارد، تویوتا، رنو، ب‌ام‌و، پژو و بنز هستند. لازم به ذکر است که مشتریان باید مابه‌التفاوت قیمت‌ها را باید پرداخت کنند و عوارض نیز بر اساس سال ۹۹ خواهد بود. تقریبا بین ۳۰ الی ۵۰ درصد به قیمت‌هایی که با خریداران پیش از این طی شده بود افزوده خواهد شد. این نکته را باید گفت خودروهایی که در گمرک مانده به شدت آسیب دیده‌اند اما وظیفه شرکت‌هاست که حتما آن‌ها را سالم تحویل مشتری دهند. اگر نیاز به تعویض لاستیک یا باتری و پولیش و بهبود رنگ وجود دارد نیز باید توسط شرکت‌ها انجام شود و نباید هزینه‌ای را از خریداران دریافت کنند.
فضای گفتمان حاکمیت و بخش خصوصی دور از هم است
فرزانه ابراز داشت: همین تعداد خودروهایی که در گمرک مانده اگر آزاد شود می‌توان گفت توانسته‌ایم کار بزرگی را انجام دهیم. فضای گفتمانی در دولت و بخش خصوصی بسیار دور از هم است و یک عده کارشکنی‌های سنگین و زیادی را انجام می‌دهند. در چنین شرایطی اتفاقی برای آزادسازی واردات رخ نخواهد داد و آنقدر چنین مسائلی را گفته‌ایم اما توجه به آن نمی‌شود.
مشکلات ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
وی تصریح کرد: در ادامه رایزنی‌ها برای مشخص شدن سرانجام  خودروهای وارداتی که از سال ها پیش به گمرک و بنادر رسیده و به دلایل مختلف از جمله پرونده های قضایی و یا عدم ثبت سفارش  وضعیت مشخصی ندارند، اخیرا معاون فنی گمرک در مکاتبه ای با وزارت اقتصاد اعلام کرده که با توجه به پایان مهلت ماندگاری این خودروها برای اکثر آنها اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است، از سویی دیگر به جریان خودروهای فاقد ثبت سفارش اشاره و اعلام کرده است که با توجه به مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۸ و استنباط وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبه صادره، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت وارد شده بودند صادر نشده است.
گزارشی که چندی پیش از سوی ارونقی معاون فنی گمرک اعلام شد نشان داد که  از ۲۲۴۹ دستگاه خودروی دپو مانده در گمرک،  ۵۱ دستگاه قبلا اظهار ولی پروانه نشده بود، ۷۳ دستگاه خودروی سفارش آمریکا و ۹ دستگاه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی که در گمرک خرمشهر و منطقه آزاد اروند است، همچنین ۱۰۰ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی سی که در سال ۱۳۹۳ وارد و بخشی از آن مربوط به تسهیلات جانبازان بوده و  ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی که برای بخشی از متهمان پرونده دادنامه مبنی بر ترخیص خودرو صادر شده است.
همچنین ۹۲۷ دستگاه فاقد ثبت سفارش و به گمرک اظهار نشده اند که همگی زیر ۲۵۰۰ سی سی است یعنی با باز شدن ثبت سفارش امکان ورود به کشور را خواهد داشت.
خودروهای وارداتی دپو شده در سال تولید و مانع زدایی ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه