بهینه سازی انرژی مستلزم به کارگیری تکنولوژی و فرهنگ مصرف است « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چرا کمبود گاز داریم

گروه نفت و انرژی - این‌که گمان شود ذخایر گازی کشور زیاد است و می‌توان برداشت بالایی داشت، باور درستی نیست و اکنون باید با ایجاد یک متولی برای بهینه سازی مصرف گاز و استفاده از ابزار قیمت، تکنولوژی، قانون و فرهنگسازی به دنبال حل مشکل باشیم. هر چند ایران ذخایر گازی مطلوبی دارد و فازهای پارس جنوبی نیز در حال توسعه فراگیر هستند و تمام مخازن به کشور تزریق می‌شود، اما میزان مصرف در کشور عدد بالایی است، در حال حاضر میزان مصرف حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز بوده و مشکلی که در صنعت گاز وجود دارد این بوده از ابتدا سیاست‌های انرژی به طور کامل مشخص نبوده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، استراتژی مشخصی برای انتقال برق و یا گاز تعریف نشده و مشخص نشده سوخت مایع در چه بخش‌هایی باید مورد استفاده قرار بگیرد، با توجه به اینکه ایران دارای گاز طبیعی است سیاست کلی دولت و مجلس بر گازرسانی بوده، این اتفاق افتاده اما متولی بهینه سازی سوخت در کشور مشخص نبوده است. سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در کشور فعال است اما تصمیم گیری برای اینکه در چه مناطقی گازرسانی صورت بگیرد و یا نحوه مصرف در بخش‌های مختلف به چه صورتی باشد و یا تصمیم گیری برای بخاری‌های گازی با راندمان بالا صورت نگرفته است.
از اول انقلاب به دلیل فضایی که در کشور وجود داشت و تاکنون نیز ادامه دارد، سوخت قیمت واقعی پیدا نکرده است، البته منظور از قیمت واقعی این نیست که به دنبال قیمت صادراتی باشیم، در مجلس هفتم بحث تثبیت قیمت‌ها مطرح شد یعنی چند سال قیمت هیچ افزایشی نیافت، در صورتی که در برنامه پنجم و ششم قرار بود سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت انرژی تغییر کند.
حمیدرضا عراقی کارشناس صنعت نفت در گفتگو با اقتصادسرآمد، با صحه گذاردن بر کمبود گاز، به خبرنگار مامی‌گوید: نه تنها قیمت و تکنولوژی روی مصرف تاثیر می‌گذارد، بلکه فرهنگ نیز یک شاخص مهم بر میزان مصرف سوخت به حساب می‌آید، در کشور فرهنگ مصرف بهینه وجود ندارد، با صحبت و خواهش میزان مصرف کاهش نمی یابد و باید اقدامات اساسی برای این مساله در نظر گرفته شود، ساختمان ها باید استاندارد باشند علت اینکه این اتفاق نیز تاکنون نیفتاده این بوده که قیمت اجازه ورود تکنولوژی را نداده است.
بهینه سازی انرژی مستلزم قیمت، تکنولوژی و فرهنگ است
وی با تاکید بر این‌که به دلیل گران بودن تکنولوژی، ساختمان‌ها بدون زیرساخت‌های لازم احداث شدند و همین مساله موجب هدررفت انرژی در کشور می شود، گفت: بهینه سازی انرژی مستلزم قیمت، تکنولوژی و فرهنگ است، در همه جای دنیا انرژی قیمتی دارد که مردم نسبت به آن حساس هستند، در ایران قیمت افزایش نیافت، تکنولوژی وارد نشد، فرهنگ مصرف نیز شکل نگرفت و اکنون شاهد شرایط موجود هستیم.
سیاستگذاری نامشخص در عرصه انرژی 
این کارشناس صنعت نفت با بیان این‌که علاوه بر این سه مورد باید به مساله قانون نیز اشاره کرد، قانون مصرف انرژی در کشور وجود دارد اما اجرا نمی‌شود، بنابراین باید گفت چهارعامل، قیمت، تکنولوژی، فرهنگ و قانون روی میزان مصرف تاثیر دارد و می‌تواند در شرایط فعلی کمک رسان باشد، گفت: مهم‌ترین اصلی که وجود دارد این است که در کشور سیاست انرژی از ابتدای انقلاب تاکنون مشخص نیست.
وی با تاکید براینکه با اقداماتی که انجام شد میزان برداشت ایران به قطر رسیده، گفت: باتوجه به اینکه مخزن با قطر مشترک است، اگر یک کشور برداشت نداشته باشد کشور دیگر برداشت خواهد کرد، لذا یکی از دلایل سرعت گازرسانی در کشور نیز مخازن مشترک بود، در مجموع باید گفت مهم ترین عامل شرایط فعلی این است که مصرف از تولید پیشی می گیرد، در زمستان مصارف خانگی بیش از ۷۰ درصد مصرف کشور را به خود اختصاص می دهد امادر تابستان و بهار این چنین نیست و مشکلی وجود ندارد. در طول این سه تا چهار ماه مصارف خانگی افزایش می‌یابد و همین مساله موجب ایجاد محدودیت بر صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود.
در حال حاضر ذخیره سازی در سرخس و قم انجام می شود اما باید ذخیره سازی افزایش یابد تا در مواقعی در تابستان تزریق و در زمستان بتوانند برداشت کنند اما بازهم مشکل از این طریق برطرف نمی شود، مشکل دو چیز است، برق و گاز می بایست با همدیگر قیمت گذاری شوند اگز قیمت گاز افزایش یابد مصرف برق بیشتر می شود و یا برعکس، این در حالی است که اگر برق بیشتر مصرف شود نیروگاه ها نیاز به گاز بیشتری دارند، بنابر این اگر قرار باشد قیمت یکی از این دو افزایش یابد بازهم مصرف گاز افزایش پیدا می کند.
نباید به قیمت بین‌المللی برسیم ولی باید طبق برنامه پله به پله تعرفه‌ها افزایش یابد و دولت نیز به بحث ساختمان سازی برای ایجاد پنجره‌های دو جداره و پیاده سازی مبحث ۱۹ ساختمان توجه کند و سیاست‌گذاری انرژی نیز متولی داشته باشد، در حال حاضر بخش بهینه سازی انرژی متولی ندارد و همین مساله مشکلاتی را ایجاد کرده است. یک نظام، یک سیاست و یا یک بخش باید زیر نظر ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری به جد روی بهینه سازی مصرف انرژی در کشور فعالیت کند در غیر این صورت گاز و برق در چند سال آینده مشابه سرنوشت آب زاینده‌رود را پیدا خواهند کرد.
چرا کمبود گاز داریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه