سایه سنگین تحریم‌ و خام فروشی بر صنعت سنگ، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

افت صادرات، زنگ خطر صنعت پولساز

گروه صمت - سال جاری که با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) مزین شده است، در شرایطی آغازشد که از یکسو تحریم‌های خصمانه آمریکا همانند سنوات گذشته به شدت پابرجا بوده و از سوی دیگر تبعات شیوع بیماری کرونا کماکان بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کشور را مختل کرده است. در چنین شرایطی ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولیان بخش‌های مختلف  صنعت واقتصاد ضمن حفظ انسجام، همکاری و هماهنگی‌، اتخاذ تدابیر لازم به منظور تحقق شعار سال و تداوم رشد اقتصادی و بهبود فضای تولید در کشور را مورد توجه و سرلوحه کار خود قرار دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد، تاکیدی که رهبر انقلاب امسال نیز بر آن پافشاری کرده اند نشانگر اصرار جدی ایشان بر احیای تولید و گسترده شدن سفره تمام صاحبان کسب و کار در دنیاست که در این میان هم مسوولان، هم مردم و هم تولیدکنندگان نقش اساسی دارند. بعد از جهش تولید و کشف موانعی که سد راه تولیدکنندگان بود، این بار نگاه‌های مشکل گشا باید سمت موانع و رفع آن‌ها حرکت کند. آغاز سال جدید برای ایران با نام گذاری سال 1400 توسط رهبر انقلاب، راهی طولانی اما نوید بخش برای تولید است. تاکیدی که رهبر انقلاب امسال نیز بر آن پافشاری کرده اند نشانگر اصرار جدی ایشان بر احیای تولید و گسترده شدن سفره تمام صاحبان کسب و کار در دنیا است.
نکته قابل توجهی که در این سخنرانی قید شد، تاکید ایشان بر سال "جهش تولید" و قابل قبول بودن اما در حد انتظار نبودن آن است. آمارهای تولید در ابتدای سال روند خوبی را طی کرد اما با شدت گرفتن کرونا و تحریم ها و البته ضعف های مدیریتی تا حدودی شاکله نمودار تولید را با اُفت مواجه کرد.
هفت‌خوان صنعت سنگ درسال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها
رضا فخریان کارشناس صنعت سنگ در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد با تاکید بر ضرورت مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید و صنعت در تمامی بخش‌های آن‌ها، به خبرنگارما، گفت: صنعت سنگ کشور با ظرفیت ۴۷ میلیارد تنی معادن با هفت خوانی از مشکلات از جمله نرخ بالای سود تسهیلات، فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و فناوری فرآوری، افزایش بهای تمام شده و نیز تحریم‌های ظالمانه روبروست و اکنون فعالان این حوزه برای تحقق جهش تولید چشم به دستان حمایتگر دولت سیزدهم دوخته‌اند.
ایران در زمره ۱۰ تولیدکننده و صادر کننده برجسته سنگ تزئینی در جهان
وی تصریح کرد: ایران در زمره ۱۰ تولیدکننده و صادر کننده برجسته سنگ تزئینی در جهان است که با همه ظرفیت‌ها هنوز در معرفی داشته‌های خود در این حوزه به بازارهای هدف مشکل دارد و نتوانسته با عبور از خام‌فروشی به ارزش افزوده مناسب برسد و سهم تولیدات معدنی را در درآمد ناخالص ملی بر مبنای توانمندی این بخش به طور کامل ارتقا دهد.
فخریان یاداور شد: عمده تولیدات سنگ تزئینی ایران با وجود کیفیت بالا اکنون به دو صورت خام (بدون برش) و همچنین برش خورده (اسلب و تایل) در بازارهای داخلی عرضه شده و حتی رویه شاغلان این بخش در سطح صادرات محصولات به اقصی نقاط جهان به‌همین شیوه است و مادامی که این رویه اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت سهم محصولات معدنی و سنگ تزئینی در درآمد ناخالص ملی اثربخشی قوی ایفا کند.
سیاست کنونی دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد معدنی است
بنا بر اعلام وی، سیاست کنونی دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد معدنی است چرا که معادن اشتغالزا هستند و سبب افزایش درآمدهای ارزی کشور می‌شوند. این در حالی است که سایه سنگین تحریم‌های ظالمانه و خام فروشی گریبانگیر صنعت سنگ کشور شده است افت صادرات این حوزه زنگ خطر جدی در حیات این صنعت پولساز و اشتغال آفرین است.
به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران اقتصادی، حمایت دولت از بخش معدن و اقتصاد معدنی به عبارت دیگر جهش تولید در بخش معادن و حوزه صنعت سنگ می  تواند با ارزش افزوده اقتصادی، الزامات حضور در بازارهای جهانی را نیز فراهم آورد و جلوگیری از خام فروشی فرصتی است تا کارآفرینان این بخش درآمد زایی بیشتری برای کشور داشته باشند. نگاهی گذرا به اقتصاد سنگ ایران نشان می‌دهد که بیشترین حجم صادرات سنگ از ایران به‌صورت خام‌فروشی است و حدود ۲ سوم کل صادرات سنگ بدون فرآوری به مقاصد چین، امارات متحده عربی، ترکیه و کشورهای اروپایی ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، لهستان و آمریکای جنوبی، استرالیا و ژاپن صادر می‌شود.
برخی از کشورهای دنیا به‌دلیل فقر معادن سنگ، فقط به تولید یک نوع سنگ ساختمانی در معادن خود بسنده می کنند مثلاً برزیل کشوری است که فقط دارای معادن سنگ گرانیت است و یا ایتالیا تنها معدن سنگ مرمریت را دارد و در این بین ایران می‌تواند با مدیریت دقیق و با بازاریابی داده محور سهم عظیمی از بازار جهانی سنگ را به خود اختصاص دهد اما، تحریم‌های گسترده جهانی که بر روابط و تعاملات سیاسی کشور با سایر کشورهای جهان سایه افکنده، موجی از مشکلات اقتصادی را برای صادر کنندگان آن به وجود آورده است.
همچنین وجود مشکلاتی در زمینه حمل و نقل، پراکندگی حوزه‌های معادن در کشور، فرسودگی ماشین آلات و عدم استفاده از فناوری‌های روز جهان در کنار مباحث مالیاتی، ایران را به سوی خام‌فروشی سوق داده و کشورهایی نظیر ایتالیا، ترکیه و چین فقط خواستار سنگ‌های ساختمانی خام از ایران هستند. خام‌فروشی به‌دلیل نداشتن ارزش افزوده، شامل عوارض شده که این امر برای کارآفرین صادر کننده بسیار گران تمام می‌شود و همچنین به‌دلیل وزن بالای سنگ، حمل و نقل فقط از طریق زمینی و دریایی امکان پذیر است و هزینه آن نیز بسیار بالا است.
 افت صادرات، زنگ خطر صنعت پولساز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه