بررسی « اقتصادسرآمد» از کمبودکاغذ و چالش صنعت چاپ در سال مانع‌زدایی‌ها

صنعت چاپ در مسیر مه‌آلود

گروه صمت - صنعت چاپ توانسته با خلق تکنیک و فناورهای متنوع، همه نیازهای بشری بخش ها و صنایع را در هر نظام و حکومتی مرتفع نماید و تاثیر شگرفی در بالندگی، پیشرفت توسعه و یا رشد آن داشته باشد. بی‌تردید می‌توان ادعا کرد که نبض فرهنگ هر جامعه در چاپ و نشر آن می‌تپد و اصولاً سطح و میزان کارهای چاپی در یک جامعه از شاخص‌‌های مهم توسعه‌یافتگی و پویایی فکر و فرهنگ جامعه به شمار می‌رود. صنعت چاپ؛ صنعت بزرگ و با اهمیتی است که در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته جهان در بین پنج صنعت نخست جای گرفته است. اما به گفته کارشناسان و فعالان این بخش، در کشور ما صنعت چاپ در جایگاه درخور ارزش خود، قرار ندارد و بعد از نساجی دومین صنعتی بوده که دچار بحران شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، امسال زمینه‌ی خوبی برای شکوفایی جهش تولید وجود دارد که از این بایستی حدّاکثر استفاده را کرد. باید این حرکت با جدّیّت دنبال بشود و به‌طور عمده حمایت‌های قانونی و دولتی و حکومتی از همه‌سو نسبت به جهش تولید انجام بگیرد. چه این دولت تا وقتی که بر سر کار است، چه دولت آینده از اوّل استقرار بایستی همّت خودش را بر این قرار بدهد که موانع را برطرف کند و حمایت‌های لازم را انجام بدهد و ان‌شاءالله جهش تولید به معنای واقعی کلمه در امسال انجام بگیرد. لذا شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب این‌جور تنظیم شد: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»؛ یعنی شعار این است: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها. ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایت‌های لازم را انجام بدهیم و مانع‌ها را از سر راه تولید برداریم. ایشان ابرازامیدواری می‌کنند،  ان‌شاءالله به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند.
نقاط ضعف و چالش صنعت چاپ در سال مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها
زهره دانشمند پژوهشگر و کارشناس صنعت چاپ در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد، درباره فرسودگی در بررسی دقیق تر صنعت چاپ به چالش ها و نقاط ضعف و قوت آن، به خبرنگار ما، گفت: ناوگان صنعت چاپ از چالش‌های پیش روی این صنعت است و در حال حاضر بسیاری از چاپخانه های کشور از تکنولوژی های قدیمی و عمدتا فرسوده استفاده می کنند ولی هنوز یک سری تخصیص ها و دستگاه های خاص پیشرفته در ایران وجود ندارد و این امر باعث شده که در سال 93 قریب به 200 هزار تن واردات محصولات چاپی داشته باشیم که این حجم از واردات به دلیل برخی واردات و ظرفیت سازی ها و همچنین تحریم های ظالمانه در سال 98 به 40 هزار تن کاهش پیدا کرده است.
شرایط تحریم و کرونا باعث غیرفعال و تعطیل شدن تعدادی از واحدهای صنعت چاپ
او می‌افزاید: از لحاظ اشتغال زایی بر اساس آمار سال های گذشته بیش از 5 هزار واحد فعال در حوزه صنعت چاپ وجود داشته است و بر اساس برآوردها بیش از یکصد هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند که متاسفانه شرایط تحریم و کرونا باعث غیرفعال و تعطیل شدن تعدادی از واحدهای صنعت چاپ شده است.
خام فروشی و بسته بندی مناسب و قابل پذیرش
دانشمند با بیان این مهم که، از سوی دیگر یکی از نقاط ضعف کشور در حوزه صادرات غیرنفتی، موضوع خام فروشی و بسته بندی مناسب و قابل پذیرش از سوی بازارهای منطقه و هدف است، ابراز داشت:  از چالش‌های مهم این صنعت این است که دولتمردان و سیاستگذاران، هویت مستقلی برای این صنعت قایل نیستند و به عبارتی صنعت چاپ در کشور با بحران هویتی مستقل روبروست و همواره با عناوین چاپ و نشر، چاپ و تبلیغات، چاپ و بسته بندی همراه می شود و در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها عمدتا در بخش دوم این عناوین قرار می گیرد. در صورتی که صحیح آن چاپ انتشاراتی یا مکتوب، چاپ بسته بندی چاپ تبلیغاتی، است.
مشکلات صنعت چاپ کشور
سال‌هاست که از ورود این صنعت به ایران می‌گذرد و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده، اما با وجود قدمتش، هنوز نتوانسته خود را آن‌چنان‌که باید و شاید با رشد جهانی همگام سازد، در برهه‌ای از زمان در اوج و در این سالیان اخیر بنا به دلایلی در حضیض فرو رفته است. صنعتی است که به دلیل وابسته بودنش به واردات در دوران تحریم و نوسان و افزایش قیمت ارز دچار مصائبی شده است. ضمن آنکه، نبود سرمایه در گردش،‌ نداشتن توانایی در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، موجب شده فعالان صنعت چاپ با روندی کندتر از گذشته فعالیت کنند.
صاحبان این صنعت نیز همچون دیگر صاحبان مشاغل و صنایع با چند برابر شدن نرخ ارز و نبود تبادلات بین بانکی جهانی و بالاخص تاثیر ویروس کرونا در سال 99‌ نتوانستند به صورتی شایسته این صنعت را به‌روز نگه‌دارند، به‌طوری که امروز بیش از هر چیز، نبود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته و استفاده از تجهیزات فرسوده و کم بازده وضعیت را حادتر کرده است.
برخی تولیدکنندگان هم کمبود کاغذ را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مصرفی برای چاپخانه‌ها، به عنوان مشکل اصلی اعلام می‌کنند، تا آنجا که نبود این محصول باعث شده است بسیاری از واحدها، کار را یا کاملاً تعطیل کنند و یا نیمه تعطیل در مسیر مه‌آلود کنونی به حیات خود ادامه دهند. این همه كاغذ دولتی مازاد است آن وقت باید دنبال كاغذ آزاد با قیمت بالا بود.
صنعت چاپ در مسیر مه‌آلود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه