یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با « اقتصادسرآمد» مطرح کرد

تحرک فعلی بازار املاک، رونق نیست

گروه راه و ساختمان - در آخرین گزارش از وضعیت شاخص قیمت مسکن در آبان ماه همچون آمار نبض معاملات و میانگین قیمت در این ماه حکایت از آن دارد که تب قیمت مسکن در حال افت است. آمار اولیه که موید افت تب قیمت مسکن است و توسط بانک مرکزی منتشر شده، مربوط به حجم معاملات و تورم مسکن در ماه میانی پاییز است. بر اساس این گزارش با وجود رشد نزدیک ۳۳ درصدی حجم معاملات مسکن در آبان نسبت به مهر، میانگین قیمت مسکن یک ریزنوسان جزئی در حدود یک درصد را تجربه کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وضعیت معاملات مسکن چندان مطلوب نیست و همین موضوع فرصتی را برای خریدهای مصرفی فراهم کرده است. در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران نرخها ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. اما در شمال تهران افت قیمت چندان محسوس نبوده؛ چرا که عمده فروشندگان در این مناطق نیاز چندانی به پول ندارند. گفته می‌شود قیمت‌ها روند کاهشی داشته و از حدود هشت ماه قبل بازار در ثبات و آرامش قرار گرفته است. با توجه به تجربه ادوار گذشته انتظار داریم این روند بین ۲ تا ۴ سال طول بکشد اما به متقاضیان مصرفی توصیه می‌کنیم خرید خود را انجام دهند.
این موضوع در کنار افزایش ۲۰ درصدی فایل‌‌های فروش در بازار مسکن طی آبان ماه نسبت به مهر نشان داد آنچه سبب رشد معاملات شده، حضور پررنگ‌‌تر خریداران در بازار مسکن نبوده، بلکه فروشنده‌های بیشتری روانه بازار شده‌‌اند و این یعنی آنها دیگر در کوتاه‌مدت انتظار افزایش محسوس قیمت مسکن را ندارند. در صورتی که افزایش خریداران در بازار مسکن منجر به رشد آمار معاملات ماهانه مسکن شود، انتظار این است که قیمت نیز همزمان با افزایش تقاضا رشد کند اما در آبان چنین روندی طی نشده و صرفا فروشنده‌ها به دلیل برآوردی که از ثبات نسبی قیمت مسکن داشته‌‌اند، تصمیم به فروش ملک خود گرفته‌‌اند.
تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته
عباس زینعلی کارشناس اقتصاد مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: رصد تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱.۲ درصدی قیمت کل، مناطق جنوبی تهران با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند که نشانه‌ای از نبود ظرفیت در تقاضای مصرفی است و فعالان بازار ملک انتظار دارند این بازار تا پایان سال با مقداری رشد معاملات با ثبات نسبی قیمت همراه شود.
نمایان شدن سروکله سفته‌بازان
 در بازار مسکن
او درخصوص وضعیت این بازار، تصریح کرد: رشد معاملات مسکن شهر تهران در یک ماه گذشته از دو علت رخوت بازارهای موازی و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال نشأت می‌گیرد. در واقع کم‌تحرکی بورس، ارز و طلا باعث شد برخی سفته‌بازان اقدام به خرید مسکن کنند تا شب عید آن را با مقداری سود به فروش برسانند.
تحرک فعلی بازار املاک رونق نیست
وی افزود: من تحرک فعلی بازار املاک را رونق نمی‌بینم؛ چرا که مصرف‌کننده واقعی قدرت خرید ندارد و تا زمانی که این توان ایجاد نشود ظرفیتی در بازار به وجود نخواهد آمد. برخی از فعالان اقتصادی در بازارهای موازی امکان سرمایه‌گذاری را ندارند تا بتواند سود قابل ملاحظه ای ببرند، به همین دلیل برای افزایش یا تثبیت سرمایه در شرایط تورمی به سمت مسکن آمدند.
زینعلی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در سرنوشت بازار مسکن اثرگذار خواهد بود گفت: اخباری که از نزدیک شدن به زمان مذاکرات شنیده می‌شود در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در تمامی بازارها تاثیرگذار است. به هر حال بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور به صورت سپرده‌گذاری مردم در بانکها است که در صورت نتیجه بخش بودن برجام می‌تواند خارج شود و به هریک از بازارهای مسکن، بورس، طلا، ارز یا ارزهای دیجیتال ورود کند.
طبق آمار رسمی، در آبان امسان تورم در بخش مسکن به ۵۱.۸ درصد رسیده و خریدار  باید به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد نسبت به پارسال هزینه کند، مرکز آمار ایران جزئیات شاخص قیمت مسکن در آبان ماه ۱۴۰۰ در تهران را اعلام کرد. بر اساس این گزارش در ماه گذشته، شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران بر اساس ماه پایه فروردین ١٣٩٥ به عدد ٧٧٤,٨ رسید که نسبت به ماه قبل٠.٥ درصد کاهش داشته است.
همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه به ٢٠,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران باید نسبت به آبان ١٣٩٩، به طور متوسط ٢٠.٢ درصد بیشتر پرداخت کنند. تورم نقطه‌ای این ماه در مقایسه با ماه قبل ٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است. اما در آبان ماه ١٤٠٠ تورم ماهانه به منفی ۰.۵ درصد رسیده است. تورم ماهانه آبان ماه در مقایسه با ماه قبل چهار درصد کاهش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است که این شاخص در آبان امسال ٥١,٨ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(٥٩.٣)، ٧.٥  درصد کاهش داشته است. واسطه‌های ملکی معتقدند احتمالا تا پایان سال بازار مسکن در ثبات نسبی قیمت همراه با رونق معاملات همراه خواهد بود. ممکن است ریزنوساناتی در حدود ۵ درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد اما رشد سنگین قیمت دور از ذهن خواهد بود.
 تحرک فعلی بازار املاک، رونق نیست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه