بررسی ظرفیت مغفول دریایی در گفتگوی «اقتصاد سرآمد» با رییس فراکسیون اقتصاددریا مجلس

سهم 3 درصد ی از اقتصاد دریا !

گروه اقتصاد دریا - محمد آیتی - سال‌هاست که حالِ اقتصاد کشور خوب نیست و بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور مغفول واقع شدند؛ یکی از این ظرفیت‌ها «اقتصاد دریا» است که به گواه برخی از کارشناسان اگر نگاه جدی به آن داشته باشیم، علی رغم فشارهای حداکثری که آمریکا و هم‌پیمانانش در حوزه اقتصاد بر ملت ایران وارد کردند، می‌توان برای کشور درآمدزایی ویژه داشت.به گزارش اقتصاد سرآمد، در هفته‌های گذشته در رسانه ها آمده بود که علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفته گردشگری دریایی به نقشه راه، تعامل و هماهنگی در همه سطوح و برنامه عملیاتی برای میل به سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
بستر لازم برای درآمدزایی هست، اما خبری از برنامه‌ریزی نیست
چندی پیش، سیدکریم حسینی رییس کمیته بنادر و دریانوردی به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفته بود: استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی که دارد علاوه بر گردشگری دریایی، از گردشگری آبی نیز برخوردار است. گردشگری دریاچه‌ای «دریاچه‌های پشت سد» فرصت مناسب برای جذب مسافران داخلی و حتی توریست‌های خارجی است. تعدادی از سدهای موجود در خوزستان مساحت بالای ۶۰ هزار کیلومتر مربع دارند؛ یعنی این مقدار دریاچه پشت سد داریم و به دلایل مختلف از جمله آب فراوان و آب شیرین و اینکه در بین کوهپایه‌ها هستند شرایط بسیار خوبی برای گردشگری ایجاد کرده‌اند. واقعاً حیف است که بستر لازم برای درآمدزایی وجود دارد، اما خبری از برنامه‌ریزی نیست.در همین خصوص،  منصور آرامی رییس فراکسیون اقتصاد دریامحورمجلس  شورای اسلامی به اقتصاد سرآمد گفت: اینکه از ظرفیت دریا آن‌طور که شایسته است بهره گرفته نمی‌شود، ریشه در عدم باور مسئولان در گذشته دارد.
سهم درصدی 3 ایران از اقتصاد دریا شایسته مردم نسیت
وی افزود: از قرار معلوم، سر و سامان دادن به اقتصاد دریایی در برنامه آقای رئیسی است و من تا حدی در جریان موضوع هستم که این رویکرد جای امیدواری دارد. اما موضوع مهم این است که امروز سهم دریا اعم از گردشگری، کشاورزی مبتنی بر آب شور، آب شیرین‌کن‌ها، صنایع دریایی مثل شناورسازی، ترانزیت، بنادر، توسعه سواحل و به طور کلی هر چیزی که به دریا مرتبط است در تولید ناخالص داخلی‌مان حدود 2 یا 3 درصد است که این رقم به هیچ وجه شایسته کشوری با این همه ظرفیت دریایی نیست.
نماینده بندرعباس تصریح کرد: همه تلاش دولت سیزدهم باید این باشد که رقم 2 یا 3 درصدی از اقتصاد دریا در برنامه هفتم به 10 درصد برسد، زیرا که این عدد در اروپا بالای 20 درصد است و گاهی دیده‌ایم که برخی کشورها، سهم اقتصاد خود را از دریا به 50 درصد هم رسانده‌اند.
آرامی اظهار داشت: کشاورزی مبتنی بر آب شور در کشور ما اصلاً وجود ندارد. از طرفی، بسیاری از مدیران حرف از راه‌اندازی گردشگری در ایران می‌زنند و می‌گویند باید جذب توریست داشت یا به طور مثال گردشگری دریا را به منظور درآمدزایی بیشتر برای کشور فعال کرد، اما باید پرسید امروز چند شناور که در حال انجام کارِ گردشگری در کشور هستند، وجود دارند؟ حقیقتاً این‌قدر تعداد این شناورها کم است که به راحتی می‌توان آن‌ها را شمرد. یا باید پرسید ما چند بندر کوچک، بندر تفریحی یا محوطه بندری داریم؟ سهم ترانزیت ما چقدر است؟ جایگاه بنادر ما کجاست؟ میزان حمل و نقل دریایی ما چقدر است؟ وقتی در تمام این بخش‌ها ضعیف عمل کردیم و نقشه راه نداشتیم و نگاه بسیاری از مدیران در دهه‌های گذشته، فروش نفت بوده است، چطور می‌توان اقتصاد دریا را به سمت درآمد حداکثری سوق داد؟
رییس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس یادآور شد: جمعیت سواحل جنوبی ما بین 2 تا 3 میلیون نفر است. مطالعه‌ای پیش از انقلاب صورت گرفته بود و گفته شده بود که تا سال 1375، جمعیت در این مناطق به 25 میلیون نفر خواهد رسید. اما اکنون که سال 1400 است وضع موجود به ما چه می‌گوید؟ چرا به این جمعیت نرسیدیم؟ دلیل عمده آن مشخص است «عدم بهره از اقتصاد دریا».
اقتصاد دریا باید فعال شود، در دورانی
 که نمی توان نفت فروخت
وی در ادامه عنوان کرد: چند سال است که سازمان توسعه مکران تشکیل نشده است. اگر از بندرعباس به سمت چابهار با ماشین حرکت کنید، می‌بینید که اوضاع روستاهای بین راه چگونه است. اگر روستایی هم باشد، نهایتاً جمعیت 500 یا 1000 نفری دارد. از این‌رو تاکید داریم که اقتصاد دریا باید فعال شود، مخصوصاً در دورانی که به هر دلیل نمی‌توان نفت فروخت.
آرامی افزود: وضع در بخش شیلات هم خوب نیست و سهم چندانی از این ظرفیت نبردیم. تا نگاه‌ها عوض نشود وضع همین هست. باید از فروش تک محصولی که نفت است فاصله بگیریم. ما با اتکا به ظرفیت داخلی می‌توانیم بازی معارضان جمهوری اسلامی ایران را به هم بزنیم. نباید ظرفیت‌هایی مثل دریا را نادیده بگیریم، زیرا این پتانسیل می‌تواند در حدی، معیشت همه مردم را تغییر دهد.
این نماینده بندرعباس در ادامه با اشاره به اینکه دولت به دنبال افزایش مالیات‌ها است، به اقتصاد سرآمد گفت: باید پرسید مالیات از کدام درآمد؟ باید اقتصاد رونق داشته باشد تا مالیات دریافت کرد. در حال حاضر، استفاده از ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و دریایی، چاره اساسی برای آینده اقتصاد کشور است.
وی تصریح کرد: اقتصاد دریا باید سرفصل برنامه هفتم توسعه کشور شود؛ باید برایش شاخص و عدد و رقم تعیین کرد. با بررسی‌هایی که بنده داشتم متوجه شدم که اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد دریا است تا ان‌شاا... پس از آن، رهبر انقلاب ابلاغ آن را انجام دهند. این یعنی یک گام به جلو، چون الزام‌آور است. بها به اقتصاد دریا یعنی اشتغال‌زایی که آرزوی همگان است. اگر وضع موجود ادامه پیدا کند بی‌تردید ظلم به مردم و اقتصاد است و حقیقتاً پیشرفت در این بخش هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد.
سهم 3 درصد ی از اقتصاد دریا !
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه