« اقتصاد سرآمد» چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان لنت را بررسی کرد

فروشندگانی که تولیدکننده لنت‌ترمز شده‌اند

گروه مانع زدایی از تولید - نمایندگان فروشی که خود تولیدکننده لنت‌ترمز شده‌اند! این شغل جدید برخی فعالان بازار لنت‌ترمز است تا با کپی کردن محصول اصلی‌ بتوانند از سهم بازار شرکتی که خود نمایندگی فروشش را دارند، سوءاستفاده کنند. درحال حاضر این سودجویی نه از سوی خرده‌فروشان و افرادی بیرون از این بازار، بلکه از سوی برخی فروشندگان بزرگ هدایت می‌شود. طبق اطلاعات رسیده به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» چند تن از فعالان بزرگ بازار لنت با تولید قطعات بی‌کیفیت، تقلبی و البته ارزان‌قیمت و جعل بسته‌بندی یکی از برندهای معروف صنعت لنت، بازار را لبریز از قطعات تقلبی و بی‌کیفیت کرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، این افراد با تولید غیرمجاز و جعل بسته‌بندی برندهای معتبر، اقدام به‌فروش قطعه تقلبی در نمایندگی‌های خود می‌کنند و این روند سبب شده است به‌عنوان مثال محصول تقلبی برای خودرو پراید با قیمت زیر 50 هزار تومان (شرکت مادر که دارای کد استاندارد و عضو انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز است، نسخه اصلی این لنت‌ را بالای 55 هزار تومان عرضه می‌کند) به‌وفور در بازار عرضه شود. با این تفاسیر نه‌تنها مسئولان مربوطه که باید ناظر بر فعالیت بازار باشند و از عرضه محصولات تقلبی جلوگیری کنند، با اقدماتی از این دست برخورد نمی‌کنند، بلکه برخی شرکت‌های لنت‌ساز نیز در برابر این‌گونه تخلفات خنثی عمل کرده و به‌آن واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.
با توجه به‌این‌که این دسته از نمایندگی‌ها محصول تقلبی را با قیمتی کمتر از قطعه اصلی می‌فروشند، از شرکت‌های تولیدکننده انتظار می‌رود با رصد بازار و به‌خصوص نوع فعالیت نمایندگـــــــی‌های فروش از عرضه و فروش این محصولات جلوگیری به‌عمل آورند. چرا که درکل افزایش فروش لنت بی‌کیفیت با قیمت زیر ۵۰ هزار تومان در بازار به‌ضرر مــــــصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اصلی لنت‌ترمز است.
اینبار لنت تقلبی از زیرپله سربرآورد
مصطفی حمیدی کارشناس صنعت قطعه سازی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: تفکیک لنت تقلبی از اصل کار بسیار سختی است، تولیدکننده‌های زیرپله ای با استفاده از مواد نامرغوب محصولات را در قالب بسته بندی کارخانجات معتبر راهی بازار می کنند.
چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان لنت
وی با اشاره به چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان لنت در کشور، گفت: اخیراً وزارت صنعت تصمیم به درج قیمت تولید کننده بر روی برخی از محصولات از جمله لنت گرفته است که همین امر با وجود تولیدکنندگان زیر پله ای ما را با مشکلات جدیدی مواجهه کرده است.
تولید کننده‌های زیرپله‌ای لنت کم نیستند
تولیدکننده لنت با اعلام اینکه تعدادی از تولید کننده های زیرپله ای که کم هم نیستند با مواد نامرغوب از بسته بندی کارخانجات معتبر استفاده می کنند، افزود: اخیراً شاهد این مساله بودیم که ۳ تا ۴ انبار در اطراف تهران با کمک پلیس آگاهی و قوه قضایی شناسایی شده است. نکته قابل توجه اینجاست چیزی حدود ۷ یا ۸ کامیون لنت تقلبی، از انبار این تولید کنندگان متخلف شناسایی شده است.او با اعلام اینکه تفکیک لنت تقلبی از اصل کار بسیار سختی است و فقط با تجربه ها امکان تفکیک لنت اصل از تقلبی را دارند، گفت: وقتی عاملین اینگونه تخلف ها کشف می شوند در نهایت با پرداخت مبالغ ناچیز جریمه ها را پرداخت و آزاد می شوند. به همین علت نباید توقع کاهش تخلف ها را داشت. به اعتقاد من این نقص قانون است چرا این افراد با اینگونه اقدامات ماهیت فعالیت برندهای معتبر را زیر سوال می برند.
تولید لنت وایسته به واردات از کشورهای دیگر است
حمیدی در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی لنت، گفت: حدود ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید را از محل واردات تأمین می‌شود و متأسفانه تولید کننده در شرایط تحریم مجبور است برای خرید مواد اولیه از روش های مختلف استفاده و در نهایت با صرف هزینه زیاد محصول را تولید و روانه بازار کند.
وی اضافه کرد: البته هنوز هم لنت هایی با بسته بندی خارجی در بازار است که مصرف کننده باید بداند آنها خارجی نیستند و در واحدهای زیرپله ای تولید و به نام خارجی با قیمت های بالا در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد.
لنت‎ ترمز از جمله قطعات فوق‎ایمنی خودرو است که متاسفانه همواره افرادی بدون در نظر گرفتن درصد بالای ایمنی این قطعه، به دنبال سهمی از سود فروش این قطعه پرمصرف در بازار هستند و با عرضه لنت های تقلبی، حوادث و تصادفات زیادی را در جاده ها رقم زده اند. جدای از مشکلاتی که عرضه لنتهای تقلبی به مصرف کنندگان وارد کرده امروز اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان این صنعت عرضه لنت‌های قاچاق و عمدتا تقلبی است به طوری که به گفته رئیس انجمن لنت ترمز و کلاچ کشور درصورتی که از ورود و عرضه لنت ترمزهای تقلبی و قاچاق به بازار جلوگیری شود، تولیدکنندگان داخلی به خوبی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.
در سال گذشته واردات لنت به کشور ممنوع بود و شرکت های تولیدی از این فرصت به خوبی بهره بردند و به تولید پرداختند. کارخانه‌هایی که نیمه تعطیل شده بودند دوباره فعال شدند و آن هایی که به صورت تک شیفت فعالیت می کردند، شیفت های خود را افزایش دادند. متاسفانه امسال واردات لنت ترمز آزاد شد و کارخانه ها دوباره به حالت نیمه تعطیل درآمدند و نیروهای خود را تعدیل کردند. تقلب به شدت در لنت ترمز وجود دارد و منشا آن نیز واردات است. شرکت هایی که واردکننده برند خاص بوده اند، در حال حاضر با استفاده از شرکت های زیرپله ای اقدام به ساخت نمونه تلقبی می کند. مشکل اصلی تصادفات و بازار نیز وجود همین لنت ترمزهای تقلبی است.
 فروشندگانی که تولیدکننده لنت‌ترمز شده‌اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه