فریاد کارشناسان خودرو به جایی نرسید، « اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

خودروسازان همان مسیر قبلی را پیش گرفته اند

گروه مانع زدایی از تولید - کیفیت پایین و بالا بودن قیمت خودرو‌های داخلی دو انتقاد کهنه مردم و کارشناسان به صنعت خودروسازی که همچنان هم ادامه دارد. این همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند. مسئله کیفیت مربوط به امروز نیست. چهل سال است که مردم ماشین‌ می‌خرند و هر بلایی سرشان می‌آید. اما در آن سو عده‌ای می‌گویند که شما تحمل کنید و ما قرار است که یک روزی به دروازه‌ها پیشرفت و توسعه و تمدن برسیم. اما هیچ وقت گاه به مقصد نخواهیم رسید. نفرات جدید هم حرف قبلی‌ها می‌زنند. یکی می‌آید می‌گوید که ۲۰ سال به من زمان بدهید، یکی دیگر هم می‌گوید ۳۰ به من فرصت و زمان بدهید. اما آخر سر هم شرایط همانی است که بوده و هست.  
به گزارش اقتصادسرآمد، این موضوع که حالا به یک مسئله سیاسی بدل شده، یک مسئله بنگاهی است و چیزی اصلا در حد اقتصادکلان و در سطح سیاست‌های کلان کشور نبوده و نیست. در واقع موضوع بنگاه دارانه است و بین شرکت‌ها و مردم است. اما نیرو‌های حاکمیتی این موضوع را در طول چهار دهه گذشته به یک مسئله حاکمیتی تبدیل کردند. الان هم این مسئله راه حل غیر سیاسی ندارد. بدین معنا که آن نیرو‌های سیاسی در گام اول بپذیرند که این یک پدیده بنگاه دارانه است و چیزی بین مردم و شرکت است.  به جای حمایت از کارتل‌ها و ذی نفع‌های این بازار به سمت مردم حرکت کنند و منافع آن‌ها را حداکثر سازی کنند. از طرفی برای اینکه بتوانند منافع آن‌ها را حداکثرسازی کنند باید بازار را در همه حوزه‌ها چه تولید چه واردات باز بگذارند.
کسی که نمی‌تواند نیاز جامعه را درست رفع کند و ضرر می‌رساند طبیعی است که با چنین اتفاقی روبرو شود. در حال حاضر ضرری که شرکت‌های خودروساز می‌زنند بسیار وحشتناک تر است. ما ۱۰ تا ۱۵ هزار کشته جاده‌ای داریم. سالی چند ده میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کنیم. آلودگی هوا را داریم. از همه بدتر، این‌ها سرمایه اجتماعی حاکمیت را حراج کردند. در واقع تبدیل شدن موضوع نارضایتی از کیفیت به نارضایتی از سیستم حکمرانی در کشور تبدیل شده است.
خودروسازان باید از مردم عذرخواهی کنند 
اکبر رضایی کارشناس ارشد صنعت خودرو به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: خودروسازان حتی به توصیه‌های رهبری هم توجهی ندارند، خودروسازان صف کشیده اند و از رهبری عذرخواهی می‌کنند.باید سوال کرد خودروسازان چرا ازمردم عذرخواهی نمی کندد، آن‌ها به خاطر کار‌هایی که انجام داده اند باید از مردم عذرخواهی کنند. اما می‌بینیم که خودروسازان همان مسیر قبلی را در پیش گرفته اند؛ لذا به نظر من راه حل اول برای این موضوع، یک راه حل سیاسی است. راه حل سیاسی هم یعنی این‌که تمامی کسانی که در این چند دهه در ایجاد این فضای نامطلوب و گزارش‌های غلط داده‌اند تنبیه و محاکمه شوند تا این روند ادامه پیدا نکند.
فریاد کارشناسان خودرو به جایی نرسید
وی ادامه داد: تا پیش از این‌که رهبری انتقاد کنند، کارشناسان هرچه داد صنعت خودرو ناکارآمد است سر می‌دادند و مردم ناراضی هستند، به کارشناسان اتهام می‌زدند که شما غرب زده و وارداتی و ضد تولید داخل هستید. اما حالا که رهبری به موضوع ورود کرده اند، دیگر نمی‌توانند این اتهام زنی‌ها را تکرار کنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ماه قبل در مورد واردات خودرو اعلام کرده بود که رفتار خودروساران خلاف سیاست‌های نظام است. کجای سیاست‌های نظام این بوده که در حق مردم برای خرید کالا همچون لوازم خانگی، خودرو و هر چیزی دیگری ظلم شود؛ بنابراین گام اول این است که افراد دروغ گو تنبیه شوند.
باید به سمت بازار باز حرکت کرد
به گفته رضایی،  در حال حاضر باید به سمت بازار باز حرکت کرد و از آن سو بحث حمایت از صنایع را با بهبود شرایط کسب و کار ایجاد کرد. تنها راهی که وجود دارد این است که بهبود کسب و کار به گونه‌ای باشد که هر کسی در خودش این توانایی را می‌بینید که بتواند یک فعالیت اقتصادی را در یک حوزه انجام دهد به راحتی بتواند کارش را شروع کند. اگر بخواهید در ایران شرکت ثبت کنید از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرد تا لحظه‌ای که بتوانید به نقطه صفر برسید. 
به نظر می‌رسد تغییرات مدیریتی در خودروسازی تکمیل شده؛ اما به نظر می‌رسد این انتصاب‌ها بدون تحقق یک شرط، وضعیت این صنعت را متحول نخواهد کرد. صنعت خودروی کشور نیازمند اصلاح ساختار و بازتنظیم رابطه دولت با خودروسازی است و تا موضوعاتی همچون سهامداری دولت و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت تعیین تکلیف نشود، تغییرات مدیریتی اثر تحولی بر تولید نخواهد داشت.
بررسی تغییرات مدیریتی در راس هرم شرکت‌های خودروساز طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد که برخلاف خودروسازان دنیا، میانگین عمر مدیریتی در شرکت‌های خودروساز ایران دو سال و نیم است. این در شرایطی است که در بسیاری از خودروسازی‌های معتبر جهانی میانگین عمر مدیریتی بالای ۱۰ سال است. اما طبق بررسی‌ها  طی یک دهه گذشته در مجموع ایران خودرو و سایپا ۱۰ مدیرعامل را به خود دیده‌اند.
خودروسازان همان مسیر قبلی را پیش گرفته اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه