تصمیمی که سال ها بر زمین ماند

لایروبی خلیج گرگان در قید فوریت

گروه اقتصاد دریا - سال ها متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست  بود و کار لایروبی آن انجام نشده تا اینکه در راستای سفر رییسی به استان گلستان و پیرو دستور رییس جمهور لایروبی کانال‌های ورودی چوپوقلی، خوزینی و آشوراده به منظور احیای خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفت. همین موضوع یکی از دستاوردهای حوزه دریایی و بندری استان گلستان بوده است. حالا با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود. 
دستورات لازم برای انجام هماهنگی لایروبی خلیج گرگان صادر شده است 
به گزارش اقتصاد سرآمد، در همین زاستا اله یار اسعدی مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان اظهارکرد: با توجه به سفر اخیر ریاست جمهور به استان گلستان و همچنین دستورات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ضرورت احیا خلیج گرگان و لایروبی کانال‌های ورودی آب خلیج گرگان با قید فوریت در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت.
وی به مهر گفت: بر همین اساس مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی یک روز پس از اتمام سفر استانی دستورات لازم برای انجام هماهنگی به منظور انجام مقدمات اجرای پروژه لایروبی را صادر کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر تیمی متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، نماینده قرارگاه خاتم الانبیا، استانداری گلستان، محیط زیست استان در حال بازدید از منطقه بوده تا با انجام بروزرسانی و تکمیل اطلاعات تمهیدات لازم برای اجرای پروژه انجام شود.
دو روزپیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مورد شرایط آبراهه‌های خلیج گرگان گفت: رئیس جمهور با حضور در منطقه خلیج گرگان و مشاهده مشکلات آن منطقه، قرار شد بر اساس دستور وی و توافقاتی که صورت گرفت لایروبی کانال‌ها به زودی شروع شود که می‌تواند در توسعه تالاب گلستان تأثیر به سزایی داشته باشد.
وی همچنین درباره طرح توسعه ریلی اینچه برون گفت: امروز از جنوب کشور تا اینچه برون و از این طرف تا ترکمنستان و قفقاز و روسیه اتصال ریلی برقرار است و برقی کردن مسیر برای سرعت بیشتر هم در دست پیگیری است.
وزیر راه و شهرسازی درباره ممانعت از ورود آب به داخل استان نیز گفت: مسئله ورود آب به خلیج گرگان با توجه به ورودی‌هایی که وجود داشت امروز با مشکلاتی مواجه است و قرار شد وزارت نیرو و بخش‌های دیگر پیگیری کنند.
انتقال لایروبی خلیج گرگان از محیط زیست به سازمان بنادر 
 صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفت: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است.
وی افزود: مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.
صفایی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، ادامه داد: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته اند یا خشک شده اند یا به شدت کاهش ورودی داشته اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تا کنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود.
وی اعلام کرد: مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه‌ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسماً به صورت ناظر آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: یکی از دیگر از موضوعاتی که در سفر به گلستان مدنظر قرار گرفت، مربوط به قایق‌های مسافری بود؛ این قایق‌ها، برای اینکه توریست‌ها و مردم را از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ببرند با مشکل آبخور مواجه هستند و موتورشان در برخورد با گِل آسیب می‌دید که تصمیم گرفتیم به منظور رفاه حال مردم و گردشگرانی که قرار است در ایام عید از جزیره بازدید کنند، شرایط اسکله متحرک را فراهم کنیم و طول دسترسی به آب را افزایش دهیم تا قایق‌ها به سهولت تردد داشته باشند.
معاون وزیر راه در مورد بازدیدهای خود در سفر به گلستان یادآور شد: از پروژه ساخت بندر خصوصی خواجه نفس بازدید شد که در طول ۱۰ سال گذشته، مشمول تأخیرات زیادی شده است و در این سفر به بخش خصوصی تذکر داده شد تا هرچه سریع‌تر کار را پیش ببرد.
صفایی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های موجود در راستای ساخت سایر بنادر مدنظر استفاده کنیم، گفت: ظرفیت بسیار خوبی در بنادر شمالی وجود دارد و این اضافه ظرفیت باید با ترافیک کالا همراه باشد و امیدواریم با بازاریابی و ارتباط خوب و نیز فرصت‌هایی که از طریق روسیه ایجاد می‌شود، شاهد بهبود وضعیت باشیم.
وی ادامه داد: با بخش خصوصی جلساتی مدنظر قرار گرفته و تهدیدها و فرصت‌های بسیاری پیش روی ما مشخص است؛ تصمیم بر این است که حمل و نقل دریایی و رونق تجاری در دریای خزر با همکاری بخش خصوصی دنبال شود و سازمان بنادر و دریانوردی حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد داد تا سطح ترافیک و تردد کالا و تجارت با کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کند.
لایروبی خلیج گرگان در قید فوریت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه