اصناف چگونه هزینه برق خود را کاهش دهند؟

نگاهی به مصرف برق در بخش تجاری نشان می‌دهد که عمدتاً این مصارف در 3 بخش متمرکز بوده و با به‌کارگیری اصول مدیریت مصرف می‌توان ضمن حفظ پایداری شبکه به کاهش هزینه کمک کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، آمارها نشان می‌دهد که بیش از 2 میلیون و 300 هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند که نیمی از آن‌ها توزیعی، 16.6 درصد در بخش خدمات فنی، 15.4 خدمات و 18.8 درصد تولیدی هستند و تهران با 398 هزار و 585 واحد، میزبان بیشترین واحدهای تجاری و صنفی در کشور است.دراین گزارش ایلنا آمده است: بنا بر آمارها بیش از 7 درصد از برق کشور در بخش تجاری به مصرف می‌رسد و در این میان اصناف روشنایی مانند لوستر، اصناف ویترینی که به تعداد زیاد از انواع لامپ و روشنایی استفاده می‌کنند مانند فروشگاه‌های بزرگ، جواهرفروشی‌ها، مراکز عرضه میوه و تره‌بار، بوتیک‌ها و همچنین اصناف یخچالی مانند رستوران‌ها و فروشندگان مواد غذایی بیشترین مصرف برق را دارند. در عین حال استفاده از سیستم‌های سرمایشی فصل مشترک تمامی واحدهای صنفی است که عمدتاً نیز سیستم‌های پرمصرفی چون اسپلیت و داکت اسپلیت را شامی می‌شود.
صنعت برق کشور در حالی به استقبال تابستان می‌رود که با ناترازی قابل توجهی میان عرضه و تقاضا رو به روست و وزارت نیرو با به اجرا درآوردن 100 برنامه در تلاش است تنگناهای موجود را به حداقل رسانده و پایداری شبکه برق را در راستای تداوم فعالیت‌ها و آسایش مشترکان حفظ کند. 100 برنامه‌ای که رویکرد مدیریت صحیح مصرف از شاه بیت‌های آن است و بخش تجاری کشور نیز باید در راستای حفظ پایداری شبکه سهم خود را در این راستا ادا کند.
اما راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش تجاری چیست و چگونه این بخش می‌تواند نقش خود را در جهت مدیریت مصرف ایفا کرده و از منافع آن برای خود نیز که کاهش هزینه‌های ثابت کسب‌وکار خواهد بود، منتفع شود.
توجه به استاندارد روشنایی واحد تجاری
مصطفی نوری کارشناس مدیریت مصرف انرژی می‌گوید: در این باره باید توجه کرد استاندارد مصرف برق یک واحد صنفی چند لوکس (واحد شدت روشنایی) است، مثلاً در برخی واحدهای صنفی شاهد تعداد بالای واحدهای روشنایی هستیم و بسیاری نیز از لامپ‌های متال هالید و یا لامپ‌های مدادی پرمصرف استفاده می‌کنند.وی با اشاره به این که پیشنهاد ما استفاده از لامپ‌های LED فوق کم‌مصرف است، تأکید می‌کند: در این رابطه نیز تعداد لامپ‌های کم‌مصرف مهم است، چرا که اگر لامپ‌های پرمصرف با تعداد زیاد لامپ‌های کم‌مصرف جایگزین شود، نتیجه همچنان همان خواهد بود.صنف لوستر و روشنایی از پرمصرف ترین اصناف کشور در حوزه برق هستند که این کارشناس انرژی در این باره عنوان می‌کند: فروشندگان لوستر در روز لامپ‌های کالاهایشان را روشن نکنند و در شب از لامپ‌های کم‌مصرف و با تعداد مناسب استفاده کنند.
 کاهش 30 درصدی مصرف کولرهای گازی در دمای آسایش
این کارشناس انرژی درباره سیستم‌های برودتی مورد استفاده توسط واحدهای تجاری نیز خاطرنشان می‌کند: واحدهای تجاری برای تهویه مطبوع عمدتاً از کولرگازی و در فروشگاه‌های بزرگ از داکت اسپلیت استفاده می‌کنند و این در حالی است که درب واحد تجاری باز و پرت حرارتی در حال رخ دادن است، بنا بر این لازم است فعالان بخش تجاری در این باره دقت داشته باشند.
وی اضافه می‌کند: توصیه ما این است که این واحدها سیستم‌های سرمایشی دارای اینورتر (تنظم خودکار دمای محیط) و دارای گرید بهینه مصرف انرژی (برچسب انرژِی) استفاده کنند، چرا که سیستم‌های دارای تنظیم خودکار دما مصرف برق را 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهند.وی همچنین بر رعایت دمای 25 درجه کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها تأکید کرده و یادآور می‌شود: وقتی دمای کولرگازی روی درجات کمتر تنظیم شود، سیستم خنک‌کننده برای رساندن دمای محیط به آن سطح باید بیشتر کارکرده و در نتیجه برق بیشتری مصرف خواهد کرد. در حالی که در دمای 25 درجه سیستم خنک‌کننده با رساندن دمای محیط به این سطح، به طور خودکار خاموش شده و علاوه بر مصرف کمتر، طول عمر سیستم خنک‌کننده نیز افزایش می‌یابد.
تعبیه حفاظ شیشه‌ای برای یخچال‌ها و عدم تغییر درجه برودت کارخانه
وی همچنین برای مصرف بهینه اصناف یخچالی معتقد است: استفاده از درب شیشه‌ای برای یخچال‌ها، میزان مصرف این سیستم‌ها را می‌تواند 15 تا 20 درصد کاهش دهد، وقتی از یخچال‌های رو باز استفاده می‌شود، کمپرسور یخچال باید برای تأمین سرمایش مورد نیاز دائم کار کند و همین مسئله سبب تولید گرما حتی در محیط می‌شود.
نوری می‌گوید: علاوه بر این تلاش شود درجه دمای یخچال که عمدتاً تنظم کارخانه است را دستکاری نکنند، چون در این صورت باز هم کمپرسور برای کاهش دمای بیشتر ناگزیر به فعالیت بیشتر و مصرف برق بیشتر است.
وی در پاسخ به این که سایر کشورها برای صرفه‌جویی برق در بخش تجاری چه اقداماتی انجام می‌دهند، عنوان می‌کند: تأکید آن‌ها عمدتاً بر بهره وری انرژی، توجه به میزان مصرف لوازم برقی و گرید انرژی است.
به گفته این کارشناس انرژِی، اصناف و واحدهای تجاری با رعایت اصول مصرف بهینه برق ضمن کمک به پایداری شبکه می‌توانند با کاهش هزینه‌های ثابت به بهبود اقتصاد کسب‌وکارشان نیز کمک کنند.
اصناف چگونه هزینه برق خود را کاهش دهند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه