ایده حذف صید ترال با طرح نخبگانی جوان بوشهری

جوان نخبه بوشهری موفق شده است دستگاه «طعمه‌زن اتوماتیک ماهیگیری آسان صید» به راهی مناسبت برای جایگزینی صید ترال و جلوگیری اختلال در چرخه غذایی دریا دست یابد.به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر، جوانان نخبه‌ای هستند که با استفاده از تخصص خود توانسته‌اند مسیر اقتصادی و اشتغال‌آفرینی نوین را برا مردم خود رقم بزنند. 
در این گزارش فارس آمده است:  گروه فرا فناوران مرز دانش خلیج فارس(سینوتک خلیج فارس) با بیش از هشت سال تجربه فعالیت در حوزه مالکیت‌های معنوی با مجوز واحد فناوری در مرکز رشد مشترک پارک علم و فناوری خلیج فارس و دانشگاه خلیج فارس به عنوان کارگزار مالکیت‌ها و دارایی فکری و همکار طرح گنجینه صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق اقتصاد، علم و اشتغال دانش‌بنیان فعالیت می‌نماید. «سینوتک خلیج‌فارس» شتاب دهنده حوزه مالکیت فکری، کار مشاوره تخصصی، امکان‌سنجی، نیازسنجی مصادیق دارایی فکری شامل ثبت شرکت، اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی، نشان جغرافیایی، امکان‌سنجی ایده‌های فناورانه، انجام قراردادهای تجاری، عدم افشا و برون‌سپاری فناوری، ارزش‌گذاری و تبادل فناوری را انجام می‌دهد. 
۱۸ اختراع به دست جوانان بوشهری به ثبت رسید
سینوتک دارای ثبت ۱۸ اختراع، ۳۲ علامت تجاری، چهار طرح صنعتی و یک اثر ادبی و هنری است که در جهت تبیین ارزش‌های نخبگانی منطقه جنوب کشور به‌خصوص استان بوشهر فعالیت دارد. یکی از اختراعات به ثبت رسیده این شرکت دستگاه «طعمه‌زن اتوماتیک ماهیگیری آسان صید» است که برای اولین بار در ایران تولید شده است و در جهان تنها دو شرکت در آتلانتیک کانادا و جزیره فارو در نروژ هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند. عبدالرحمان دهقان در این باره اظهار داشت: ایده این طرح زمانی شکل گرفت که به دنبال راهی مناسبت برای جایگزینی صید ترال بودیم، زیرا صید ترال، ماهی‌های نابالغ (ماهی‌های کوچک) و کم کیفیت را نیز صید می‌کند که اغلب اوقات مصرفی ندارند و دور ریخته می‌شوند؛ این ماهی‌ها اگرچه برای ما مصرفی ندارند، ولی در چرخه غذایی دیگر آبزیان هستند و اختلال در چرخه غذایی دریا، اکوسیستم آن را نابود می‌کند و موجب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود. رئیس هیئت مدیره شرکت سینوتک خلیج فارس افزود: کشتی‌های ترال با تخریب کف دریا، زیستگاه‌ها و بستر زندگی ماهی‌ها را از بین می‌برند و برای دیگر صیادان منطقه به جز ضرر ارمغان دیگری به همراه نمی‌آورند. 
وی ادامه داد: دستگاه طعمه زن در راستای حفاظت و جلوگیری از تخریب اکوسیستم دریا طراحی و ساخته شد و جایگزین مناسب برای روش صید آسیب‌زای محیط زیست دریا (صید ترال و تور) روش صید قلاب بهترین جایگزین می‌باشد؛ صید با قلاب از سیاست‌ها و روش‌های مورد حمایت و استقبال سازمان شیلات ایران است که در این روش صید ماهی به صورت انتخابی انجام شده و پس از انجام خون گیری و سردسازی در شناور با بالاترین کیفیت به ساحل انتقال می‌یابد. 
حوادث صیادی با طرح جوان بوشهری
 به صفر می‌رسد
دهقان با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم این اختراع طعمه‌زنی اتوماتیک قلاب‌های ماهگیری با توجه به نوآوری موجود در سیستم مکانیکی هدایت قلاب‌ها و کشش طناب اصلی بوسیله پمپاژ آب دریا و حرکت روبه جلو قایق است، بیان داشت: از دیگر ویژگی‌های این طرح افزایش سرعت طعمه‌زنی به قلاب‌ها در دقیقه با دقت بالا بوسیله طراحی خشاب‌گیرنده قلاب، ریل‌های هدایت کننده قلاب تحت نیرو و فشار حاصل شده از حرکت قایق در این دستگاه، افزایش راندمان طعمه زنی، عدم استفاده از دست و جلوگیری از آسیب دیدگی صیادان با طراحی مکانسیم هدایت قلاب خشاب‌های گیرنده قلاب به مخزن حاوی مقادیر زیادی طعمه دستگاه، ریل‌های هدایت کننده قلاب و سیستم فشار پمپاژ دریا در جلوگیری از طعمه‌های برگشتی است. وی با تاکید براینکه فرایند طعمه زدن بدون دخالت دست است و خطرات ناشی از آسیب‌های فیزیکی به صیادان نیز به صفر می‌رسد، گفت: این دستگاه ماندگاری و دوام بالایی در مقابل خوردگی ناشی از آب دریا دارد و کاهش هزینه‌های ماهیگیری و جلوگیری از هدر رفت طعمه‌های گران قیمت را دربردارد. دهقان با اشاره به اینکه این دستگاه قابل نصب روی انواع کشتی، لنج و قایق‌های صیادی است، اظهار داشت: ساخت نمونه MVP و تست محصول با حضور کارشناسان متخصص انجام شده‌است که منجربه راه‌اندازی و تجهیز کارگاه تولید صنعتی محصول در بوشهر با هشت نفر نیروی کار شده است و ساخت مدل صنعتی و تجاری محصول با اخذ تاییدیه از بنیاد ملی نخبگان را به‌دنبال داشته است. 
تمام مناطق صیادی متحول می‌شوند
رئیس هیئت مدیره شرکت سینوتک خلیج فارس با بیان اینکه این طرح قابل استفاده و تجاری‌سازی در تمامی مناطقی که فعالیت صیادی صورت می‌پذیرد را دارا است، ابراز داشت: سخت‌ترین مشکلی که هم‌اکنون سد راه ما است مربوط به به بخش توسعه فرهنگ‌سازی این محصول در بین صیادان می‌باشد که در این بین دستگاه‌های دولتی از قبیل شیلات نیز به عنوان متولی این امر همکاری‌های لازم در جهت فرهنگ‌سازی و تبدیل نگاه سنتی صیادان به استفاده از دستگاه را به خوبی انجام نداده است.  وقتی جوانان متخصص، بومی و نخبه به‌طور خودجوش وارد عرصه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی می‌شوند، انتظار بر این است که دستگاه‌های مربوطه، زمین پیشرفت این جوانان را مهیا سازند تا شاهد آبادانی منطقه به دست این نخبه‌ها
 باشیم.
ایده حذف صید ترال با طرح نخبگانی جوان بوشهری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه