بررسی« اقتصاد سرآمد» از ساخت و سازهایی که ایده‌آل نیست

کیفیت ساخت و ساز زیر سایه افزایش قیمت مصالح

گروه راه و ساختمان - مسکن چه بخواهیم و چه نخواهیم یک کالای سرمایه‌ای در کشور محسوب می‌شود اما این سوال همواره مطرح است که چرا پایین بودن کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ها تا این حد مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. پرسشی که همواره در اقتصاد مسکن و حتی در اذهان عمومی مطرح است این است که چرا در ایران، مسکن یک کالای سرمایه ای است؟و حالا که این طور است چرا کیفیت ساخت و ساز آنچنان که باید باشد نیست.برخی کارشناسان اقتصاد مسکن بر این باور هستند که تولیدکننده نقدینگی، دولت است و این دولت است که قوانین را در اختیار دارد. پس هر زمان دولت می خواهد نقدینگی را افزایش می دهد و با توجه به اینکه میزان نقدینگی دولت تغییر می‌کند، ارزش پولی که در اختیار مردم است نیز تغییر می‌کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بنابراین مردم برای اینکه ارزش پولی را که در اختیار دارند حفظ کنند به سمت خرید مسکن می‌روند. این نشان می‌دهد که دولت تولیدکننده براساس قاعده تولیدکنندگی خود، نقدینگی را افزایش می‌دهد و این سیاست غلطی است که فجایع اقتصادی را ایجاد می‌کند. یکی از مواردی که بخش مسکن سالهاست تلاش دارد آن را به نقطه مطلوب برساند بالا بردن کیفیت ساخت و ساز است. اما سوالی که مطرح می شود این است که با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد ساخت و ساز مسکن توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، نقش سازندگان و انبوه سازان مسکن در انجمن ها و کانون های سراسری انبوه سازان چیست و تا چه حد در بالا بردن کیفیت ساخت و سازها می توانند نقش داشته باشند؟
روند نزولی کیفیت ساخت و ساز باعث شد تا اخیرا شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی نسبت به آن هشدار دهد. از سوی دیگر تفکیک تقاضای مسکن به تقاضای مصرفی و تقاضای دارایی، مهم‌ترین کمک علمی اقتصادانان به سامان‌دهی و کنترل اقتصاد مسکن به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود. این که بخش مسکن محرک اقتصاد محسوب می‌شود سخن جدیدی نیست اما این بخش سال‌هاست که لنگ می‌زند‌ و سیاست‌های ریز و د‌رشتی که د‌ر سال‌های گذشته برای رفع مشکل خانوارها خصوصا د‌ر شهرهای بزرگ د‌ر پیش‌گرفته شد‌ه، امید‌وارکنند‌ه‌ نبوده است.
شهرداری بی‌توجه به کیفیت ساخت وساز
سهراب مسعودی، کارشناس مسکن در اینباره به روزنامه اقتصاد، گفت: شهرداری باید محکم پشت سر مهندس ناظر بایستد اما این کار را نمی‌کند. آخر کار هم شهرداری می‌گوید کاری ندارم برو و مهندس ناظر را راضی کنید تا به شما پایان کار داده شود. اما چرا اینگونه است.
وی افزود: اگر مهندسان ناظر به شهرداری گزارش بدهد که سازنده ۲ متر اضافه ساخته است، جلو کار را می‌گیرند. اما دلیل اینکه به کیفیت ساخت وساز توجهی نمی‌شود و به تدریج با افت و آسیب پذیری کیفی ساختمان‌ها مواجه هستیم که در این صورت با جان مردم بازی کرده‌ایم.
کیفیت ساخت و ساز در کشور روند صعودی داشته،اما هنوز ایده‌آل نیست
وی با بیان این‌که کیفیت ساخت و ساز در کشور روند صعودی داشته اما هنوز ایده‌آل نیست، گفت: یکی از معضلات کنونی کشور ورود اشخاص فاقد صلاحیت در چرخه تولید مسکن و ساختمان است که بیشترین خسارات مادی و معنوی را به جامعه تحمیل می‌کند. اکثر ساخت‌وسازهای بی کیفیت ، کلاهبرداری ها، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان، سودجوئی‌ها، پرداخت رشوه برای پنهان داشتن ایرادات و غیره از سوی این گروه فاقد هویت و صلاحیت صورت می‌گیرد. پس بنابراین ضروری است برای جلوگیری از افت کیفیت ساخت و ساز از ورود افراد فاقد صلاحیت و تنها به صرف داشتن سرمایه به بخش مسکن و ساخت و ساز جلوگیری شود.
طولانی بودن فرآیند ساخت و ساز بدون توجه به کیفیت
او با اشاره به این‌که شهرداری باید فرآیندهای صدور پروانه ساختمانی را تسهیل کند، اظهار کرد: شهرداری ایرادات را یکی، یکی می‌گیرد. باید ایرادات را با هم به مالک بگوید تا یکجا همه آنها را برطرف کند و فرآیند ساخت و ساز مسکن را طولانی می‌کنند. این مسئله باعث کاهش کیفیت ساخت و سازها می‌شود.
کاهش کیفیت ساخت و ساز
مسعودی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را دلیلی بر کاهش کیفیت ساخت و ساز عنوان کرده و می‌گوید: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شده تا میزان استفاده از مصالح غیراستاندارد در صنعت ساختمان‌سازی افزایش یابد و ساخت‌وساز مسکن برای قشر متوسط تهدید شود. اما اکثر دولتی ها و حتی کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که تولید انبوه هر کالایی به خصوص مسکن همراه با کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز خواهد بود.
مسئولیت ساخت و ساز کشور برعهده وزارت راه و شهرسازی است
وی با تاکید بر این‌که کیفیت ساخت و ساز در ایران وضعیت اسف‌بار ندارد، اما هنوز به نمره قبولی نرسیده است، گفت: مسئولیت ساخت و ساز کشور برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
اگر منشا اصلی کاهش کیفیت ساخت و ساز را ورود افراد فاقد صلاحیت،نبود شناسنامه فنی ملکی،نبود نظارت بر روند ساخت و سازها و استفاده از مصالح ساختمانی درجه پایین از سوی برخی سازنده‌ها بدانیم به خوبی می توان متوجه شد که تمام حفره هایی که منجر به کاهش کیفیت ساخت و ساز می شود شناسایی شده است و همت و جدیت دولت و مجلس به خوبی می تواند به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمانها منجر شود.
پس با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهای زلزله خیز است و همچنین در معرض دیگر بلایای طبیعی مثل سیل قرار دارد، مقاومت ساختمانها در برابر عوامل مخرب را باید افزایش داد.
 کیفیت ساخت و ساز زیر سایه  افزایش قیمت مصالح
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه