نظارت میدانی اعضای کمیسیون عمران از ظرفیت های دریایی گلستان،« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

گام های اول احداث اسکله تفریحی بندر گز و ترکمن

گروه اقتصاد دریا -امید عباسی - استان گلستان با داشتن ۱۳۱ کیلومتر طول نوار ساحلی، دو بندر به نام‌های ترکمن و گز دارد که در حال حاضر به‌صورت مسافری و گردشگری از آن‌ها استفاده می‌شود. البته در گذشته‌ی دور این دو بندر کاربرد تجاری داشته‌اند که به‌خاطر مشکلات به‌وجودآمده، ازجمله پایین‌روی سطح آب دریای خزر و مسائل دیگر، بیش از ۸۰ سال است که قابل بهره‌برداری نیستند.با توجه به مصوبه‌ی هیئت دولت در سال ۱۳۸۴ در استان گلستان و در راستای اجرای مصوبات مزبور، اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و بدین‌گونه از استان مازندران منفک و مستقل شد. همچنین با مصوبه‌ی هیئت عامل وقتِ سازمان بنادر و دریانوردی، این اداره در بندر گز تشکیل و راه‌اندازی شد تا تحت نظارت، هدایت و کنترل ستاد مرکزی سازمان به فعالیت خود ادامه دهد. 
به گزارش اقتصاد سرآمد، در حال حاضر چون هنوز بندری تجاری در استان گلستان راه‌اندازی ‌نشده، بنابراین اهم فعالیت‌های این اداره (از لحاظ اجرایی) بیشتر شامل وظایف حاکمیتی و نظارتی می‌شود و سایر موارد ازجمله امورات مربوط به ثبت شناوران و صدور گواهینامه‌های ثبت، انجام امورات ایمنی دریانوردی در آب‌های گلستان، بحث ارتباطات ساحلی بی‌سیم، پخش گزارش هواشناسی از ایستگاه رادیویی بندر ترکمن (به‌طور روزانه از طریق بی‌سیم)، بازدید از ایستگاه‌های رادیویی غیر وابسته به سازمان، نصب علائم دریایی، حفاظت و نگهبانی از اماکن بندری توسط گارد بنادر، خارج‌سازی مغروقه‌ها، به‌روزرسانی نقشه‌های دریایی، بازدید سازه‌های ساحلی و دریایی، دبیرخانه کارگروه استانی سامان‌دهی شناورها، دبیرخانه کارگروه استانی مهندسی سواحل، بنادر و اسکله‌ها، عضو اصلی کارگروه امنیت دریانوردی استان، هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی که در زمینه‌ی دریا و دریانوردی فعالیت دارند، نظارت و کنترل مباحث ایمنی شناورها و قایق‌های تفریحی، گردآوری و انعکاس آمار فعالیت‌های مسافری و... را در بر می‌گیرد.
بندر تجاری خواجه‌نفس که در شمال بندر ترکمن فعلی قرار گرفته، توسط بخش خصوصی در دست احداث است. همچنین مجوز ساخت این بندر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده و این سازمان بر اجرای عملیات مربوطه نیز نظارت دارد.
 در بخش گردشگری و مسافری نیز استان گلستان دارای دو تعاونی قایق‌رانی مسافری ـ تفریحی در بندر گز و بندر ترکمن است که این دو تعاونی به‌طور میانگین سالیانه به بیش از ۱۵۰هزار نفر مسافر و گردشگر سرویس می‌دهند و آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند. مسیرها، تعداد شناورها و مشخصات مربوطه به شرح ذیل است:
پروژه‌های جاری اداره بنادر و دریانوردی استان گلستان
به‌لحاظ ایمن‌سازی مسیر تردد شناورهای تفریحی و صیادی، بحث علامت‌گذاری مغروقه‌ها و خارج‌سازی آن‌ها را در دست اجرا داریم که قرارداد مربوطه منعقد شده و عملیات خارج‌سازی مغروقه‌ها نیز در دست اقدام است. با خارج‌سازی این مغروقه‌ها به‌نوعی به ایمن‌سازی مسیر تردد شناورها از اسکله بندر ترکمن به آشوراده کمک می‌شود.
 در این پروژه که در سه بخش انجام می‌گیرد، ابتدا در بندر ترکمن دکل ۳۰ متری بی‌سیم دریایی بندر ترکمن با دکل ۴۸ متری جایگزین شد و این دکل جدید در محل نصب شد، بخش دوم که شامل احداث ساختمان جدید ایستگاه می‌شود، هم‌اکنون توسط پیمانکار در دست اجراست و بخش سوم نیز پس از اتمام ساخت ساختمان ایستگاه، طی‌شدن مراحل خرید و نصب تجهیزات رادیویی و بی‌سیم، با استانداردهای جدید انجام خواهد گرفت.
 این پروژه شامل دو فاز است که فاز اول شامل تامین و نصب اسکله پانتونی شناور برای اسکله تفریحی بندر ترکمن بوده و انجام شده است. بخش دوم آن نیز شامل احداث اسکله چوبی جدید با رعایت استانداردهای لازم برای اسکله‌ی تفریحی بندر گز است که امیدواریم مراحل اجرایی آن با پشتیبانی سازمان مرکزی، در سال جاری آغاز شود.
 پروژه‌ی دیگر، احداث ساختمان اداری در سایت اداری استان گلستان برای این اداره است که پیش از این، مراحل ابتیاع زمین انجام شده و مجوزهای لازم نیز برای این ساختمان کسب شده است. هم‌اکنون نیز عملیات احداث این ساختمان در دست اجراست.
در همین رابطه، سفرنظارتی سفر نظارتی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به استان گلستان صورت گرفته است، علاوه بر رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، غلامعلی کوهساری، رحمت اله فیروزی پوربادی مجتبی یوسفی علیپور خنکداری غلامرضا شریعتی اندراتی، احمد دنیا مالی، اعضای کمیسیون عمران و اسماعیل حسین زهی نایب رئیس اول این کمیسیون و نیز رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان نیز حضور داشتند که ضمن بازدید از پروژه جاده قدیم بندر گز به کردکوی، مسیر جاده قُل‌قلی، بندر ترمن و بندر گز و عملیات لایروبی خلیج گرگان صورت گرفته است.
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در تشریح سفر نظارتی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به استان گلستان، به خانه ملت گفت: اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در اولین برنامه نظارت میدانی خود از پروژه جاده قدیم بندر گز به کردکوی بازدید کرده و در جریان روند اجرایی آن قرار گرفتند، در این بازدید مقرر شد با توجه به تخصیص اعتباری که بعد از سفر رئیس جمهور به این منطقه صورت گرفته و به علاوه ردیف بودجه ای که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 1401 پیش بینی کرده هر چه سریع‌تر نسبت به برگزاری مناقصات مربوطه اقدام کنند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: همچنین اعضای کمیسیون عمران در ادامه سفر نظارتی خود از مسیر جاده دسترسی به منطقه هزارجریب مازندران بازدید کردند  و مقرر شد برای فاز ابتدایی آن که 5 کیلومتر بوده پیمانکار تعیین شده تا به استان مازندران متصل شود.
وی اضافه کرد: در ادامه این سفر نظارتی  به همراه اعضای کمیسیون به سمت ساحل  بندر گز حرکت کردیم ، در بازدید از این بندر مقرر شد اسکله تفریحی احداث شود. همچنین از ساحل بندر ترکمن نیز بازدید به عمل آمد و مقرر شد در این منطقه هم اسکله تفریحی ساخته شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: لایروبی کانال‌هایی که خلیج گرگان را به دریای خزر متصل می‌کند در حال انجام است،  یکی از این کانال ها به نام آشوراده به عرض 200 الی 300 متر و عمق 1.60 متر بوده که فرآیند لایروبی آن آغاز شده و دو داکت برای استخراج گل و لای آن در نظر گرفته شده است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موارد بازدید های اعضای کمیسیون در جریان سفر نظارتی به استان گلستان تاکنون بود که مقرر شد دستگاه های اجرایی نیز موارد مطروحه را مصوب کنند تا گره ها و مشکلاتی که لایروبی خلیج گرگان دارد نیز طی نشستی با قرارگاه خاتم الانبیاء  و دستگاه‌ها اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و موانع ان برطرف شود. تا کنون سازمان بنادر اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام داده است اما از دستگاه‌های دیگر نظیر وزارت نیرو که در قالب ستاد ملی احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان این کار را انجام می‌دهند انتظار داریم پمپاژ آب از دریای خزر به سمت خلیج گرگان را هرچه سریع تر انجام دهند.
گام های  اول احداث اسکله تفریحی بندر گز و ترکمن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه