چرا مبایعه نامه هنوز بین سازندگان جذابیت دارد، اقتصادسرامد گزارش می دهد

متروپل هشدار به خریداران مسکن بدون پایان کار

گروه راه و ساختمان - فاجعه متروپل نشان داد نه تبلیغات خاص، نه برند شرکت‌های سازنده و نه جاذبه‌های خرید با قیمت مناسب ساختمان‌های فاقد پایان کار، هیچ‌کدام دلیل موجهی برای عدم‌چک‌ها وبررسی‌های اطمینان‌بخش از بابت تضمین کیفیت ساخت و عدم‌کم فروشی در ساخت‌وساز‌ها نیست.  بررسی‌ها بر اساس اخبار منتشر شده پس از ریزش این ساختمان نشان می‌دهد، به دنبال وقوع این حادثه، بخشی از ساختمان موسوم به برج دوقلوی «متروپل» فروریخت که این رویداد تلخ منجر به کشته و مصدوم شدن عده‌ای از شهروندان آبادانی شد. ریزش ساختمان متروپل از همان دقایق اولیه سوال‌های بسیاری را ایجاد کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، شاید مهم‌ترین سوال باشد که چه عاملی باعث شده است این ساختمان خاص به بهره برداری برسد در حالی که از چند ماه قبل مهندس ناظر پروژه نسبت به ناایمن بودن و پیش بینی ریزش آن در نتیجه عدم‌رعایت ضوابط ساخت‌وساز، هشدار داده بود و حتی درخواست توقف پروژه را به مدیریت شهری ارائه کرده بود؟ در حادثه متروپل مشخص شد که براساس قانون حتی در مورد ساختمان‌های فاقد پروانه، شهرداری اختیار دارد که از ادامه ساخت وساز جلوگیری کند یا نکند! و این خود نشان دهنده ضعف شدید مفاد این ماده قانونی است که حتی جلوگیری از ساخت بنای بدون پروانه را به اختیار شهرداری گذاشته است. اما دلیل اینکه چرا از پیشرفت ساختمان جلوگیری نشد را باید از صادر کنندگان مجوز جویا شد.
مادامی که قانون به طور موثر اصلاح نشود، طبعا جلوگیری از ساخت وساز‌های مشکل دار فاقد ضمانت اجرای قانونی است. بخش دیگری از مشکل، رواج معامله ساختمان‌های فاقد پایان کار است. در حالی که مطابق با قانون دفاتر اسناد رسمی مجاز به ثبت نقل‌و‌انتقالات ساختمان‌های فاقد پایان کار نیستند، اما از آنجا که عمده معاملات ملکی در محیط غیررسمی و از سوی واسطه‌های ملکی در قالب تنظیم مبایعه نامه در حکم سند غیررسمی انجام شده و تنظیم سند رسمی به بعد از دریافت پایان کار و سند موکول می‌شود، هم اکنون تقریبا ۱۰۰‌درصد معاملات ساختمان‌های نوساز در بازار واحد‌های مسکونی تازه ساز فاقد پایان کار انجام می‌شود. این خود اثرات سوئی بر آینده ساخت و ساز در کشور به جای می‌گذارد.
متروپل هشدار به خریداران مسکن بدون پایان کار
اکبر شریعتی کارشناس صنعت ساخت و سازو اقتصاد در اینباره به روزنامه اقتصادسرآدمد، گفت: با توجه به نبود توجه به نکاتی قانونی در ساخت و بهره‌برداری متروپل باید خریداران قبل از اقدام به خرید ریسک‌های احتمالی را به صفر رسانده سپس اقدام به خرید کنند. مهم‌ترین ریسک‌های نهفته در این پروژه‌ها شامل یافتن پاسخ درست برای این سوالات است که آیا در ساخت ساختمان و واحد‌های در حال ساخت، مقررات ملی  و قانونی ساختمانی به صورت تمام و کمال رعایت شده است یا خیر؟
طرفداران امثال متر.پل چه کسانی هستند
وی ادامه داد: متروپل درس عبرتی شد برای خریداران ملکی آن دسته از خریداران و متقاضیانی که قصد خرید واحد یا ساختمان‌های فاقد پایان کار را دارند. وجود اختلاف قیمت بین ساختمان‌های نوساز برخوردار از پایان کار و فاقد پایان کار و همچنین تعویق مرحله آخر پرداخت بهای ملک خریداری‌شده در ساختمان‌های بدون پایان کار نسبت به واحد‌هایی که پایان کار آن‌ها اخذ شده است، بخش زیادی از خریداران را نسبت به خرید ساختمان‌های بدون پایان کار وسوسه می‌کند.
چرا مبایعه نامه هنوز بین سازندگان
 جذابیت دارد
او با بیان این مهم که، این موضوع منجر به رواج معاملات مبایعه نامه‌ای ساختمان‌های نوساز بدون پایان کار در بازار مسکن شده است، افزود: معمولا قیمت واحد‌های مسکونی نوساز برخوردار از پایان کار نسبت به ساختمان‌های فاقد پایان کار در برخی موارد بیشتر است و از سوی دیگر به دلیل آماده نبودن پایان کار زمان پرداخت مرحله آخر بهای خرید واحد که منوط به فرارسیدن زمان تنظیم سند وآماده شدن پایان کار است، طولانی‌تر است، خرید این واحد‌ها نسبت به واحد‌های با پایان کار آماده، برای اقشار کم درآمد دارای جذابین بیشتری است.
شریعتی معتقد است: فاجعه متروپل نشان داد نه تبلیغات خاص، نه برند شرکت‌های سازنده و نه جاذبه‌های خرید با قیمت مناسب ساختمان‌های فاقد پایان کار، هیچ‌کدام دلیل موجهی برای عدم‌چک‌ها وبررسی‌های اطمینان‌بخش از بابت تضمین کیفیت ساخت و عدم‌کم فروشی در ساخت‌وساز‌ها نیست.
گواهی پایان کار ساختمان از مهم ترین مجوزهایی است که برای ساخت و سازهای املاک و فروش آن ها لازم و ضروری است با این مجوز است که مشخص می گردد عملیات ساختمانی به اتمام رسیده است. سازنده یک ساختمان برای اقدام به ساخت و ساز باید فرآیندی را طی نماید این فرایند شامل انجام اقداماتی است که، از جمله آن اقدامات، می توان اخذ مدارک و مجوزاتی را نام برد. بنابراین ساخت هر ساختمان نیازمند اخذ مجوز هایی از مراجع صالح است.
اگر یک ساختمان، گواهی پایان کار نداشته باشد، مالک، اجازه فروش ملک را ندارد! در هر صورت، زمانی که خریدار برای خرید ملک مراجعه می‌کند، گواهی پایان کار را از شما دریافت خواهد کرد. اگر این گواهی را نداشته باشید به منزله غیرقانونی بودن معامله است. نداشتن گواهی پایان کار ساختمان، خلافی محسوب می‌شود و ممکن است جریمه‌هایی را از سوی شهرداری در بر داشته باشد.
با اخذ این گواهی است که مشخص می‌شود سازنده در ساخت ملک مطابق با پروانه و مجوز اولیه ساختمان عمل نموده و مرتکب تخلفی نشده است و ساختمان مربوطه را بر اساس معیارهای فنی و شهرداری احداث نموده است و این ساختمان مورد تایید شهرداری و سایر مراجع ذیربط می‌باشد. اما چطور شده که مالکان متروپل با اعتماد به نفس پیش از اتمام ساختمان اقدام به فروش کردند قطعا از پشتوانه‌ای نامتعارف برخوردار بوده است.
 متروپل هشدار به خریداران مسکن بدون پایان کار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه