بارقه های امید در نمایشگاه دریایی کیش

ادامه از صفحه اول
از این روست که نمایشگاه هم برای تولید کننده اهمیت دارد، هم برای مشتری و هم متخصصان؛ پس سرمایه گذاری روی برگزاری نمایشگاه ها ارزش آفرین است. نمایشگاه های بین المللی بعد سیاسی و دیپلماتیک هم دارند. نشان دادن قدرت تولید کشورها، مراوده های کلان اقتصادی، قراردادهای بین المللی و برای ایران امروز، موضوع مهم دورزدن و خنثی کردن تحریم ها از نکات برجسته ای است که یک نمایشگاه بین المللی می تواند برای کشورها و از جمله ایران تامین کند. نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران که به زودی در کیش برگزار می شود را باید با این نگاه دید و با این روند به تحلیل نشست و برای آن اهمیت مضاعف قایل شد. اهمیت مضاعف از سه جنبه قابل طرح است:اول از حیث تحریم هایی که صنایع دریایی ما را هم مورد هجمه و تاثیر قرار داده است؛ با توجه به این که ما در صنایع دریایی خودکفا نیستیم و صنعت کشتی سازی محدود، اقتصاد دریایی ضعیف و زیرساخت های نامناسبی داریم و از این منظر، اقتدار لازم را نداشته و به کشورهای دیگر وابسته ایم. از این رو، نمایشگاه می تواند قرارگاهی باشد برای دورزدن  تحریم ها و دسترسی به دانش و تکنولوژی روز و تامین بخش از نیازهای کشور.دوم، در کنار هم قرار دادن توان داخلی در یک نمایشگاه، می تواند باعث تبادل تجارب کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی شود و بهتر از گذشته بتوانند همدیگر را حمایت و پشتیبانی کنند.سوم، از نظر نشاط ملی و امید اجتماعی، نمایشگاه های تخصصی بسیار حائز اهمیت هستند. اصل وجود نمایشگاه، خبر مثبتی است که موجب امید می شود و نشاط در جامعه ایجاد می کند. نکاتی به اشاره در باره بند اول و دوم گفتیم؛ خوب است اشاره ای داشته باشیم به بخش سوم، یعنی آن  جا که یک نمایشگاه با مردم رابطه برقرار می کند و آثار اجتماعی خود را به نمایش می گذارد. در این رابطه باید به گستردگی و پراکنش کمی و کیفی خبر و فعالیت رسانه ای دارد. شوربختانه هر چه بیشتر جستجو می کنیم در باره دوازدهمین نمایشگاه دریایی ایران که بعد از دو سال وقفه مجدد احیا شد، کمتر خبر و گزارش و مطلب دریافت می کنیم؛ این بدان معناست که افکار عمومی تقریبا از وجود چنین نمایشگاهی بی خبراست و خبر آن منحصر به اقشار تخصصی حوزه دریا و دریانوردی است. ما پیشنهاد می کنیم از این خبر خوش، اخبار و گزارش های متعددی تولید و منتشر شود تا در انبوه خبرهای سیاه و غبارآلود، خبرهای خوش بدرخشند و موجب نشاط ملی شوند. 
دوازدهمین نمایشگاه:
دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، با حمایت شورایعالی دریایی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی پس از دو سال وقفه به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹  با حضور فعالان داخلی و بین‌المللی در فضایی به وسعت ۱۸ هزار متر مربع  از 23 خرداد به مدت سه روز، برگزار خواهد شد.در این نمایشگاه شرکت‌های داخلی و بین‌المللی محصولات، قابلیت‌های فنی و نوآوری‌های خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند.
اهداف نمایشگاه: 
معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور در زمینه تولید، بازرگانی و خدمات مربوط به صنایع دریایی و دریانوردی و گردشگری دریایی، شناسایی و معرفی موانع و نقاط ضعف موجود در این صنایع و تلاش براي حمایت سازمان‌های دولتی ذیربط از دست اندرکاران این صنایع، ایجاد بستر‌های مناسب به منظور جذب سرمایه گذار وبهره گیری مناسب از ظرفیت‌های موجود و آشنایی دست اندرکاران با محصولات، نوآوری‌ها وظرفیت‌های موجود در سایر کشور‌ها و تلاش برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی از اهداف اصلی این نمایشگاه اعلام شده است.
همچنین ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌های دریایی و دریانوردی و صنایع و شرکت‌های دریایی، ایجاد و یا ارتقاء رویکرد صادرات محصول به سایر کشور‌ها و ایجاد ارتباط تجاری با شرکای خارجی و همچنین جلب توجه مسئولان به لزوم توسعه دریامحور به عنوان یک ضرورت ملی و ایجاد ارتباط بین کانون‌های تولید فناوری و شرکت‌های دانش بنیان با صنایع دریایی از دیگر اهداف این نمایشگاه است. دکتر پیمان مسعودزاده، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی، در شماره آتی، مهمان اختصاصی میز مصاحبه اقتصاد سرآمد است تا به بررسی ابعاد مهم این نمایشگاه بپردازیم.
بارقه های امید در نمایشگاه دریایی کیش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه